Ministerie van Justitie en Veiligheid

Inhuur Senior Adviseur privatisering NLO

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever

Ministerie van Justitie en Veiligheid

Zonder recht voelt niemand zich veilig, zonder veiligheid zijn je rechten onbeschermd. Het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) zorgt voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, met respect voor ieders levensstijl of opvattingen. Eveneens werkt JenV aan een veiliger en rechtvaardiger samenleving door mensen rechtsbescherming te bieden en, waar nodig, in te grijpen.

Beschrijving directie/afdeling

Directoraat-generaal Straffen en Beschermen

Criminaliteit voorkomen. Slachtoffers en kwetsbare personen beschermen. Daders straffen én perspectief bieden. En daarbij samenwerken met partners als gemeenten, de zorg, het sociaal domein, reclasseringsorganisaties, bedrijven en diverse anderen. Daar staat het directoraat- generaal Straffen en Beschermen (DGSenB) voor. DGSenB is samenwerkingsgericht en werkt innovatief. Voor ons staat de maatschappelijke opgave centraal.

Slachtofferbeleid, high impact crimes, gevangeniswezen, reclassering, jeugd, familie, integriteitsbeleid, kansspelen, filantropie, internationale kinderontvoering, interlandelijke adoptie en internationale kinderbescherming: het werkterrein van DGSenB is divers. Iedere medewerker heeft zijn eigen rol, verantwoordelijkheid en expertise. Wat wij gemeen hebben? Wij laten ons inspireren door de buitenwereld, werken samen en staan open voor ontwikkeling van onszelf, collega’s en het team. Dat doen we op open en transparante wijze.

DGSenB is opdrachtgever van meerdere uitvoeringsorganisaties, zoals het Centraal Justitieel Incassobureau, de Raad voor de Kinderbescherming, Dienst Justitiële Inrichtingen, de Kansspelautoriteit en Dienst Justis.

Het DG bestaat uit drie directies, namelijk de directie Sanctie- en Slachtofferbeleid (SenS), de directie Jeugd, Familie en Aanpak Criminaliteitsfenomenen (JFC) en de directie Advies, Regie en Centrale Autoriteit (ARC). Tot slot valt het programma Artificiële Intelligentie (AI) onder DGSenB.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Informatie over de afdeling Integriteit en Kansspelen
Van reclames voor online gokken tot integriteitsscreening met de Verklaring Omtrent het Gedrag, het team Integriteit en Kansspelen werkt aan de bescherming van kwetsbare personen én bescherming bij kwetsbare situaties.

Kansspelen
Het valt bijna niet te missen: met de opening van de online gokmarkt is het kansspelbeleid flink in beweging. De Nederlandse overheid heeft daarbij als inzet het beschermen van spelers, het voorkomen van gokverslaving en het tegengaan van fraude, witwassen en illegaal aanbod. De komende tijd ligt de focus op de monitoring en bijsturing van de online gokmarkt, vooral op het 
terrein van reclame en verslavingspreventie. Dit doen we samen met de Kansspelautoriteit, andere overheidspartijen, kansspelaanbieders en verslavingszorgexperts.

Integriteit
Afgelopen jaar beoordeelde de Dienst Justis ruim 1,4 miljoen aanvragen voor een Verklaring Omtrent het Gedrag. Als sluitstuk van integriteitsbeleid is de VOG een belangrijk instrument om maatschappelijke ri
sico’s te beperken. Twee belangen staan hierbij centraal en worden tegen elkaar afgewogen: de bescherming van de samenleving tegen herhaalde criminaliteit en het belang van de aanvrager om na zijn of haar straf te re-integreren in de samenleving. De focus ligt de komende tijd op doorontwikkeling van de VOG-screening. Dit beleid is erop gericht de VOG (nog) beter aan te laten sluiten bij maatschappelijke risico’s, bijvoorbeeld door internationale bronnen toe te voegen aan de screening.

Filantropie
De rijksbrede coördinatie op filantropiebeleid is een van de prioriteiten van het team Integriteit en Kansspelen. Met zelfregulering als vertrekpunt werken we aan het stimuleren van geefgedrag, de integriteit van de sector en het bevorderen van de samenwerking tussen de sector en de overheid. De focus ligt de komende tijd op het realiseren van meer transparantie in de sector, het in kaart brengen en waar mogelijk verminderen van regeldruk en het verder verbeteren van de samenwerking.

Beschrijving werkzaamheden

Vanuit beleidsmatig oogpunt is er aanleiding om alternatieve toekomstopties eigenaarschap te verkennen van het huidige staatsaandeelhouderschap in de Nederlandse Loterij (hierna: NLO). Inzet is om alle aspecten te verkennen die een besluit mogelijk maken of de NLO (als geheel) staatsdeelneming dient te blijven, onder welke voorwaarden en/of omstandigheden privatisering mogelijk zou kunnen zijn en welke gevolgen dit heeft voor of samenhangt met consistent kansspelbeleid.

Het huidige loterijstelsel, inclusief de positie van NLO en andere aanbieders hierin, is complex maar functioneert goed. Bij een verandering van de status quo, zoals een eventuele privatisering van NLO, komen risico’s en vraagstukken naar boven die met name in de haalbaarheid en uitvoerbaarheid zitten. Het gaat daarbij onder andere om de inrichting van het loterijstelsel, het aanpassen van bestaande wetten en regelgeving, de wijze van afdracht en de vormgeving van (nieuwe) vergunningen van de verschillende onderdelen van het loterijstelsel en ook de impact op NLO als bedrijf.

In de eerste fase van Project toekomst NLO – die loopt van januari t/m het najaar van 2023 – is het van belang om de plussen en minnen van alle relevante toekomstopties in beeld te krijgen met de daarbij horende (financiële, juridische en bedrijfsmatige) risico’s, en vervolgens te toetsen op meerdere van tevoren opgestelde uitgangspunten/criteria. Daarop volgt dan naar verwachting een politiek besluit dat zal inhouden of daadwerkelijk tot een volledige of ten dele vervreemding wordt overgegaan of dat Nederlandse Loterij in staatshanden blijft. In het geval van een besluit tot vervreemding zullen de betreffende scenario’s verder worden uitgewerkt en uitgevoerd, dit maakt nog geen onderdeel uit van de opdracht.

De verschillende aspecten en scenario’s moeten in onderling samenhang worden verkend en gewogen, onder andere:

  •   Aandacht voor uitvoerbaarheid en haalbaarheid van een privatisering;

  •   De mogelijkheden, voorwaarden en risico’s van mogelijk vier monopolievergunningen in

    private handen;

  •   Consequenties voor het gehele loterijstelsel;

  •   Gevolgen voor het gelijke speelveld op het gebied van landgebonden en online

    sportweddenschappen;

  •   Risico’s voor publieke belangen;

  •   Juridische risico’s en houdbaarheid van verschillende scenario’s.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Geheimhoudingsverklaring Bij eventuele gunning levert de kandidaat een ingevulde en ondertekende geheimhoudingsverklaring in als bijgevoegd bij de overeenkomst.
  • De kandidaat is beschikbaar voor minimaal 14 uur per week voor een periode van 12 maanden, met als startdatum eind maart/ begin april 2023.
  • De aangeboden kandidaat heeft een academisch werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met advisering op het terrein van (markt)ordening binnen de kansspelmarkt(en) en betreffende toezichtsvraagstukken.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met strategisch advies in een departementale omgeving.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring op het gebied van toezichthouders.
  • De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring in een juridische omgeving.
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • De aangeboden kandidaat is binnen x-aantal weken na gunning beschikbaar.
  • De aangeboden kandidaat heeft x-aantal jaren ervaring met advisering ten aanzien van marktordeningsprincipes.
  • De aangeboden kandidaat heeft x-aantal jaren ervaring opgedaan in het kansspelbeleid.
  • De aangeboden kandidaat heeft x-aantal jaren ervaring op het gebied van markttoezicht, marktregulering en toezichtarrangementen.
  • De aangeboden kandidaat heeft x -aantal jaren ervaring in een juridische omgeving/functie.
  • De opdrachtgever beoordeelt integraal de motivatie en het cv.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox