Ministerie van Justitie en Veiligheid

Inhuur Programmamanager (Routekaart F&C)

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever

Het College van procureurs-generaal vormt het landelijk bestuur van het Openbaar Ministerie (OM). 

Het College wordt hierin bijgestaan door een landelijke staf, het Parket-Generaal. Een onderdeel 

daarvan wordt gevormd door de afdeling Finance & Control (F&C). De afdeling F&C bestaat naast de 

Auditgroep OM uit de clusters Concerncontrol, Portfoliomanagement en Bestuurlijke 

informatievoorziening. De afdeling F&C ondersteunt het College in zijn bestuurlijke rol, met name in 

de uitvoering van de cyclus van planning & control, toezichthouden en verantwoording afleggen in 

de meest ruime zin. 

 

Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor een veilige en rechtvaardige samenleving. 

Het is van groot maatschappelijk belang dat het OM haar besturing en bedrijfsvoering effectief heeft 

ingericht en uitvoert. In dit licht heeft het College van procureurs-generaal besloten om de 

bedrijfsvoering op verschillende deelgebieden te versterken. Er wordt daarbij voortgebouwd op 

reeds ingezette verbeteringen en er wordt prioriteit gegeven aan de meest urgente vraagstukken.

De scope van de doorontwikkeling is de financiële functie (F&C), HRM &Organisatieontwikkeling 

(HRM&O) en Huisvesting & Facilities (H&F). Hiertoe hebben de concerndirecteuren F&C, HRM&O en 

H&F een routekaart voor deze disciplines opgesteld. 

 

Beschrijving directie/afdeling 

De programmamanager komt te werken op de afdeling Finance & Control op het Parket-Generaal 

(hoofdkantoor). Deze afdeling bestaat uit een hechte groep medewerkers die werken in 

verschillende clusters; Concerncontrol, Auditing, Portfoliomanagement en Bestuurlijke 

Informatievoorziening.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Het beoogd resultaat van de Routekaart F&C is een doelmatig en efficiënt ingerichte financiële 

functie die als strategisch business partner het College en de parketten ondersteunt bij het sturen, 

monitoren, bijsturen en evalueren van de geleverde prestaties. Dit doet de toekomstige financiële 

functie door samen te werken vanuit eenduidige kaders, instrumenten en processen waarbij kennis 

onderling gedeeld wordt en het College en de parketten centraal staan.

 

De focus hierbij is o.a. dat:

 de rol van business partner voor de onderdelen en adviseur voor het College proactief wordt 

ingevuld;

 de taak-, verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsverdeling tussen de onderdelen en de 

stafdirecties helder en uniform is;

 de werkprocessen bij de onderdelen uniform zijn, met oog voor verschillen in omvang en 

complexiteit van de onderdelen;

 eenduidige formats en spelregels worden gebruikt;

 standaardrapportages beschikbaar zijn waarin financiële en operationele informatie is 

gecombineerd en laagdrempelig beschikbaar is op verschillende aggregatieniveaus;

 

Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden

Een gedreven en energieke programmamanager met expertise en ervaring als adviseur op senior 

niveau op het gebied van organisatie en producten/diensten in de planning en control cyclus. De 

programmamanager heeft een overkoepelende en inhoudelijk sturende rol. 

De belangrijkste taken zijn:

 Het beheersen van het programma op de aspecten tijd, kwaliteit, informatie en organisatie. Is 

centraal contactpunt voor de trekkers en voor de verantwoordelijken van de Routekaarten HRM 

en Huisvesting en Facilitair;

 Het besturen van de afhankelijkheden, risico's en relaties tussen de deelprojecten en overige 

trajecten binnen OM;

 Het zorgen voor de inrichting van de programmaorganisatie en efficiënte en effectieve inzet van 

de toegewezen mensen en middelen;

 Het adviseren aan de trekkers ten behoeve van een efficiënte en effectieve de projectorganisatie 

van de deelprojecten;

 Het zorgen dat gedefinieerde producten, binnen de gestelde tijd en volgens de afgesproken 

kwaliteit worden gerealiseerd. Het in dat kader op hoofdlijnen inhoudelijk beoordelen van 

voorstellen uit de deelprojecten voorafgaand aan bespreking met de gedelegeerd opdrachtgever 

en de adviescommissie;

 Zorgen voor beslisdocumenten, wijzigingsvoorstellen aan de adviescommissie, alsmede zorgen 

voor besluitvorming daarover;

 Het in kaart laten brengen, bewaken en ondervangen van programmarisico’s 

(risicomanagement) en hierover rapporteren aan de adviescommissie;

 het tijdig escaleren van mogelijke issues richting de gedelegeerde opdrachtgever en de 

adviescommissie;

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft een academisch werk- en denkniveau. Kandidaat dient dit aantoonbaar te maken in de cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring als programmamanager of vergelijkbare functie. Kandidaat dient dit aantoonbaar te maken in de cv.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar per maart 2023/ uiterlijk april 2023
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring als programmamanager/ projectleider in complexe omgevingen binnen de (Rijk)soverheid. De complexiteit zit in de politiek-bestuurlijke omgeving en diversiteit aan belangen en werkwijzen doordat verschillende organisaties deel uit maken van de keten. Kandidaat dient dit aantoonbaar te maken in de cv.
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin de kandidaat toelicht waarom deze geschikt is voor deze functie en wat de kandidaat voor ons zou kunnen en willen betekenen.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • De aangeboden kandidaat is binnen x-aantal weken na gunning beschikbaar.
  • Geef aan hoeveel jaar de kandidaat relevante ervaring heeft als programmamanager.
  • Geef aan hoeveel jaar de kandidaat heeft gewerkt binnen complexe omgevingen binnen de (Rijks)overheid.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox