Ministerie van Justitie en Veiligheid
geen max tarief
Zuid-Holland
24 uur per week
02 maart 2023
01 januari 2024
Beschrijving Opdrachtgever
Het College van procureurs-generaal vormt het landelijk bestuur van het Openbaar Ministerie (OM).
Het College wordt hierin bijgestaan door een landelijke staf, het Parket-Generaal. Een onderdeel
daarvan wordt gevormd door de afdeling Finance & Control (F&C). De afdeling F&C bestaat naast de
Auditgroep OM uit de clusters Concerncontrol, Portfoliomanagement en Bestuurlijke
informatievoorziening. De afdeling F&C ondersteunt het College in zijn bestuurlijke rol, met name in
de uitvoering van de cyclus van planning & control, toezichthouden en verantwoording afleggen in
de meest ruime zin.
Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor een veilige en rechtvaardige samenleving.
Het is van groot maatschappelijk belang dat het OM haar besturing en bedrijfsvoering effectief heeft
ingericht en uitvoert. In dit licht heeft het College van procureurs-generaal besloten om de
bedrijfsvoering op verschillende deelgebieden te versterken. Er wordt daarbij voortgebouwd op
reeds ingezette verbeteringen en er wordt prioriteit gegeven aan de meest urgente vraagstukken.
De scope van de doorontwikkeling is de financiële functie (F&C), HRM &Organisatieontwikkeling
(HRM&O) en Huisvesting & Facilities (H&F). Hiertoe hebben de concerndirecteuren F&C, HRM&O en
H&F een routekaart voor deze disciplines opgesteld.
Beschrijving directie/afdeling
De programmamanager komt te werken op de afdeling Finance & Control op het Parket-Generaal
(hoofdkantoor). Deze afdeling bestaat uit een hechte groep medewerkers die werken in
verschillende clusters; Concerncontrol, Auditing, Portfoliomanagement en Bestuurlijke
Informatievoorziening.
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Het beoogd resultaat van de Routekaart F&C is een doelmatig en efficiënt ingerichte financiële
functie die als strategisch business partner het College en de parketten ondersteunt bij het sturen,
monitoren, bijsturen en evalueren van de geleverde prestaties. Dit doet de toekomstige financiële
functie door samen te werken vanuit eenduidige kaders, instrumenten en processen waarbij kennis
onderling gedeeld wordt en het College en de parketten centraal staan.
De focus hierbij is o.a. dat:
de rol van business partner voor de onderdelen en adviseur voor het College proactief wordt
ingevuld;
de taak-, verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsverdeling tussen de onderdelen en de
stafdirecties helder en uniform is;
de werkprocessen bij de onderdelen uniform zijn, met oog voor verschillen in omvang en
complexiteit van de onderdelen;
eenduidige formats en spelregels worden gebruikt;
standaardrapportages beschikbaar zijn waarin financiële en operationele informatie is
gecombineerd en laagdrempelig beschikbaar is op verschillende aggregatieniveaus;
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
Een gedreven en energieke programmamanager met expertise en ervaring als adviseur op senior
niveau op het gebied van organisatie en producten/diensten in de planning en control cyclus. De
programmamanager heeft een overkoepelende en inhoudelijk sturende rol.
De belangrijkste taken zijn:
Het beheersen van het programma op de aspecten tijd, kwaliteit, informatie en organisatie. Is
centraal contactpunt voor de trekkers en voor de verantwoordelijken van de Routekaarten HRM
en Huisvesting en Facilitair;
Het besturen van de afhankelijkheden, risico's en relaties tussen de deelprojecten en overige
trajecten binnen OM;
Het zorgen voor de inrichting van de programmaorganisatie en efficiënte en effectieve inzet van
de toegewezen mensen en middelen;
Het adviseren aan de trekkers ten behoeve van een efficiënte en effectieve de projectorganisatie
van de deelprojecten;
Het zorgen dat gedefinieerde producten, binnen de gestelde tijd en volgens de afgesproken
kwaliteit worden gerealiseerd. Het in dat kader op hoofdlijnen inhoudelijk beoordelen van
voorstellen uit de deelprojecten voorafgaand aan bespreking met de gedelegeerd opdrachtgever
en de adviescommissie;
Zorgen voor beslisdocumenten, wijzigingsvoorstellen aan de adviescommissie, alsmede zorgen
voor besluitvorming daarover;
Het in kaart laten brengen, bewaken en ondervangen van programmarisico’s
(risicomanagement) en hierover rapporteren aan de adviescommissie;
het tijdig escaleren van mogelijke issues richting de gedelegeerde opdrachtgever en de
adviescommissie;
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox