gemeente Utrecht

Woordvoerder burgemeester dijksma, gemeente utrecht

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 

In jouw functie als woordvoerder van de burgemeester ondersteun je het stadsbestuur met het bereiken en informeren van inwoners, journalisten en belanghebbenden. Je signaleert onderwerpen, kansen en risico’s die voor publiek en media relevant zijn. Je adviseert de burgemeester op het gebied van communicatie en doet woordvoering. Dit doe je op de volle breedte van haar portefeuille en vanuit haar verschillende rollen (burgermoeder, voorzitter van de driehoek, etc.). Je bent flexibel en kunt snel schakelen bij actualiteiten en/of crisissituaties.
Je werkt samen met een andere woordvoerder van de burgemeester in het team bestuurscommunicatie. Bestuurscommunicatie is onderdeel van het organisatieonderdeel Marketing en Communicatie (M&C). Marketing en Communicatie verbindt stad, bestuur en organisatie. De afdeling kenmerkt zich door goede collegiale verhoudingen: openheid en gelijkwaardigheid, humor en relativeringsvermogen zorgen voor een fijne werksfeer.

Opdrachtomschrijving:
-    Je bent adviseur van de burgemeester op het gebied van communicatie.
-    Je doet woordvoering namens de gemeente Utrecht en burgemeester op uiteenlopende onderwerpen – Openbare Orde en Veiligheid in het bijzonder.
-    Je onderhoudt contacten met journalisten.
-    Je werkt samen met collega’s binnen de organisatie aan langer lopende dossiers en brengt daar jouw perspectieven in. 
-    In voorkomende gevallen ben je aanwezig bij de driehoek voor communicatieadvies en doe je woordvoering namens de driehoek.
-    Je bent 24/7 bereikbaar en hebt beschikbaarheidsdiensten om bij actualiteit snel te kunnen acteren.

Resultaat van de opdracht
- Ondersteuning van het stadsbestuur met het bereiken en informeren van inwoners, journalisten en belanghebbenden
- Signaleren van onderwerpen, kansen en risico's die voor publiek en media relevant zijn
- Advies aan burgemeester op het gebied van communicatie en het doen van haar woordvoering over de gehele breedte van haar portefeuille
- Beschikbaar bij actualiteiten en/of crisissituaties

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland op 5 en 6 juni. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit is een fysiek gesprek. 

Je werkt standaard vanuit het stadskantoor van Utrecht, wat tegelijk je vaste standplaats is. Onderdeel van de inhuurprocedure is een kennismakingsgesprek met de burgemeester.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van deantwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt een afgeronde opleiding op Hbo niveau.
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
  • Je bent beschikbaar/bereikbaar in avonden en weekenden en hebt geen bezwaar tegen de inzet op beschikbaarheidsdiensten.
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?

De Wensen

  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 125,- Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in woordvoering in een politiek-bestuurlijke omgeving. - Minder dan 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 jaar of meer
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als woordvoerder voor een bestuurder van een G4 stad, ministerie of provincie. Graag expliciet vermelden op je CV. We sluiten semi-overheid als waterschappen, zorg of onderwijs etc uit als overheidservaring) - Minder dan 2 jaar - 2 tot 5 jaar - 5 jaar of meer
  • Je hebt ervaring met crisiscommunicatie, graag expliciet maken en arceren in je cv.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Je hebt minimaal 7 jaar werkervaring bij een grote overheidsorganisatie zoals een ministerie van de rijksoverheid, een provincie of G4 stad. We sluiten semi-overheid als waterschappen, zorg of onderwijs etc uit als overheidservaring - Minder dan 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 tot 10 jaar - 10 jaar of meer

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
29 mei 2025 om 09:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox