Gemeente Dronten

Handhaver participatiewet

Gemeente Dronten

De opdracht­omschrijving

Handhaver Participatiewet (28-36u)

Opdrachtomschrijving

Het vakgebied Sociaal Domein is ontstaan door samenvoeging van afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en de afdeling Sociale zaken, waarmee zowel beleid als uitvoering van diverse taken in het Sociaal Domein zijn samengegaan. Bij het vakgebied Sociale Domein werken circa 100 medewerkers die samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van diverse wetten zoals onder meer de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Het Sociaal Domein is een zeer dynamisch vakgebied die door haar nauwe relatie met de samenleving en wijzigingen in de wetgeving snel moet inspringen op veranderingen. Het werken binnen dit vakgebied is hierdoor leuk en uitdagend. 

Wil je graag jouw expertise inzetten om fraude binnen de Participatiewet tegen te gaan? En ben jij de specialist als het gaat om controles uitvoeren, rapporteren en juridische kennis? Dan is deze opdracht echt iets voor jou. Voor de gemeente Dronten zijn wij op zoek naar tijdelijke vervanging voor de functie handhaver participatiewet.

Jij begrijpt de effectieve balans in de belangen van de klant, de organisatie en de Participatiewet. En hebt daarbij zeker een oog voor de menselijke maat en durft de omgekeerde toets toe te passen. Je denkt en handelt in kansen en mogelijkheden en kijkt daarbij ook domein overstijgend. Verder vind je leuk om te doen;

  • Een nader onderzoek in te stellen op basis van een fraudesignaal. Bewijslast kan verzameld worden door onder andere: administratief onderzoek, observaties (bv. in het kader van zwart werken), het voeren van gesprekken, het doen van huisbezoeken en het opnemen van (getuigen)verklaringen.
  • Verrichten van huisbezoeken in samenwerking met de inkomensconsulenten, Reïntegratieconsulent , en/of sociaal rechercheur. Het ondersteunen van de inkomensconsulent tijdens gesprekken bij een vermoeden van fraude (bij poortzaken).
  • Het rapporteren over de bevindingen.
  • Het voeren van ‘slecht nieuws’ gesprekken wanneer een uitkering wordt ingetrokken.
  • Het meedenken op het gebied van veiligheid en ondermijning.
  • Het uitvoeren van integrale controles samen met betrokken ketenpartners.
  • Adviseren of een fraudezaak wordt overgedragen aan de sociaal rechercheur of in eigen beheer wordt opgepakt.
  • Het signaleren van feiten en ontwikkelingen die van belang zijn voor acties gericht op het voorkomen van fraude.
  • Het actief opzoeken van de samenwerking met collega’s op de afdeling.

Om werk te maken van onze grootste ambities hebben we mensen die aanpakken, keuzes durven te maken en die van elkaar verschillen. Daarbovenop geef jij met jouw vakkennis, dosis lef en scherpe focus kleur aan jouw werk voor de gemeente. Verder is het voor deze specifieke vacature van handhaver Participatiewet  belangrijk dat je beschikt over:

Selectiecriteria:

  • De kandidaat is in bezit van een auto en een rijbewijs;
  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding met kennis en ervaring binnen het brede werkveld van handhaving, toezicht en opsporing;
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring als handhaver;
  • De kandidaat heeft ervaring met het juridisch rapporteren van onderzoeken;
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de Participatiewet en Algemene wet bestuursrecht;
  • De kandidaat heest aantoonbare kennis van het programma Suite, Suwinet en Key2burgerzaken;


Wensen:
In Dronten zijn we hard aan het werk om de vertaalslag te maken om van buiten naar binnen te werken. Een deel van de collega’s volgt het traject van inkomensconsulent naar klantbegeleider. Wanneer hier ervaring mee is dan is dit voor ons een absolute pre. De grondhouding die we zoeken is de meeste mensen deugen en de menselijke maat waarin de rechten en de plichten die behoren bij een uitkering niet het oog verloren worden.

De Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding met kennis en ervaring binnen het brede werkveld van handhaving, toezicht en opsporing;
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring als handhaver
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de Participatiewet en Algemene wet bestuursrecht
  • De kandidaat is in bezit van een auto en een rijbewijs;
  • De kandidaat is 28 tot 36 uur beschikbaar voor de opdracht.

De Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring binnen de lokale overheid.
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van het programma Suite, Suwinet en Key2burgerzaken
  • De kandidaat volgt het traject van inkomensconsulent naar klantbegeleider. Gelieve dit duidelijk op CV aantoonbaar te maken anders kunnen de punten niet worden toegekend.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Zelfstandig - Proactief - Klantvriendelijk - Inlevingsvermogen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox