Werkorganisatie BUCH

Gemeentecontroller

Werkorganisatie BUCH

De opdracht­omschrijving

Omschrijving opdracht

Gemeentelijk financieel expert – interim gemeentecontroller Uitgeest

Takenpakket

De werkorganisatie BUCH is de ambtelijke organisatie die werkt voor de vier zelfstandige gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. De werkorganisatie heeft daardoor te maken met 5 Planning & Control (P&C) cycli, die van de werkorganisatie zelf en van de vier gemeenten. Verschillende controllers en financieel adviseurs werken samen om de P&C producten samen te stellen. Iedere gemeente heeft een gemeentecontroller, die specifiek voor de gemeente adviseert over het financieel beheer en beleid. De gemeentecontrollers zijn een belangrijke raadgever voor de wethouders financiën en de gemeentesecretarissen. Per 1 oktober 2025 zijn wij op zoek naar een gemeentecontroller voor de gemeente Uitgeest. De vacature invullen door een vaste kracht zal enige tijd in beslag nemen en daarom zijn wij op zoek naar een financieel expert die met zijn/haar ervaring en expertise snel kan invliegen om de P&C cyclus van de gemeente Uitgeest draaiende te houden en tegelijkertijd waar nodig te verbeteren.

Als gemeentecontroller met als taakgebied de gemeente Uitgeest ben jij de strategische denker en verbinder die het verschil maakt. Met jouw scherpe analyses, overtuigingskracht en politiek gevoel adviseer je de gemeentesecretaris en het college van burgemeester & wethouders op precies het juiste moment en op de juiste manier over de financiële beheersing. Jij combineert vakinhoudelijke kennis met een pragmatische aanpak, vindt het niet erg om met je voeten in de klei te staan en weet mensen en processen effectief samen te brengen. Je bent een belangrijke raadgever voor de wethouder financiën, waarbij jouw expertise in gemeentelijk financieel beheer en beleid van cruciaal belang is. Verder help je bij het oplossen van diverse vraagstukken binnen de volledige werkorganisatie BUCH.

Hoewel de functie van controller een grote financiële focus heeft, houd je je ook bezig met andere aspecten van control. Je zorgt voor de kwaliteit van producten binnen de P&C cyclus door er onder andere voor te zorgen dat deze voldoen aan de verslaggevingsregels zoals bepaald in het Besluit Begroting Verantwoording (BBV). Je helpt ook bij het opstellen van algemene richtlijnen voor financieel beleid, risicobeheer, thesaurie en een gebalanceerde begroting. Door nauw samen te werken met de concerncontroller, de drie andere gemeentecontrollers en de controllers binnen de vier domeinen van de BUCH-werkorganisatie zorg je ervoor dat de juiste taken op de juiste manier worden uitgevoerd.

Naast het waarnemen van de functie van gemeentecontroller, vragen we ook om jouw ervaring en expertise over te brengen binnen de organisatie. We zijn op zoek naar een  gemeentelijk financieel expert, een controller met zeer veel ervaring met gemeentelijke financiën en de P&C producten van de gemeenten en iemand die kan helpen om de kwaliteit van de P&C producten te vergroten.

Competenties

Je bent een financieel expert op gemeentelijk vlak en je vindt het leuk om jouw kennis en expertise over te dragen, je bent van nature een verbinder en weet verschillende belangen bij elkaar te brengen. Je wordt enthousiast van dilemma’s en bent in staat om op strategisch niveau te kunnen analyseren en adviseren. Je bent proactief, politiek-bestuurlijk sensitief en je kan goed luisteren en uitleggen. Je bent in staat om adviesprocessen effectief in gang te zetten, te beïnvloeden en te begeleiden. Samenwerken staat bij jou voorop en wanneer de meningen verschillen ben jij altijd vanuit verbinding op zoek naar een gezamenlijke oplossing.

Reden inhuur

Vacatureruimte

Invulling ZZP’er

Deze opdracht is niet geschikt voor invulling door een ZZP’er.

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11,12,13,53,95

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Interview
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Uitgeest, op 25 september 2025 binnen tijdsblok 13.00 – 16.00 uur. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

 

De Eisen

  • Ruime ervaring met gemeentelijke financiën en P&C producten. Je hebt bij meerdere gemeenten ervaring opgedaan en hebt de P&C cyclus meermaals van A tot Z doorlopen.
  • Kennis van en ervaring met BBV.
  • Bekend met een werkorganisatie gemeente (ambtelijke fusie) en het werken voor 4 zelfstandige gemeenten met in totaal 5 P&C cycli.
  • Criterium - Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift Uw kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift uitstekend. Indien uw nee moet antwoorden volgt uitsluiting en wordt uw inschrijving niet verder beoordeeld. Beoordeling Een beoordeling van uw antwoord als onderdeel van de inschrijvingstoetsing wordt door ons niet uitgevoerd. Het antwoord is integraal onderdeel van de inschrijving. Verklaart u te voldoen aan deze eis?

De Wensen

  • Gunningscriterium - Interview Beoordelingspunten Wij vinden de volgende zaken van belang bij een kandidaat of kandidaten (in willekeurige volgorde): Het gevoel over uw kandidaat bij de collega's waarmee uw kandidaat direct gaat samenwerken met betrekking tot klik. Het gevoel over uw kandidaat bij de collega's waarmee uw kandidaat direct gaat samenwerken met betrekking tot vakbekwaamheid. Interview Alle beoordelingspunten worden beoordeeld aan de hand van een 30 minuten durend interview. U vaardigt uw kandidaat af. Het interview is vorm vrij en zal zich vormen aan de hand van onze vragen die wij hebben na bestudering van het Curriculum Vitae en de gegeven antwoorden. Alle overige signalen en indrukken die uw kandidaat afgeeft worden ook meegenomen in onze beoordeling. Het interview zal plaatsvinden op een van de locaties van de BUCH,  binnen tijdsblok en op datum zoals aangeven in de planning. Het is niet mogelijk om op een andere moment het interview plaats te laten vinden, communiceer deze datum met uw kandidaat.  U (uw kandidaat) ontvangt een persoonlijke uitnodiging voor de exacte tijd op aangegeven datum. Beoordelingsprotocol De beoordelingscommissie bestaat uit een voldoende aantal direct betrokken medewerkers van ons. De commissie handelt volgens het volgende protocol: Elk lid van de beoordelingscommissie beoordeelt individueel uw kandidaat enkel en alleen aan de hand van het interview en beoordelingspunten. Elk commissielid geeft direct na afronding van het interview uw kandidaat een rapportcijfer. Bij een rapportcijfer 10 past uw kandidaat optimaal bij ons en scoort u het maximale gewicht in procenten. Indien uw kandidaat niet aanwezig is bij het interview, dan scoort u niet. Na individuele beoordeling bespreken de leden van de beoordelingscommissie de bevindingen gezamenlijk in een consensusmeeting waarin vervolgens tot een unaniem oordeel per inschrijving wordt gekomen. De contactpersoon maakt uitdrukkelijk geen onderdeel uit van de beoordelingscommissie. De contactpersoon zorgt er voor dat de commissieleden geen kennis hebben van prijsaspecten voorafgaand aan en tijdens hun beoordeling.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
16 september 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox