Gemeente Tytsjerksteradiel

Gedragswetenschapper

Gemeente Tytsjerksteradiel

De opdracht­omschrijving

Als gedragswetenschapper ben jij een onmisbare schakel binnen ons gebiedsteam. Je adviseert, zowel gevraagd als ongevraagd, en coacht Sociaal werkers bij het nemen van kernbeslissingen. Je ondersteunt hen bij het opstellen van het regionaal ondersteuningsplan en verklarende analyse, je voert risicotaxaties uit, je beoordeelt de noodzaak van raadsmeldingen en helpt bij het duiden van gedrag. Daarbij weeg je beschermende en risicofactoren af die van invloed zijn op het veilig en gezond opgroeien van kinderen en jongeren.

Je rol is veelzijdig: je schakelt moeiteloos tussen analyseren en coachen, tussen meedenken en doortastend handelen. Je weet wanneer je moet begrenzen, doorvragen of juist ruimte geven. Met een open en transparante houding ben je een sparringpartner voor sociaal werkers, teamleiders en ketenpartners. Je verliest het grotere geheel nooit uit het oog, maar hebt altijd aandacht voor de mens achter het dossier. Naast je werk op casusniveau lever je een belangrijke bijdrage aan de inhoudelijke beleidsontwikkeling. Je vertaalt maatschappelijke en vakinhoudelijke ontwikkelingen naar beleid, regelingen en methodieken binnen de Jeugdwet. Je adviseert het management en bestuur over beleidsuitvoering, SKJ-registratie en kwaliteitsvraagstukken.

De inzet vindt plaats volgens een deta-vast constructie. Na een jaar is kosteloze overname van de kandidaat mogelijk.

De opdracht is tevens gepubliceerd als reguliere vacature. Wanneer een geschikte kandidaat reageert op de reguliere vacature, krijgt deze kandidaat voorrang boven de kandidaat die is voorgesteld voor de inhuuropdracht


Verantwoordelijkheden

Je verzorgt trainingen over ketensamenwerking, systeemgericht werken, veiligheid en gezinsproblematiek. Je begeleidt Sociaal werkers bij het nemen van kernbeslissingen en bent hoofdelijk verantwoordelijk voor het advies dat je geeft. Je adviseert over het agressieprotocol, evalueert onveilige situaties en bewaakt de kwaliteit van handelen binnen het team. Tot slot ben je actief betrokken bij procesbewaking en regie. Je prioriteert de verdeellijst. Je fungeert als rechterhand van de teammanager bij inhoudelijke vraagstukken.

Kortom: jij bent een inhoudelijk sterke, analytisch scherpe en mensgerichte professional die op alle niveaus, van beleid tot praktijk, het verschil maakt.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inzet vindt plaats volgens een deta-vast constructie. Na een jaar is kosteloze overname van de kandidaat mogelijk. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32 tot 36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de Cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 10a. De gesprekken vinden plaats op dinsdagochtend 16 december 2026. Wij vragen hier rekening mee te houden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inzet vindt plaats volgens een deta-vast constructie. Na een jaar is kosteloze overname van de kandidaat mogelijk. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32 tot 36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de Cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 10a. De gesprekken vinden plaats op dinsdagochtend 16 december 2026. Wij vragen hier rekening mee te houden.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Je hebt minimaal een afgeronde WO-opleiding in orthopedagogiek.
  • Je hebt minimaal 3 jaar (<5 jaar) relevante werkervaring binnen de jeugdhulpverlening of gebiedsteams.
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met oplossingsgericht werken en Signs of Safety.
  • Je hebt aantoonbare kennis van de groei, ontwikkeling en het functioneren van jeugdigen.
  • De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
  • Je bent in het bezit van een SKJ-registratie.
  • De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.

De Wensen

  • De mate van werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie (blijkt uit cv).
  • De mate van kennis en ervaring met het regionaal ondersteuningsplan en/of de verklarende analyse.
  • Je herkent het belang van normaliseren (problemen horen bij een gezonde ontwikkeling) en stabiliseren (problemen tot rust brengen en positieve ontwikkeling versterken).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 december 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox