Het Kadaster

Functioneel beheerder fcc

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Kadaster
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Achtergrond/context opdracht
De applicatie FCC (Fortes Change Cloud) wordt al jaren binnen het Kadaster gebruikt voor projectbeheer en project portfolio management. In de loop der jaren is het gebruik steeds verder toegenomen waarbij afdelingen binnen het Kadaster de tool op een verschillende manier hebben ingericht en gebruiken.

Vooral op het gebied van project portfolio management is het gebruik sterk toegenomen. Hierbij moet je bijv. denken aan de projectmanagers, het CIO office, de Dienst en Product Managers (DPM’s) en de productowners (PO). Daarnaast is de inzagefunctie opengesteld voor de hele organisatie en zullen voornamelijk managers van bovengenoemde rollen ook gebruik maken van FCC. 

Voor de beheersing van het integrale portfolio zijn we dus meer en meer afhankelijk geworden van FCC. Het functionele beheer van FCC was tot op heden echter niet ingericht en werd door de verschillende afdelingen die van FCC gebruik maakten in het eigen team opgevangen. Gezien het toegenomen belang van FCC voor de bedrijfsvoering van het Kadaster, vinden we dit een ongewenste situatie en willen we het functioneel beheer centraal gaan vormgeven.

Het vormgeven van het functionele beheer van FCC zal moeten gebeuren in een omgeving waarin de komende tijd veel veranderingen zullen plaatsvinden. Zo wordt het huidige systeem voor financiën, inkoop en hrm de komende tijd vervangen door een nieuw systeem waarbij de koppelingen met FCC aangepast zullen moeten worden. Daarnaast loopt het contract met FCC af per eind 2026 en zal in 2026 een aanbesteding ter vervanging opgestart moeten worden. Kortom: een roerige tijd waarin we toch het functionele beheer van FCC goed moeten zien vorm te geven.

Je zult geplaatst worden bij de afdeling DPI (data-, proces- en informatiemanagement) Bedrijfsvoering. Vanuit de afdeling DPI Bedrijfsvoering adviseren wij over de (in-)richting van processen en systemen en regisseren wij vervolgens de realisatie, implementatie en het beheer ervan. Wij doen dat specifiek voor de bedrijfsvoering van het Kadaster. Denk hierbij aan HRM-processen, financiële huishouding, facilitaire ondersteuning, inkoopprocessen, enz.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • BISL
  • FCC

Verantwoordelijkheden
Jij draagt de verantwoordelijkheid om voor de tool FCC het functionele beheer in te richten en uit te voeren. Daarbij zal de nadruk liggen op het project portfolio management waarbij op later moment – als daar ruimte voor is – gekeken kan worden naar de andere onderdelen van FCC die in gebruik zijn. Taken zijn:

  • het opstellen en vaststellen van afspraken rondom taakverdeling tussen key-users, technisch beheer en functioneel beheer;
  • het inregelen van processen rondom het afhandelen van gebruikersvragen, incidenten, problemen en wijzigingsverzoeken (waarbij je uiteraard aansluit op de standaard processen van het Kadaster);
  • het inregelen van het (operationeel) leveranciersmanagement voor FCC;
  • het vertalen van gebruikerswensen naar de juiste inrichting en configuratie van FCC;
  • het testen van nieuwe functionaliteiten en het verzorgen van de adoptie van deze nieuwe functionaliteiten;
  • het beantwoorden van vragen van gebruikers en het helpen met het oplossen van issues waar ze tegenaan lopen;
  • het verzorgen van instructies en/of opleidingen voor nieuwe gebruikers;
  • het actueel houden van werkinstructies, handleidingen en de website;
  • het beheren van de autorisaties van FCC;
  • het overdragen van functioneel beheer naar de staande organisatie.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motovaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 16 januari 2026. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 14 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

 

De Eisen

  • 4. Afgeronde (bachelor) Hbo-opleiding of hoger.
  • 5. Minimaal 2 jaar bewezen ervaring met het inrichten van functioneel beheer voor nieuwe systemen en processen waarbij voorheen nog geen functioneel beheer aanwezig was.
  • 6. Kennis van BISL.
  • 7. Minimaal 2 jaar bewezen ervaring met project portfolio management tools (bij voorkeur FCC).
  • 8. Ervaring met project portfoliomanagement (tools) in minimaal 5 verschillende organisaties.
  • 3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen binnen het opgegeven aantal pagina’s te worden opgenomen.

De Wensen

  • 9. U toont duidelijk aan op welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
  • 10. U beschrijft hoe u de inrichting van het functioneel beheer voor FCC beziet en hoe u dit tot een goed einde denkt te brengen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 januari 2026 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox