Wij zijn voor het team Maatschappelijke Ondersteuning tijdelijk op zoek naar een
Ervaren trajectbegeleider schuldhulpverlening
Gemiddeld 20 uur per week gedurende een geschatte doorlooptijd van 3 maanden
Wat ga je doen?
Wil jij particulieren en ondernemers met financiële vragen of problematische schulden begeleiden? Kan je de verbinding maken met schuldenproblematiek en problemen op andere levensgebieden? Weet je preventief te handelen? En ken je de juridische aspecten rondom schuldhulpverlening. Heb je daarnaast ook ervaring in het begeleiden en coachen van een startende trajectbegeleider schuldhulpverlening? Dan zoeken wij jou!
Als trajectbegeleider schuldhulpverlening richt jij je op het vergroten van het probleemoplossend vermogen en de zelfredzaamheid van onze cliënten. Dit ga je doen door het voeren van advies-, intake-, coaching- en eindgesprekken. Je bespreekt met de client zijn situatie en maakt een integraal plan van aanpak. Door jouw kennis van de schuldhulpverlening weet jij als geen ander hoe jij tot een passende oplossing komt. Hierbij houd je zowel de wensen van jouw cliënt als een maatschappelijke opdracht voor ogen. Daarnaast neem jij een deel van de inwerkperiode van een startende trajectbegeleider schuldhulpverlening voor jouw rekening en begeleidt en coach je haar in haar nieuwe rol. Jij vindt het leuk om haar de kneepjes uit het vak te leren en om ervoor te zorgen dat zij haar eerste vlieguren als trajectbegeleider kan maken, zodat ze daarna een stevige basis heeft om zelf op voor te bouwen.
Tijdens het traject ben jij regisseur en bewaak je de voortgang. Je evalueert en stelt bij waar nodig, in overleg met alle betrokken partijen. Ook verzorg je de registratie, rapportages en beschikkingen. De vroegsignalering, intake en stabilisatiefase (inclusief budgetcoaching) voert de gemeente uit, de schuldregeling zelf is uitbesteed. Je werkt zelfstandig binnen een leuk team en hebt een eigen caseload.
Wat breng je mee?
Naast een afgeronde HBO opleiding heb je minimaal drie jaar relevante werkervaring opgedaan met schuldhulpverlening. Je bent in staat de financiële situatie van een particulier of ondernemer te analyseren, een integraal plan van aanpak te maken en te realiseren. Daarnaast heb je oog voor achterliggende problematiek en affiniteit en/of ervaring met een psychosociale problematiek. Door jouw ervaring heb je kennis van algemene wet- en regelgeving, integrale schuldhulpverlening, budgetcoaching en de sociale kaart. Je bent in het bezit van eigen vervoer zodat je onze cliënten thuis kunt bezoeken.
Daarnaast hebben we de ambitie om als gemeente Moerdijk meer te investeren in preventie. We willen een zichtbaarder ‘gezicht’ zijn zodat het leggen van contact laagdrempeliger wordt. Om deze reden vinden we het ook belangrijk dat je outreachend kan werken. Niet achter je bureau afwachten tot mensen om hulp vragen, maar ook zelf mensen en instanties benaderen door (ongevraagd) hulp en diensten aan te bieden. Het is een pré als jij al ervaring hebt in het outreachend werken en collega’s hierin kunt motiveren en stimuleren.
Samengevat pas jij binnen deze rol als jij;
• Minimaal drie jaar relevante werkervaring als trajectbegeleider schuldhulpverlenging hebt opgedaan. We zijn op zoek naar iemand die hierin al stevig in de schoenen staat en daardoor direct inzetbaar is;
• ervaring hebt in het begeleiden en coachen van startende trajectbegeleiders;
• een aanpakker bent en graag de samenwerking opzoekt met directe collega’s en (keten)partners;
• in staat bent om over de muren van de eigen organisatie heen te kijken;
• anderen goed kunt motiveren en stimuleren;
• flexibel bent, omdat je soms buiten je vaste uren moet werken;
• goed kunt schakelen tussen jouw core business (de client met schuldenproblematiek) en externe partijen (schuldeisers, energieleveranciers, woningbouwverenigingen, voedselbank en ketenpartners zoals Plangroep en de schuldhulpmaatjes);
• zelfstandig kunt werken, omdat je verantwoordelijkheid draagt voor een eigen caseload.
De uren en startdatum van deze opdracht kunnen in onderling overleg worden afgestemd.
De gesprekken vinden plaats op dinsdag 9 november of woensdag 10 november 2021. Ook al kunnen we niet voorspellen dat je wordt uitgenodigd, het zou fijn zijn als je hier alvast rekening mee kunt houden in jouw agenda. In overleg met de kandidaat wordt afgesproken om het gesprek via Teams of op kantoor in Zevenbergen plaats te laten vinden.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.