Nationale Politie

Docent IBT / GVB (Gevaarbeheersing)

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Als IBT-docent maak jij samen met medewerkers binnen de Politie het nieuwe politieonderwijs mogelijk. Het belangrijkste uitgangspunt is dat je studenten ruimte geeft om zelf verantwoorde keuzes te maken in hun leerproces. Je straalt vertrouwen uit en luistert goed naar wat jouw studenten inbrengen, meenemen, nodig hebben en vragen. Studenten bijten zich vast in complexe materie en jij geeft ze de handvatten om hun talenten te gebruiken. Door te doen, te onderzoeken en te experimenteren, maar vooral door elke dag te leren van studenten en medewerkers. Reflecteren op wat is kan jij heel goed en aanpassen naar optimaal kun je nog beter. Hierop pas jij je onderwijs en begeleiding voortdurend aan. Als docent ben je meer dan de begeleider van een leerproces; jij bent in alles wat je doet en uitdraagt een voorbeeld voor je studenten. Of liever gezegd: toekomstige politiemedewerkers.

Als IBT docent houd je je bezig met het IBT-trainingsprogramma en het trainen van vaardigheden op het gebied van vuurwapenopleiding en benaderingstechnieken. Ook verzorg je onderwijs op het gebied van bepalingen met betrekking tot omgaan met bevoegdheden en geweld. Je oordeelt mede over de competenties van studenten en evalueert leeractiviteiten met hen en helpt hen bij de fysiek en mentale ontwikkeling. Zo fungeer je dus tevens als coach. 


Verantwoordelijkheden

Wij zoeken een professionele energieke docent die een expliciete visie op het vak van doceren heeft ontwikkeld en een eigen unieke manier van werken en een set van tools en technieken kan inzetten. Vanzelfsprekend kun je meebewegen met de veranderingen en stel je je flexibel op door jouw professionaliteit voortdurend verder te ontwikkelen aan de hand van werken, onderzoeken en creëren. In de basis beschik jij over de competenties die bij jouw hoofdtaken als docent horen. Dit betekent dat je maatschappelijk betrokken bent, jezelf goed mondeling kunt presenteren en goed in staat bent om studenten te coachen. Ook ben je resultaatgericht, intercultureel en sensitief. Je kunt uitstekend samenwerken en neemt als teamlid van een docententeam de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs. Bovendien heb je een duidelijk beeld bij operationeel politiewerk.

 

Doelstelling

Op dit moment is er geen voldoende interne capaciteit beschikbaar. Daarom wordt een deel hiervan uitbesteed externen, waarbij de externe deze opdracht zelfstandig zal uitvoeren.

Jouw concreet te behalen resultaten bestaan uit het volgende:

-  1 max. 1.5 leerteam van studenten begeleiden op school en op de leerontwikkelplekken (LOP) in de praktijk; leeromgevingen ontwikkelen, ontwerpen en optimaliseren; samenwerken en kennis uitwisselen in een multidisciplinair begeleidingsteam;
- Bij het ontbreken van interne capaciteit t.b.v. examen, kan jij gedurende de opdracht ingezet worden als examinator.

De werkzaamheden vallen onder het docententeam van de Politieacademie in Den Haag


Contacten

Interne contacten


Opleiding

Een erkend, volwaardig en volledig afgeronde opleiding op minimaal MBO 4 niveau.


Professionele kennis en werkervaring

- In de afgelopen 3 jaar minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van IBT, bij voorkeur in het geven van (vuurwapen)opleidingen en/of trainingen;
- bij voorkeur een afgeronde docentenopleiding IBT;
- inzicht in de dagelijkse politiepraktijk;
-  Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) te behalen en bij voorkeur in bezit hiervan;

 


Competenties

•    Coachen
•    Initiatief
•    Klantgerichtheid 
•    Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid 
•    Oordeelsvorming 
•    Overtuigingskracht 
•    Probleemanalyse 
•    Stressbestendigheid 
•    Sociale vaardigheid 

Coachen - Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en demedewerkers zo verder te ontwikkelen.        
        

Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten. Klantgerichtheid - Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid - Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk. Oordeelsvorming - Weegt (nieuwe) gegevens en mogelijke handelwijzen tegen elkaar af in het licht van relevante criteria en komt tot een realistische en onderbouwde beoordeling. Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Probleemanalyse - Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens. Stressbestendigheid - Blijft effectief presteren onder hoge werk- en tijdsdruk, bij tegenspel en druk door anderen en in onzekere omstandigheden. Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

De Wensen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox