Rijksvastgoedbedrijf
max €115 per uur
Zuid-Holland
32 uur per week
01 maart 2024
01 maart 2025
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed.
Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring.
We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa
82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken,
kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en
monumenten. Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers,
contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten.
Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop,
nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.
Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet
gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op
basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed
maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen
gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen
wel bij wat we doen.’
De directie Transacties en Projecten is dé schakel tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de vastgoeden bouwmarkt. Wij voeren de strategie van het Rijksvastgoedbedrijf uit door geplande mutaties in
de vastgoedportefeuille te realiseren door middel van (her)ontwikkeling, transformatie, transacties
en verkoop van vastgoed. Daarnaast zijn we onder meer verantwoordelijk voor de
contractonderhandelingen en bestemmingswijzigingen van vastgoed. De directie bestaat uit de
afdelingen Verkoop, Verhuur en Taxaties, Inkoop en Contractmanagement, Architectuur en
Techniek en de afdelingen Projecten 1 en 2.
Afdelingen Projecten
Binnen het Rijksvastgoedbedrijf zijn de afdelingen Projecten (1 en 2) verantwoordelijk voor de
uitvoering van projecten op het gebied van nieuwbouw, verbouw, niet-planmatig onderhoud,
renovatie en restauratie. We voeren vastgoedprojecten uit door heel Nederland. Onder andere bij
justitiële inrichtingen, kantoren van ministeries, defensievastgoed en Hoge Colleges van Staat.
Bij beide afdelingen samen werken ongeveer 120 projectmanagers, 50 projectassistenten,
projectadministrateurs en enkele adviseurs. De afdeling is verspreid over vijf locaties in het land:
Assen, Tilburg, Arnhem, Utrecht en Den Haag. Op deze locaties heerst een positieve sfeer en
collega’s staan voor elkaar klaar.
Defensiesectie 2
De afdelingen Projecten 1 en 2 hebben elk een eigen defensiesectie. Beide secties bestaan uit meer
dan twintig collega’s. De secties wisselen veelvuldig capaciteiten, kennis en ervaring uit. Jij komt te
werken bij defensiesectie 2. In onze portefeuille zitten vooral projecten van de Koninklijke
Landmacht, Koninklijke Luchtmacht en internationale partners zoals de NAVO.
Jouw collega’s in de sectie zijn projectmanagers en -assistenten. We werken verspreid over
Nederland vanuit verschillende kantoren (en vanuit huis) aan de diverse projecten. Onze spreiding
sluit op natuurlijke wijze aan op de kazernelocaties en complexen van Defensie in het land. De
internationale projecten voeren we veelvuldig uit in de omgeving van Brunssum en Volkel. Hoewel
we vanuit verschillende locaties werken, hebben we onderling veel contact. De reguliere
werkcontacten, maar ook met projectteam- en sectiebijeenkomsten. Zo werken we aan een hecht
en sociaal team. In normale omstandigheden is er één keer per week een ‘binnendag’ op het
regiokantoor in Utrecht.
De defensiesecties verrichten projecten in opdracht van de Dienst Vastgoedmanagement (DVM).
Deze dienst is onderdeel van het Defensie Ondersteuningscommando en treedt op als
gemandateerd opdrachtgever namens het ministerie van Defensie. Ook de projecten voor de
internationale partners krijgen we via DVM in opdracht.
Projecten
Binnen een specifiek programma t.b.v. de luchtmacht zijn diverse projecten reeds opgeleverd, in
voorbereiding en in uitvoering. De programmaorganisatie bestaat o.a. uit een programmamanager
en een aantal projectmanagers. Per project bestaat het kernteam uit een projectmanager (PM),
manager projectbeheersing (MPB) en een technisch manager (TM). Voor twee projecten op
vliegbasis Volkel (optioneel een 3e), welke binnen afzienbare tijd gegund worden aan de markt, is
er binnen deze kernteams behoefte aan een directievoerder die de opdrachtgever (RVB) kan
vertegenwoordigen conform de UAV 2012.
Beide projecten zijn voorbereid door hetzelfde technisch team en ook qua toezichthouders (lokale
RVB-collega’s) is er een overlap. M.b.t. de IPM-teams verschilt slechts de PM.
Het betreft de volgende 2 projecten:
23460 kantoor- en lesgebouw vliegbasis Volkel
23601 Line Ops vliegtuighangaars vliegbasis Volkel
Beide projecten worden gekenmerkt door de aanwezigheid van vele complexe E- ICT, beveiligingsen W-installaties. Daarnaast is de opleverdatum voor project 23460 een harde datum ivm
ingeplande vervolgwerkzaamheden en kent het bijzondere proceseisen mbt de logistiek i.r.t.
beveiliging. Dit alles vindt plaats op een operationele militaire vliegbasis waarbij rekening
gehouden dient te worden met de aanwezige bedrijfsvoering. Bijzondere opdrachten in een
bijzondere omgeving waarbij communicatie en afstemming tussen de projecten onderling (ook
projecten buiten deze opgave maar binnen het plangebied) van groot belang is voor het laten
slagen.
Opdrachtomschrijving
Je werkzaamheden bestaan uit:
- Het vertegenwoordigen van de opdrachtgever conform UAV2012;
- Voorzitten en verslagleggen van de bouwvergadering;
- Samen met onze toezichthouders toezien op de (veilige) uitvoering en op de naleving van
de overeenkomsten met onze opdrachtnemers;
- Adviseren over de besluitvorming van meer- en minderwerk;
- Bijhouden van de (financiële) bouwadministratie;
- Afstemmen en contact onderhouden met de locatieverantwoordelijke(n) van Defensie
m.b.t. o.a. logistieke bewegingen i.r.t. de operatie.
- Voortgang van de uitvoering analyseren en het signaleren en adresseren van knelpunten;
- Deelnemen aan het IPM-team-overleggen.
Meest essentiële competenties
- Goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
- Samenwerkingsgericht.
- Goed kunnen plannen en organiseren.
- Analytisch en gestructureerd.
- Resultaat- en oplossingsgericht.
- Kwaliteitsbewust en nauwkeurig.
- Kunnen omgaan met complexe situaties.
- Gevoel voor politiek-bestuurlijke belangen.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox