Gemeente Alphen aan den Rijn

Hr business partner

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Opdracht
Je verricht je opdracht voor het team HRM binnen de Sector Mens Organisatie en Communicatie (MOC). Je begrijpt als HR Business Partner de business van de klant en bent volwaardig gesprekspartner van het management. Je adviseert gevraagd en ongevraagd bij de uitvoering van het HR beleid en instrumenten: zoals o.a. ziekteverzuim, functioneren, functiewaardering, Strategische Personeelsplanning (SPP) etc. Daarbij rond jij een aantal lopende complexe dossiers, waarin vooral sprake is van bijzondere rechtspositie (wethouders, appa, etc), succesvol af.

De verdere implementatie van de reorganisatie is onderdeel van deze opdracht. Je adviseert het management over organisatieontwikkeling, teamontwikkeling, inzetbaarheid, talentmanagement, werkgeluk en SPP binnen hun domein(en) en helpt hen op weg in het realiseren van de reorganisatiedoelen binnen de nieuwe organisatiestructuur die per 1 juli 2025 van start is gegaan.

Je vervult een rol in het project GRIP, dat eind februari 2026 klaar moet zijn, waarin je advies geeft over benodigde formatie, functies, formatie en budgetten binnen enkele teams en sectoren. Je levert hiervoor een advies op aan de opdrachtgever, begeleidt desgewenst werksessies met leidinggevenden en/of teams om de strategische koers te bepalen.

Aan het eind van jouw opdracht heb je bijgedragen aan het werkend krijgen van de nieuwe organisatiestructuur waarbij sectormanagers en teammanagers integraal samenwerken, ligt er een passend formatieplan en hebben leidinggevenden hun leiderschapskwaliteiten verder ontwikkeld als integraal manager.

Daarnaast krijg jij de opdracht om regie te voeren op het verder vormgeven van ‘strategisch businesspartnerschap’ in de organisatie voor de verschillende disciplines van Bedrijfsvoering (HR, Financien, Communicatie, Juridisch etc). Dit zal in samenwerking zijn met de betreffende disciplines en het DT waarbij het resultaat is dat er een visie gevormd is op strategisch businesspartnerschap en er implementatieplan ligt voor 2026-2027. Voor team HRM betekent de uitkomst van de opdracht dat er een visie en ontwerp ligt op het vernieuwde team HRM (per 1 juli 2025) waarbij taken, rollen en functies beter in verbinding tot elkaar staan (ook met de HR beleid- en organisatieadvies rol) en het functiehuis toekomstbestendig is.  

Je bent een deskundige en stevig gesprekspartner en HR professional op alle niveaus. Je hebt ervaring in verandermanagement, organisatieontwikkeling en cultuurveranderingen en weet verschillende interventietechnieken toe te passen. Je bent goed in staat om tot de kern van vraagstukken te komen, leidinggevenden te adviseren en coachen uitgaande van integraal management in een veranderende dynamische omgeving. Je hebt hierbij relevante werkervaring in vergelijkbare opdrachten bij een overheidsinstantie opgedaan (bij voorkeur Gemeente van vergelijkbare omvang).

Je bent vrij in hoe je jouw opdracht vorm geeft en het indelen van de werkdagen. Je geeft geen leiding aan collega’s en resulteert niet onder een leidinggevende tijdens het uitvoeren van bovenstaande opdracht. Je informeert de opdrachtgever periodiek over de behaalde resultaten en voortgang.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Is hybride werken mogelijk: in overleg.

De Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van HRM;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als HR Businesspartner binnen een overheidsorganisatie;

De Wensen

  • Uiterlijk beschikbaar per 15 september 2025 voor minimaal 36 uur per week.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar in een senior positie als HR Businesspartner binnen een overheidsorganisatie
  • Aantoonbare werkervaring als HR Businesspartner binnen een gemeente met de nadruk op complexe, zware dossiers en bijzondere rechtpositie die van toepassing kan zijn, licht dit duidelijk toe met een voorbeeld in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwerpen en implementeren van een strategisch businesspartnerschap, licht dit duidelijk toe met een voorbeeld in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van het implementatieproces van een reorganisatie en organisatieveranderingen;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
02 september 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox