Gemeente Altena

Directievoerder groen

Gemeente Altena

  • max €90 per uur

  • Noord-Brabant

  • 32 uur per week

  • Buitendienst
  • 01 juni 2025

  • 31 december 2025

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Voor het groeiseizoen van 2025 is de gemeente Altena op zoek naar een zelfstandige en ervaren directievoerder Groen die op projectbasis uitvoering geeft aan de directievoering van diverse groenbestekken. De opdrachtnemer werkt binnen afgesproken kaders en behoudt daarbij professionele autonomie in de aanpak en uitvoering van de werkzaamheden.

De gemeente Altena onderhoudt haar openbare ruimte deels met de eigen buitendienst en deels via MidZuid (sociale werkvoorziening) en externe aannemers. Voor de aansturing van de externe groenbestekken zoeken we tijdelijke versterking.

Bestekken waarop directievoering plaatsvindt:

  • Straatvegen en onkruidbestrijding verhardingen
  • Onderhoud gazons
  • Onderhoud lang gras
  • Bermbeheer
  • Combibestek sloten en bermen

Doel van de opdracht: Het tijdig instrueren, aansturen en controleren van de werkzaamheden van aannemers binnen de genoemde groenbestekken, zodat uitvoering plaatsvindt conform de gestelde kwaliteitsnormen en planning.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Voert regie op uitvoering en administratie:
    • Ziet toe op correcte toepassing van de UAV en bijbehorende administratie
    • Beheert meer- en minderwerkoverzichten
    • Draagt bij aan financiële afhandeling van de bestekken
  • Waarborgt kwaliteit en veiligheid:
    • Verricht beeldkwaliteitmetingen en toetst deze aan contracteisen
    • Spreekt aannemers aan op kwaliteit, veiligheid en risico’s
    • Denkt mee over uitvoerbaarheid en doet verbetervoorstellen
  • Signaleert en adviseert:
    • Signaleert afwijkingen, risico’s en kansen voor optimalisatie
    • Neemt beslissingen binnen vooraf overeengekomen kaders
    • Adviseert over mogelijke bijstellingen in uitvoering
  • Stimuleert samenwerking en transparantie:
    • Werkt samen met interne beheerders, toezichthouders en de buitendienst
    • Behandelt meldingen en klachten van inwoners waar nodig
    • Legt voortgang en bevindingen periodiek vast richting opdrachtgever
  • Organiseert en documenteert overleg:
    • Plant en leidt termijnoverleggen met aannemers (4-wekelijkse cyclus per bestek)
    • Zorgt voor heldere verslaglegging en opvolging van gemaakte afspraken
    • Beoordeelt en accordeert termijnstaten


De opdracht wordt uitgevoerd op basis van grote zelfstandigheid en specialistische expertise. Binnen de afgesproken doelstellingen, kaders en planning heb je de ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze van uitvoering. Afhankelijk van de fase van de opdracht kunnen bepaalde werkzaamheden, in overleg, (deels) op afstand worden uitgevoerd.

Wie ben je?

Jij bent een ervaren en doortastende professional met een sterk analytisch vermogen en een proactieve houding. Je weet hoe je partijen moet aansturen, bent communicatief vaardig en hebt oog voor detail en kwaliteit. 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
  • Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.
  • Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal MBO niveau. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring met het voeren van bouwvergaderingen. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over een Rijbewijs B en een eigen auto.
  • Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief. (Tarief is inclusief de fee (2,5%), de reiskosten, kosten t.b.v. VOG aanvraag, evt. parkeerkosten en andere onkostenvergoedingen.) In uitzonderlijke gevallen worden dienstreizen vergoed.

De Wensen

  • Kandidaat heeft recente ervaring met projectadministratie van de jaarlijkse groen investeringen. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken met GeoVisia. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken met bestekprogramma’s. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken met Obsurv. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
30 mei 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox