gemeente Utrecht

Business controller ruimte

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft je nodig:

Utrecht groeit en daarmee het aantal (gebiedsgerichte) opgaven in de stad; er zijn langlopende gebiedsontwikkelingen en tegelijkertijd starten er vele nieuwe. Al deze verschillende interessante (gebieds)opgaven vragen om advisering vanuit business control. 

Als Business controller bij de afdeling Ruimte werk jij aan maatschappelijke thema’s met grote impact: woningbouw, duurzame gebiedsontwikkeling, economie, mobiliteit, energie, erfgoed en een gezond leefklimaat. Jij zorgt dat de organisatie in control is én blijft bij het maken van strategische keuzes die bepalend zijn voor de toekomst van de stad. We zijn op zoek naar tijdelijke waarneming. Je krijgt een aantal klussen en/of afdelingen tot jouw aandachtsgebied.

Je taken zijn:
Als business controller zorg je, samen met je collega’s, voor een goede uitoefening van de control-functie binnen het Ruimtelijk Domein. Je bent verantwoordelijk voor actuele, relevante financiële informatie over de opgaves waarbij je bent betrokken. In deze inhoudelijke rol ben je in staat financieel analytisch werk te vertalen in een helder advies, zodat de verantwoordelijke kan sturen. Je bent nauw betrokken bij concrete vraagstukken en kent alle ins en outs, en bent daardoor in staat om geld te verbinden aan inhoud, en (on)gevraagd te adviseren. Beoordelen van en adviseren op voorstellen aan het college van B&W. Beoordelen en meewerken aan producten in de begrotingscyclus (tweedelijnscontrole op P&C-documenten) Zorgdragen voor actuele, betrouwbare en relevante informatie zodat er goed sturing kan worden gegeven aan de ruimtelijke opgaves van de stad; Kritisch adviseren van de managers, onder meer bij het opstellen en monitoren van begrotingen;  Signaleren van risico’s en adviseren over beheersmaatregelen, risicobereidheid en verbetermogelijkheden; Verbinding zoeken en samenwerken met andere organisatieonderdelen in het toetsen van business cases die betrekking hebben op investeringen en exploitatie; Sparringpartner zijn voor teamleden die ook adviseren op de opgaves van de stad; Meedenken over de ontwikkelingen en rolbewustzijn bij business control.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over WO werk- en denkniveau, aantoonbaar via een afgeronde opleiding op financieel gebied;

De Wensen

  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring bij de overheid; - Minder dan 3 jaar - 3 jaar of meer
  • Je beschikt over ruime kennis en ervaring met SAP en Excel;
  • Ruime werkervaring op financieel gebied met complexe projecten en de vertaling daarvan naar een deugdelijke administratie en (periodieke) rapportages; - Geen aantoonbare ervaring - Ik heb geen of nauwelijks ervaring met financiële werkzaamheden bij complexe projecten. - Enige ervaring - Ik heb ervaring opgedaan met financiële werkzaamheden bij enkele projecten, maar nog beperkt met complexe administraties en rapportages. - Relevante ervaring - Ik heb meerjarige ervaring met financiële werkzaamheden bij meerdere projecten, inclusief het opstellen van rapportages en het borgen van een juiste administratie. - Ruime ervaring - Ik heb ruime ervaring met financiële werkzaamheden bij complexe projecten, inclusief verantwoordelijkheid voor administratieve inrichting en periodieke rapportages. - Zeer ruime ervaring - Ik heb aantoonbaar brede ervaring met complexe financiële projecten, inclusief vertaling naar een deugdelijke administratie en structurele periodieke rapportages op strategisch niveau.
  • Beschik je over kennis van het ruimtelijk domein, specifiek gebiedsontwikkeling en grondbeleid (o.a. de financiële regelgeving)?
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
29 september 2025 om 06:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox