Gemeente Leiden

Omnichannel strateeg

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving

De aanleiding voor de opdracht

De gemeente Leiden beschikt over diverse dienstverleningskanalen. Onder kanalen verstaan we alle manieren waarop inwoners contact hebben met de gemeente. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in het optimaliseren van de afzonderlijke kanalen en het verkrijgen van inzicht in klantgedrag en –beleving op de losse kanalen.

Nu willen we doorgroeien naar een samenhangende omnichannel-aanpak, waarbij we processen kanaaloverstijgend inrichten, meten en verbeteren. We willen dat inwoners en ondernemers kanaalkeuze hebben, kunnen switchen tussen kanalen en overal juist en duidelijk geholpen worden. Dit maakt het contact sneller en prettiger voor iedereen en helpt de gemeente om beter en slimmer te werken. Digitaal waar mogelijk, persoonlijk wanneer het nodig is. Jouw opdracht is om een omnichannelstrategie te ontwikkelen die onze communicatieen dienstverleningskanalen samenbrengt, slimmer inricht en naadloos laat aansluiten op onze achterkant (data, systemen en processen).

Taakomschrijving

Als Omnichannel Strateeg formuleer je een klantgerichte, toekomstbestendige omnichannelstrategie voor de gemeente Leiden. Daarbij zorg je ervoor dat deze aanpak beheersbaar en uitvoerbaar blijft voor de organisatie. Je brengt de huidige situatie van klantkanalen (voorkant), de klantdata en de onderliggende processen en systemen (achterkant) in kaart. Je ontwikkelt samen met interne en externe stakeholders een gedragen strategie en vertaalt deze naar een concrete roadmap. Je geeft proactief advies over de passende inzet van kanalen. Je zorgt voor verbinding tussen mensen, processen en technologie.

Je bent verantwoordelijk voor het gehele proces van analyse tot oplevering van de strategie en de implementatie-roadmap.

De uitvoering van de implementatie is buiten scope van de opdracht. Aan het einde van je inhuurperiode zorg je wel voor kennisoverdracht en borging in de organisatie.

Resultaat van de opdracht

Je levert een gedragen omnichannelstrategie op, inclusief een concrete en haalbare roadmap voor de gefaseerde implementatie. De strategie is gebaseerd op de visie op dienstverlening en architectuurprincipes van gemeente Leiden. Ook sluit het aan op landelijke ontwikkelingen zoals GEMMA, Common Ground en de Omnichannel-aanpak overheid (VNG, Gebruiker Centraal).

De strategie omvat tenminste:

• Duidelijke doelen en meetbare resultaten: Koppel de kanaalstrategie aan de gemeentelijke visie en organisatiedoelen. Stel meetbare KPI’s en een structureel monitoringsplan op.

• Kanaalinzet en -inrichting: Bepaal de optimale mix van kanalen, producten/diensten en klantbehoeften. Adviseer over ontwerp en ontwikkeling van de kanalen.

• Koppeling en integratie: Ontwerp de gewenste verbinding tussen klantkanalen (voorkant), een integraal klantbeeld (data) en de onderliggende processen en systemen (achterkant).

• Kanaalregie: Beschrijf hoe we de samenhang en afstemming tussen de kanalen kunnen borgen. Welke samenwerking, organisatie-inrichting en sturing daarvoor nodig is

De organisatie

Je werkt binnen het Programma Dienstverlening, ondergebracht bij de afdeling Ontwikkeling Publieke Dienstverlening. Je werkt samen met de (strategisch) informatiemanagers, kanaaleigenaren en vakafdelingen. Binnen het Programma en/of de organisatie is expertise aanwezig rond werkprocesmanagement, data, klantreismethodiek en klant(tevredenheids)onderzoek. De opdrachtgever voor deze opdracht is de afdelingsmanager Ontwikkeling Publieke Dienstverlening.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 1 (Uiterlijke) startdatum op 24 november 2025
  • Eis 3 Aantoonbare ervaring met het creëren van draagvlak binnen een (politieke) organisatie en makkelijk schakelen tussen strategisch en operationeel niveau;
  • Eis 4 Sterke analytische vaardigheden, met name in organisatie- en procesanalyse
  • Eis 5 Kennis van informatievoorziening en IV-architectuur.
  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
  • Eis 2 Minimaal 3 jaar ervaring met strategisch advies op het gebied van dienstverlening binnen (semi-) overheidsorganisaties

De Wensen

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording STAR-vragen (35/100 punten) Inschrijver dient een CV en Beantwoording STAR-vragen in. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: CV: Opleiding(en), werkervaring en toelichting op de gestelde eisen; CV: Ervaring met omnichannelstrategie binnen (semi)overheidsorganisaties is een pré; CV: Ervaring met GEMMA-architectuur en Common Ground is een pré; Antwoorden op de volgende vragen via de STAR-methode (Situatie – Taak – Actie – Resultaat): Ontwikkeling en implementatie van een dienstverleningsstrategie Vertel over een situatie waarin je een dienstverleningsstrategie hebt ontwikkeld binnen een (semi-)overheidsorganisatie. Wat was het doel en welke aanpak heb je gekozen? Hoe heb je gezorgd dat de strategie ook daadwerkelijk is gerealiseerd? Wat was het uiteindelijke resultaat of effect binnen de organisatie? Analytische vaardigheden en opbouw expertise Beschrijf een situatie waarin je snel expertise hebt opgebouwd over een nieuw (dienstverlenings-)thema binnen een (semi-)overheidsorganisatie? Wat was de aanleiding? Welke concrete acties zette je in om het thema eigen te maken? Hoe heb je dit thema verder gebracht in de organisatie? Wat was het resultaat? Organisatie- en procesanalyse met inzet van IV-kennis Beschrijf een situatie waarin je een organisatie- of procesanalyse hebt uitgevoerd waarbij je ook kennis van informatiemanagement of IV-architectuur moest inzetten. Wat was het probleem of doel? Welke technische of organisatorische knelpunten kwam je tegen? Hoe ben je daarmee omgegaan en wat was het uiteindelijke effect op de klantreis of dienstverlening? Omgaan met verschillende belangen en creëren van draagvlak Vertel over een situatie waarin je te maken had met botsende belangen, bijvoorbeeld tussen Dienstverlening, IV of andere afdelingen. Welke belangen stonden tegenover elkaar? Hoe ben je hiermee omgegaan en wat leverde jouw aanpak op voor het project en de samenwerking? Het CV mag maximaal één (1) A4 zijn en de Beantwoording STAR-vragen drie (3) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten) De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording STAR-vragen. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Jouw aanpak, de wijze waarop jij invulling gaat geven aan deze opdracht. De wijze waarop je knelpunten in eerdere soortgelijke opdrachten hebt aangepakt. Je inhoudelijke kennis, competenties en vaardigheden. Je bent een stevige gesprekspartner voor zowel Dienstverlenings-afdelingen als de IV.  Je vermogen om te verbinden op alle niveaus binnen een organisatie, om te gaan met verschillende belangen en hierbij draagvlak te creëren. Je mate van daadkracht en resultaatgerichtheid De wijze waarop jij een strategie vormt en die vertaalt naar concrete doelen en meetbare KPI’s die inzicht geven in de voortgang en het effect van de strategie op de dienstverlening van gemeente Leiden.
  • Prijs Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
29 oktober 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox