Ministerie van Defensie

Ux designer servicenow

Ministerie van Defensie

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Het interne klantportaal is dusdanig geoptimaliseerd dat het een centrale en gebruiksvriendelijke toegangspoort vormt tot alle digitale diensten en gerelateerde informatie binnen de organisatie. Eindgebruikers kunnen eenvoudig en intuïtief de benodigde kennisartikelen, serviceverzoeken en catalogusitems vinden, wat hen in staat stelt om zelfstandig veelvoorkomende problemen op te lossen en verzoeken in te dienen zonder tussenkomst van de SDD. Hierdoor wordt een substantiële afname van het aantal calls naar de SDD gerealiseerd, wat resulteert in een efficiënter werkproces en een hogere klanttevredenheid.

Bovendien is er een integratie gerealiseerd van specifieke informatie voor IV-managers, zoals de DOW/BOW agenda en andere relevante informatie, waardoor deze gebruikersgroep direct toegang heeft tot de informatie die voor hen van belang is. Het portaal is tevens voorzien van een modulaire en schaalbare architectuur die toekomstige uitbreidingen faciliteert. Hierdoor kan het portaal naadloos worden uitgebreid met nieuwe onderdelen of functionaliteiten zonder dat de gebruikservaring voor de eindgebruiker wordt aangetast. De beheer van het portaal is bij uitbreiding gedecentraliseerd georganiseerd per (hoofd)onderdeel, zoals bijvoorbeeld IT, HR of de trainingsmodule, zodat bij eventuele uitbreiding ieder onderdeel autonoom kan opereren en inhoudelijke wijzigingen kan doorvoeren binnen hun specifieke domein. De SDD blijft verantwoordelijk voor het IT-domein. Dit gedecentraliseerde beheer draagt bij aan de flexibiliteit en wendbaarheid van het portaal, waardoor aanpassingen snel en efficiënt kunnen worden doorgevoerd. Voor de eindgebruiker is het te allen tijde
duidelijk in welk deel van het portaal hij zich bevindt, bijvoorbeeld IT of de trainingsmodule, dankzij heldere navigatie, visuele signalen en
onderdeel-specifieke functionaliteiten.

De algehele huisstijl op het portaal is hierbij wel uniform. De gebruiksvriendelijkheid van het portaal is verder verbeterd door de implementatie van rollen- en rechtenbeheer, waarbij alleen bevoegde gebruikers toegang hebben tot specifieke subonderdelen, zoals voor trainingen. Dit verhoogt niet alleen de controle binnen het portaal, maar zorgt er ook voor dat gebruikers alleen relevante informatie zien op basis van hun rol of functie binnen de organisatie.


Het doel van deze opdracht is het portaal dermate te optimaliseren dat eindgebruikers met grotere eenvoud en op intuïtieve wijze de benodigde
informatie kunnen vinden en zelfstandig problemen kunnen oplossen. Hiermee wordt gestreefd naar een significante reductie van het aantal calls
naar de SDD. Ook moet informatie voor het management (zoals rapportages) en custom applicaties worden toegevoegd. Het portaal dient
zodanig flexibel te zijn dat toekomstige uitbreidingen mogelijk zijn waarbij het beheer per hoofdonderdeel gedecentraliseerd kan worden
georganiseerd en het voor de (eind)gebruiker ondubbelzinnig duidelijk is in welke onderdeel hij zich bevindt (zoals IT).

Achtergrond opdracht
eventuele uitbreiding ieder onderdeel autonoom kan opereren en inhoudelijke wijzigingen kan doorvoeren binnen hun specifieke domein. De SDD blijft verantwoordelijk voor het IT-domein. Dit gedecentraliseerde beheer draagt bij aan de flexibiliteit en wendbaarheid van het portaal, waardoor aanpassingen snel en efficiënt kunnen worden doorgevoerd. Voor de eindgebruiker is het te allen tijde duidelijk in welk deel van het portaal hij zich bevindt, bijvoorbeeld IT of de trainingsmodule, dankzij heldere navigatie, visuele signalen en onderdeel-specifieke functionaliteiten. De algehele huisstijl op het portaal is hierbij wel uniform. De gebruiksvriendelijkheid van het portaal is verder verbeterd door de implementatie van rollen- en rechtenbeheer, waarbij alleen bevoegde gebruikers toegang hebben tot specifieke subonderdelen, zoals voor trainingen. Dit verhoogt niet alleen de controle binnen het portaal, maar zorgt er ook voor dat gebruikers alleen relevante informatie zien op basis van hun rol of functie binnen de organisatie.

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in ServiceNow ontwerp ontwikkelervaring
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het uitrollen/implementeren van ServiceNow portals ter ondersteuning van bedrijfsprocessen
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met gebruikersondersteuning en/of gebruikers opleiden
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met het ontwerpen en ontwikkelen van gebruiksvriendelijke ESC portals binnen ServiceNow (voor minimaal 15000 gebruikers) onderbouwd met certificeringen (3 jaar)
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met gebruikersonderzoek en usability testing (3 jaar)
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar vaardigheden in UX-design en prototyping tools (3 jaar)

De Wensen

  • Kandidaat heeft bij voorkeur minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in Agile opdrachten bij complexe IT organisaties
  • Kandidaat heeft bij voorkeur affiniteit met de Defensie organisatie of daar eerder gewerkt te hebben

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 oktober 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox