gemeente Utrecht

Community manager common ground

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Korte beschrijving speelveld
Werk en Inkomen levert een bijdrage aan de leefbaarheid en sociale samenhang in de stad en richt
zich op het vergroten van de zelfstandigheid van Utrechters. We ondersteunen werkzoekenden
richting de arbeidsmarkt en het weer meedoen in de maatschappij. Als inwoners tijdelijk geen
inkomsten hebben bieden wij financiële ondersteuning en we helpen bij het voorkomen en oplossen
van schulden. Onze droom is dat alle Utrechters actief mee kunnen doen. In onze dienstverlening aan
inwoners, staat de leefwereld van inwoners centraal.

Innoveren en digitale innovaties zullen de komende jaren steeds vaker een prominente plek krijgen in
Onze organisatie. Door de inzet van digitale toepassingen kunnen problemen en knelpunten opgelost
worden en de dienstverlening voor inwoners worden verbeterd. Het Huishoudboekje en het Virtueel
inkomstenloket zijn hier een mooi voorbeeld van. Het zijn prachtige innoverende producten die de
inwoners helpen om schuldenproblematiek te voorkomen en om sneller en makkelijker toegang te
krijgen tot regelingen.

In de praktijk zien we als afdeling Werk en Inkomen dat digitale innovaties een samenwerking vragen
vanuit beleid, techniek, uitvoering en strategie. Daarnaast is kennis van IT, inkoop, privacy/AVG,
wetten en relatiebeheer essentieel. Ook is een langdurige financiering en investering noodzakelijk om
te kunnen experimenteren en innovaties uiteindelijk te kunnen borgen in de lijn. Innovaties die worden
gerealiseerd op basis van common ground zorgen voor een aantal extra vraagstukken en uitdagingen.
Dit vraagt een andere manier van werken, sturen en opdrachtgeverschap.

We zijn op zoek naar een stevige kwartiermaker die de volgende opdracht als communitymanager
common ground vanuit de afdeling werk en inkomen uitvoert:

Je taken zijn:

1. Community Huishoudboekje via NVSI opzetten in de rol van community manager
Huishoudboekje. De NVSI verbindt gemeenten die samen willen werken aan innovatie in het
sociaal domein. De community manager heeft hierin een proactieve rol in het behalen van de
ambities. De gewenste resultaten zijn:
o het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst tussen NVSI en de deelnemende
gemeenten uit de community;
o het begeleiden en faciliteren van aanbestedingstrajecten voor het inkopen van IT-
producten;
o het opzetten van verschillende werkgroepen in de community;
o in kaart brengen van mogelijke langdurige financieringsbronnen;
o het opzetten en inrichten van subsidie- en fondsenwerving en de processen
aansturen om langdurige financiering binnen te halen;
o de community manager is tevens aanspreekpunt voor nieuwe en deelnemende
gemeenten en andere common ground community’s. Ook neemt de community
manager deel aan de stuur- en werkgroepen en heeft hierin een aanjagende en
faciliterende rol;
o het borgen van deze rol binnen de community Huishoudboekje en in de gemeente
Utrecht.
2. Community Virtueel InkomstenLoket (VIL) opzetten: De community builder heeft een rol in het
behalen van de doelen op landelijke niveau. De gewenste resultaten zijn:
o het opstellen en onderhouden van een samenwerkingsovereenkomst tussen de
gemeente Utrecht en de community;
o het verkennen of de community al rijp is om aan te sluiten bij de NVSI (hierbij wordt
onderzocht of uitvoeringsorganisaties op de lange termijn mogelijk toetreden tot de
community);
o het begeleiden en faciliteren van aanbestedingstrajecten voor het inkopen van IT-
producten
o het opzetten van verschillende werkgroepen in de community;
o in kaart brengen van mogelijke langdurige financieringsbronnen;
o het opzetten en inrichten van subsidie- en fondsenwerving en de processen
aansturen om langdurige financiering binnen te halen;
o de community manager is tevens aanspreekpunt voor nieuwe en deelnemende
gemeenten. Ook neemt de community manager deel aan de stuur- en werkgroepen
en heeft hierin een aanjagende en faciliterende rol.
o het borgen van deze rol binnen de community Huishoudboekje en in de gemeente
Utrecht.
o De community manager is sparringspartner voor de strategisch adviseur en
stroomlijnt de verschillende processen rondom de ontwikkeling van het virtueel
Inkomstenloket (toevoegen van regelingen, technische ontwikkeling, implementatie in
de staande organisatie).

3. Verder heeft de community manager een ontwikkelopdracht om de innovatieve trajecten HHB
en VIL duurzaam te borgen in de gemeentelijke organisatie. Hierbij is het belangrijk dat de
lessons learned vanuit HHB en VIL in kaart worden gebracht en aanbevelingen worden
gegeven hoe diverse organisatieonderdelen binnen de gemeente Utrecht om gaan met
common ground projecten. De gewenste resultaten zijn:
o Vaststellen welke randvoorwaarden vanuit de organisatie en de samenwerking
noodzakelijk zijn voor het duurzaam initiëren en borgen van innovatieve trajecten;
o Een draaiboek/stappenplan ontwikkelen voor het opzetten common ground projecten;
o Het borgen van de functie van communitybuilder in de gemeente Utrecht.


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • In de afgelopen 8 jaar heb je aantoonbaar minimaal vijf jaar werkervaring als projectleider, kwartiermaker, verandermanager of productontwikkelaar
  • Je hebt aantoonbaar kennis van IT, aanbestedingstrajecten, common ground en projectmatig werken
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Je werkt de afgelopen 5 jaar op minimaal wo werk- en denkniveau
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het implementeren en borgen van digitale innovaties binnen het gemeentelijke domein, hoe groter de gemeente hoe hoger de waardering - G4 gemeente - 100.00 + gemeente - Kleine gemeente - Geen gemeentelijk ervaring
  • Je hebt kennis en ervaring met samenwerkingsvraagstukken rondom IT-projecten. Beschrijf hier in max 1/2 A4 relevante voorbeelden van jouw kennis en ervaring.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox