Gemeente Alphen aan den Rijn

Kwartiermaker public affairs

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Opdracht
Als kwartiermaker Public Affairs start je met het verder bouwen aan het team Public Affairs, geef je richting aan de inzet van Public Affairs in de organisatie en baken je taken en rollen binnen het team af. Daarnaast houd je je bezig met het strategisch positioneren van de gemeente Alphen aan den Rijn in de regio, provincie én in Den Haag. Je verbindt gemeentelijke opgaven met ontwikkelingen op provinciaal en rijksniveau en zorgt ervoor dat we op het juiste moment aan tafel zitten bij de juiste partijen. Daarbij heb je een scherp oog voor thema’s binnen het sociaal domein, zoals Jeugd, Beschermd Wonen en de Hervormingsagenda Jeugd. Ook de opgaven uit het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de Hervormingsagenda zijn voor jou bekende terreinen waarop je weet te schakelen en te positioneren. Naast het sociaal domein valt ook het fysiek domein binnen je aandachtsspanne en werk je samen met je collega’s om hier een stevige Public Affairs agenda voor te bouwen.

Je werkt nauw samen met collega’s binnen het concern, waaronder beleidsadviseurs, strategen en woordvoerders. Binnen die samenwerking heb jij de specifieke taak om het public affairs-perspectief in te brengen en te vertalen naar een krachtige lobby- en beïnvloedingsstrategie. Je bouwt actief aan ons netwerk en versterkt de verbinding in de regio, met als doel de positie van Alphen aan den Rijn duurzaam te verankeren.

Je vertaalt signalen uit politiek Den Haag naar concrete kansen en handelingsperspectieven voor de gemeente. Je schakelt soepel tussen de raadzaal, regionale samenwerkingsverbanden, het provinciehuis en het ministerie – en beweegt je net zo gemakkelijk tussen ambtenaren, wethouders en Kamerleden.

Je bent onder andere verantwoordelijk voor:

  • Het verder opzetten en inrichten van het team public affairs (basis op orde):
    • samen met de Sectormanager Concernstaf verder vormgeven van het team Public Affairs en inbedden van het team in het nieuwe team Concernstaf;
    • vormgeven van samenwerking in de organisatie rondom Public Affairs;
    • inspireren en coachen van het team om gezamenlijke doelen rondom Public Affairs te behalen;
    • met jouw kennis, ervaring en enthousiasme doe je verbetervoorstellen voor de verschillende processen en implementeer je deze stapsgewijs.
  • Inhoudelijk vormgeven van Public Affairs:
    • opstellen gedragen plan van aanpak Public Affairs voor de gemeente Alphen aan den Rijn gemeentebreed;
    • zorg je voor een gestructureerde aanpak van onze lobby- en stakeholderstrategie;
    • bewaak je de juiste balans tussen lange en kortere termijn belangenbehartiging met oog voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026;
    • daarnaast weet jij de activiteiten en afstemming van de PA-activiteiten binnen de organisatie te coördineren en fungeer je, waar nodig, als centraal aanspreekpunt.
  • Aanspreken van jouw netwerk voor invullen openstaande vacature senior adviseur public affairs.

En daarnaast:

  • het opzetten en uitvoeren van onze lobbyagenda, met een sterke focus op het sociaal domein (en daarnaast fysiek domein) en het versterken van ons netwerk hierin;
  • het adviseren van bestuur en directie over strategische positionering binnen regionale en landelijke netwerken;
  • het actief onderhouden en uitbreiden van een relevant netwerk binnen overheden, koepelorganisaties en kennisinstellingen;
  • het signaleren van beleidsontwikkelingen die kansen of risico’s vormen voor de gemeente;
  • het versterken van de regionale samenwerking door het bouwen aan relaties, vertrouwen en gezamenlijke positionering.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn: je bent alert op relevante in- en externe ontwikkelingen en bent in staat deze te vertalen naar de praktijk.
  • Regisseren: je bent in staat duurzame samenwerkingsverbanden en verbinding te creëren tussen verschillende partijen en belangen.
  • Durf: je toont lef en bent niet bang verantwoorde risico's te nemen om een doel te bereiken.
  • Resultaatgerichtheid: je bent in staat concrete resultaten te boeken met je netwerkactiviteiten en werkt hier doelgericht en vasthoudend naartoe.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr in overleg met de opdrachtgever.
Is hybride werken mogelijk:  ja

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Een afgeronde leergang Public affairs;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van public affairs en regionaal werken;
  • Aantoonbare werkervaring met het bouwen van een nieuw team op het gebied van Public affairs;
  • Uurtarief maximaal €125,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk, werk-werk.

De Wensen

  • Aantoonbaar netwerk in de provincie Zuid Holland / Groene hart op ruimtelijk en sociaal gebied
  • Een afgeronde opleiding op het gebied van stakeholdermanagement
  • Aantoonbaar netwerk door lidmaatschap Beroepsvereniging voor Public Affairs en/of communicatie
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar op het gebied van public affairs en regionaal werken binnen een gemeente of provincie
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch/senior adviseur, projectleider, coördinator of kwartiermaker binnen het ruimtelijke of sociaal domein

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox