Provincie Gelderland
max €110 per uur
Gelderland
24 uur per week
02 december 2024
31 december 2025
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Gelderland heeft als doelstelling een reductie van 55% van de CO2-emissie in 2030 t.o.v. peiljaar 1990. Alle sectoren moeten daar een bijdrage aan leveren. Het maatschappelijk vastgoed is een belangrijke doelgroep, niet alleen vanwege de verduurzaming van de gebouwen zelf, maar ook vanwege de voorbeeldfunctie die de eigenaren van de gebouwen hebben.
Sinds 2021 voert de provincie het “Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed” uit. Dit door het Rijk gefinancierde programma richt zich op kleine vastgoedeigenaren. Dit zijn onder andere gemeenten tot 50.000 inwoners, primair en voorgezet onderwijs, zorginstellingen, culturele anbi’s, gemeenschapshuizen zoals dorps- en buurthuizen en wijkcentra en religieuze of levensbeschouwelijke instellingen.
De vastgoedeigenaren kunnen zich aanmelden en krijgen individueel advies over en ondersteuning bij verduurzaming, bijvoorbeeld bij het prioriteren van gebouwen, uitvoeren van maatwerkscans, opstellen van een businesscase, uitwerken van een plan, aanvragen van offertes en dergelijke. Na 3 tot 6 maanden nemen we contact op met de eigenaar en kijken we, zo nodig, wat er nodig is om tot uitvoering te komen. Daarnaast hebben we andere ondersteuningsmogelijkheden zoals groepsaanpakken, bijvoorbeeld voor gemeenten en scholen. Daar werken de vastgoedeigenaren in een aantal bijeenkomsten aan de eigen duurzaamheidsopgave. Het uitwisselen van ervaringen is hierbij een belangrijk onderdeel. Voor de uitvoering van de maatregelen kunnen de eigenaren een lening krijgen bij het provinciale Fonds Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed.
Inmiddels hebben al meer dan 200 eigenaren de intentieovereenkomst getekend en is een deel van de begeleidingstrajecten afgerond. Voor de reeds afgeronde projecten bieden we nog de mogelijkheid tot nazorg.
Het huidige programma loopt tot en met december 2025. De verwachting is dat er een vervolg komt dat doorloopt tot in ieder geval eind april 2027.
Het Programma Energietransitie en Klimaat werkt integraal aan de opgave en pakt de verduurzaming op, samen met leefbaarheid, cultuur en erfgoed en (circulaire) economie. We koppelen dit ontzorgingsprogramma aan lopende en (toekomstige) acties en projecten van deze provinciale programma's.
De projectorganisatie bestaat uit de projectleider, coaches/adviseurs, technische experts en ondersteuners.
In het geval van een verlenging wordt het aantal uren eventueel opnieuw bepaald in relatie tot het te verwachten werkaanbod. De coach/adviseur verduurzaming maatschappelijk vastgoed is onafhankelijk, voert zelf geen duurzame maatregelen uit en heeft geen directe banden met leveranciers en ontvangt geen vergoedingen van leveranciers voor het aandragen van klanten.
Verantwoordelijkheden
De coach/adviseur verduurzaming maatschappelijk vastgoed vormt de frontoffice van het ontzorgingsprogramma en is het vaste procesmatige aanspreekpunt voor de maatschappelijk vastgoed organisaties. De coach/adviseur heeft samen met de andere teamleden een actieve rol in het zorgen voor bekendheid over het programma. De coach/adviseur benadert de organisaties actief. Naast digitale communicatie gaat de coach/adviseur juist naar de organisaties toe, vormt een gericht netwerk rondom de organisatie en organiseert kennis- en leerbijeenkomsten met meerdere organisaties.
De coach/adviseur is verantwoordelijk voor de werving van de vastgoedeigenaren. Hij/zij voert een intakegesprek om te kijken of het programma aansluit bij de behoeften van de organisatie. Daarna kijkt hij/zij samen met de organisatie onder meer naar de mogelijkheden voor energiebesparende - en duurzaamheidsmaatregelen, de financiële - en duurzame effecten, wat de organisatie zelf al doet d en in hoeverre er financiële ruimte is voor investeringen.
De coach/adviseur maakt vervolgens afspraken over het plan van aanpak met de vastgoedeigenaar en legt dit vast. Inden nodig biedt het programma een duurzaamheidsscan aan. De organisatie krijgt in ieder geval een overzicht van de financiële consequenties in de vorm van een businesscase. De backoffice ondersteunt de coach/adviseur inhoudelijk, inclusief advisering en begeleiding van aanbesteding/ inkooptrajecten en offertes. De coach/adviseur is verantwoordelijk voor het proces en onderhoudt het contact over de voortgang met de vastgoedeigenaar/opdrachtgever en andere betrokkenen.
Naast de individuele trajecten bieden we ook begeleiding in de vorm van doelgroepgerichte groepsaanpak. In een aantal sessies gaan de eigenaren of beheerders aan de slag met een plan voor verduurzaming van hun plan(en). Van de coach/adviseur verwachten we dat deze een bijdrage levert aan deze doelgroepgerichte aanpak, zowel inhoudelijk als procesmatig en organisatorisch.
Om kennis te delen en de voortgang te bewaken is er regelmatig overleg binnen het projectteam. Daarnaast zullen de coaches/adviseurs actief participeren in het kennis- en leernetwerk van het ontzorgingsprogramma binnen Nederland. De coach/adviseur is in staat om eigen kennis over te brengen en in te zetten bij de oriëntatie op strategische keuzes voor verbreding en verdieping in het programma, zoals bijvoorbeeld ten behoeve van circulair renoveren, gebruik van biobased materialen of aanpak rond nazorg na afronding van trajecten.
Verwacht wordt dat de coach/adviseur in staat is om binnen "gelimiteerde tijd" zijn/haar werkzaamheden uit te voeren en verwacht wordt dat hij/zij aan "verwachtingenmanagement bij partijen" doet.
Externe is inzetbaar vanaf 2 december 2024 tot en met 31 december 2025 voor 16 - 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal een periode van 12 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van externe, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits externe uiterlijk 2 januari 2025 inzetbaar is voor 16 - 24 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox