Gemeente Breda

Civiel/algemeen jurist

Gemeente Breda

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 12 februari 2024

  • 12 augustus 2024

De opdracht­omschrijving

Civiel- Algemeen Jurist
Wij zoeken een enthousiaste en deskundige Civiel-Algemeen Jurist om ons team te versterken.
Vanwege achterstanden in de werkvoorraad zijn wij op zoek naar een tijdelijke ondersteuning voor de afhandeling van de verzoeken om schadevergoeding van rechtmatig of onrechtmatig handelen door de gemeente en het behandelen van contractuele vraagstukken.

Binnen de gemeentelijke organisatie is de afdeling Financiën, Inkoop & Juridische Zaken verantwoordelijk voor financiën, inkoop en juridische zaken. Het team Juridische Zaken adviseert het college, de raad en de organisatie over afdeling overschrijdende juridische dossiers en dossiers met een hoog juridisch of politiek afbreukrisico.
Daarnaast vertegenwoordigt het team de gemeente bij (dreigende) conflicten en is het team betrokken bij de implementatie van nieuwe wetgeving en het opstellen van nota’s. Ook vindt de behandeling van verschillende soorten schadeverzoeken plaats bij het team Juridische Zaken.

Wat ga je doen?
Je hebt een belangrijke rol op het gebied van juridisch advies en juridische control. Op centraal niveau behandel je afdeling overstijgende en organisatie brede onderwerpen. Het gaat om zowel publiekrechtelijke, aansprakelijkheidsrecht als privaatrechtelijke vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals de Gemeentewet verzoeken om schadevergoeding en het contractenrecht. 

Jij zorgt ervoor dat verzoeken om schadevergoeding op grond van de wettelijke aansprakelijkheid correct worden geregistreerd en dat deze zorgvuldig worden behandeld. Je adviseert collega’s van de inhoudelijke afdelingen over schades en over het schadeverloop en onderhoudt contact met externe partijen, zoals claimanten, gemachtigden en verzekeraars. Daarnaast houd je behandeltermijnen in de gaten en rappelleer je als gevraagde informatie op zich laat wachten. Op basis van de verkregen informatie en met inachtneming van de wettelijke bepalingen over aansprakelijkheid beoordeel je verzoeken en formuleer je schadebesluiten.

Bij verzoeken om vergoeding of compensatie van geleden schade als gevolg van rechtmatig handelen door de gemeente wordt een onafhankelijk adviesbureau ingeschakeld. Jij registreert deze verzoeken en begeleidt dit proces. Hiertoe heb je contact met de belanghebbende, het adviesbureau en de inhoudelijke afdeling. Op basis van de verkregen informatie formuleer je schadebesluiten, die door de inhoudelijke afdeling aan de wethouder worden voorgelegd.

Naast het behandelen van verzoeken om schadevergoeding voer je ook het verzekeringenbeheer uit. 

We zoeken jou!
Je hebt een juridische opleiding op WO niveau afgerond. Daarnaast heb je ervaring in het behandelen van vraagstukken op het gebied van contractrecht en heb je een goed beeld van het functioneren van een gemeente.
Je gaat zorgvuldig en gestructureerd te werk bij de behandeling van verzoeken om schadevergoeding, waarbij jouw beoordelingsvermogen onontbeerlijk is. Daarnaast ben je assertief en duidelijk, maar (klant)vriendelijk in je benadering van interne en externe partijen.
Je maakt je zaken snel eigen en je kan snel zelfstandig werkzaamheden oppakken en uitvoeren omdat er bijna geen mogelijkheid is tot inwerken.

Wie zijn wij?
Het team JZ is onderdeel van de afdeling Financiën, Inkoop & Juridische Zaken. Binnen het team JZ werken momenteel vier Juridisch Adviseurs. Daarnaast werken er in het team secretarissen van de adviescommissies voor bezwaarschriften, Woo-medewerkers, behandelaars van schadeclaims en administratief medewerkers.



De Eisen

  • Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van Nederlands recht. Dit moet blijken uit het cv
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als schadebehandelaar, het beoordelen van schadeclaims en het formuleren van schadebesluiten. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis van aansprakelijkheidsrecht en verzekeringsrecht. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in de behandeling van contractuele vraagstukken bij een gemeente.
  • Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. U levert een VOG aan met screeningsprofiel 11, 12, 41, 43 (via uw leverancier). Deze kunt u (via uw leverancier) eenmalig declareren.

De Wensen

  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Nauwkeurig - Zelfstandig - Politieke sensitiviteit - Communicatief sterk in woord en geschrift - Kan goed samenwerken De datum 29 januari is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox