Port of Rotterdam

Business manager hinterland

Port of Rotterdam

  • max €130 per uur

  • Zuid-Holland

  • 28 uur per week

  • Directie
  • 06 januari 2026

  • 30 juni 2026

De opdracht­omschrijving

Afdeling
Je komt te werken op de afdeling Containers van de hoofdafdeling Business & Accounts. Deze afdeling is primair verantwoordelijk voor accountmanagement van bestaande klanten, sales & marketing richting prospects/nieuwe klanten/ shippers & forwarders, relatie- en stakeholder management van beïnvloeders en enablers (van de ketens) voor de port of Rotterdam. Verder draagt de afdeling eindverantwoordelijkheid voor de opbrengsten uit verhuur van grond(contractopbrengsten), zee- en binnenhavengeld, het rendement op klant gebonden investeringen (business case). Verder de bijbehorende marketing alsmede de promotie van de haven van Rotterdam aan de wereldwijde business community. Ook is de afdeling verantwoordelijk voor account- en stakeholder gerelateerde business development en het initiëren en uitvoeren van keten overstijgende verbeterprogramma’s welke in de dagelijkse business van accounts en stakeholders vallen. Dit laatste wordt ingevuld door functioneel samen te werken met de afdelingen van Commercie en breder binnen HBR.
De werkzaamheden vinden plaats in het werkgebied achterland/modaliteiten, zie onderstaande specificering

Taakomschrijving
Binnen het sectoroverleg weg en het multimodal council zijn een breed scala aan externe partijen uit de logistieke container keten – van deepsea terminals, empty depots, tot rederijen, vervoerders en verladers – gerepresenteerd. Met deze partijen hebben we een visie met speerpunten opgesteld. De speerpunten worden aangepakt en verder uitgewerkt met de externe partners in de vorm van werkgroepen. Op de weg hebben we werkgroepen op onder andere het thema dynamische havenplanning. In de multimodal council zijn werkgroepen aanwezig op het gebied van databehoefte en capaciteit multimodale achterlandketen.

Doel van de functie
Het opzetten en begeleiden van de werkgroepen, en daarmee verantwoordelijk voor en het uitvoeren van de actielijnen die daaruit voortkomen. Meer specifiek houdt dit in: het organiseren, faciliteren, voorbereiden en opvolgen van werkgroepen, acties en stakeholdermanagement binnen de thema’s dynamische havenplanning, multimodale capaciteitsstudie en databehoefte. Daarnaast is onderdeel van de functie het ondersteunen van de business manager(s) bij de uitvoering van het sectoroverleg weg en de multimodal council.

Kernverantwoordelijkheden

  • Het bewaken van het proces bij de betreffende werkgroepen:
    • Verantwoordelijk voor de voortgang en het behalen van de resultaten
    • Verantwoordelijk voor de organisatie, begeleiding en inhoud van de werkgroep bijeenkomsten
    • Verantwoordelijk voor de afstemming met de werkgroepleden, zoals het verzamelen en structureren van relevante input van stakeholders.
    • Voorbereiden en verspreiden van de agenda's en terugkoppeling aan interne en externe stakeholders
  • Het uitvoeren van acties m.b.t. aanpak, inhoud en actielijnen van de werkgroepen, zoals:
    • Inhoudelijke uitwerking van de acties die uit de werkgroepen naar voren komen
    • Het voorbereiden van presentaties en notities
    • Het verzamelen en structureren van onderzoek en achtergrond informatie
  • Ondersteuning business manager bij stakeholdermanagement:
    • Signaleren van groepsdynamiek, knelpunten en kansen in de werkgroepen en waar nodig acties voorstellen voor verbetering.
    • Plannen en voorbereiden van bilaterale overleggen met stakeholders.
  • Verslaglegging
    • Verslaglegging van besluiten, acties en inzichten
    • Zorgen voor tijdige opvolging van actiepunten.

De Eisen

  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van haven gerelateerde containerlogistiek.
  • Kandidaat heeft 3-5 jaar aantoonbare ervaring in een vergelijkbare functie als procesmanager in multi-stakeholder velden.
  • Kandidaat heeft ervaring met stakeholdermanagement.
  • Kandidaat heeft een goede beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal in woord en geschrift.
  • Kandidaat is op de hoogte gesteld van het screeningsproces van HbR (voor aanvullende informatie zie tekst veld arbeidsvoorwaarden)

De Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met communiceren/afstemmen/samenwerken met marktpartijen die een rol spelen in de containerketen.
  • Kandidaat heeft HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van logistiek, bestuurskunde of bedrijfskunde.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het schakelen met overige typen bedrijven die actief zijn in de containerketen, zoals overheid, onderzoeksinstanties, brancheorganisaties.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van de specifieke rol & verantwoordelijkheden van het Havenbedrijf Rotterdam en de rol die het Havenbedrijf Rotterdam wil spelen in het efficiënter en duurzamer maken van de keten en modaliteiten
  • Kandidaat is beschikbaar voor een (digitaal) kennismakingsgesprek op 18 december

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
12 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox