Provincie Utrecht

Bestuurssecretaris voor Plassenschap Loosdrecht en Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Voor het beheer en exploitatie van bovenlokale en regionale recreatiegebieden en paden in het westelijk deel van de provincie Utrecht zijn twee Recreatieschappen actief, het Plassenschap Loosdrecht en omstreken en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden. Beide schappen hebben begin dit jaar hun samenwerking bevestigd en hebben als basis een gemeenschappelijke regeling.

Het Plassenschap Loosdrecht kent vanaf 1 januari 2023 vier deelnemers, te weten twee gemeenten en provincies. De vorm van de gemeenschappelijke regeling is een bedrijfsvoeringorganisatie met een bestuur. De uitvoering van de werkzaamheden zal vanaf dat moment verzorgd worden door de gemeente Wijdemeren. Een ambtelijke klankbordgroep, gevormd door de deelnemers, maakt ook onderdeel uit van de samenwerking.

Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft tien deelnemers; negen gemeenten en één provincie. De gemeenschappelijke regeling kent twee besturen; een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Een ambtelijke klankbordgroep maakt ook hier onderdeel uit van de samenwerking. De uitvoering van de werkzaamheden zal vanaf 1 januari 2023 verzorgd worden door Staatsbosbeheer.

Positionering
De bestuurssecretaris ondersteunt de besturen en de ambtelijke overleggen van het Plassenschap Loosdrecht en Recreatieschap Stichtse Groenlanden. De verdeling van de tijdsbesteding voor het uitvoeren van de taken is gelijkelijk verdeeld over beide schappen.

Je verricht deze werkzaamheden in opdracht van en onder verantwoordelijkheid van beide besturen bij het invullen van hun opdracht gevende rol naar Staatsbosbeheer en de gemeente Wijdemeren, die het werk voor de recreatieschappen uitvoeren.De functionele aansturing vindt plaats door respectieve besturen en  specifiek door de voorzitters van de schappen.

In de nieuwe constructie wordt nauw samengewerkt met de uitvoerende organisaties. De bestuurssecretaris heeft in beide organisaties een aanspreekpunt waarmee in gezamenlijkheid, maar ieder met zijn eigen verantwoordelijkheid, de werkzaamheden worden aangestuurd, opdrachten worden verstrekt en afspraken worden gemaakt. De bestuurssecretaris faciliteert en adviseert de bestren op inhoud, maar ook op financieel vlak.

De beide schappen hebben de provincie Utrecht gevraagd zorg te dragen voor het werkgeverschap van de bestuurssecretaris. Het betreft een volstrekt onafhankelijke positie binnen de provinciale organisatie omdat uitsluitend de werkgeversrol door de provincie wordt ingevuld. Je thuisbasis is binnen team BEI (Bestuurlijke ontwikkeling, Europa en Interbestuurlijk toezicht).

Opdracht

  • Secretarisfunctie ten behoeve van de advisering en de inhoudelijke voorbereiding van vergaderingen van het bestuur en de ambtelijke klankbordgroep;
  • Secretariaatsfunctie ten behoeve van de logistieke voorbereiding van vergaderingen van het bestuur, ambtelijke klankbordgroep en eventuele overige overleggen;
  • Vraagarticulatie, contractmanagement en -beheer namens de schappen aan de gemeente Wijdemeren, provincie Utrecht;
  • Financiële adviesfunctie ten behoeve van het bestuur, waaronder advisering over de documenten in het kader van de planning- en control cyclus welke door de uitvoerende organisaties worden opgesteld.

Competenties

  • Politiek en bestuurlijk sensitief, gevoel voor politieke verhoudingen;
  • Organisatiesensitief;
  • Verbinder, gericht op samenwerken en mensen bij elkaar brengen en houden;
  • Initiatiefrijk, met lef en overtuigingskracht wanneer nodig;
  • Optimistisch en empathisch met oog voor je collega’s;
  • Besluitvaardig, kan zelfstandig beslissingen nemen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare kennis van begrotingsprocessen en financiën;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als bestuurssecretaris/adviseur;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als bestuurssecretaris/adviseur.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau;
  • Aantoonbare werkervaring in het recreatieveld;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met begrotingsprocessen;
  • Aantoonbare werkervaring met een gemeenschappelijke regeling;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox