Gemeente Wijk bij Duurstede

Bestuursadviseur

Gemeente Wijk bij Duurstede

  • max €110 per uur

  • Utrecht

  • 32 uur per week

  • Directie
  • 27 augustus 2025

  • 27 december 2025

De opdracht­omschrijving

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven 
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.
Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Opdracht
Ben jij een ervaren adviseur en een strategische denker met een scherp gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen? Ben jij niet alleen sparringpartner, maar ook de verbinder tussen het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie en de samenleving? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Wij zoeken een stevige rots in de branding die met rust en kalmte tegenwicht biedt. Gevraagd en ongevraagd schuif je aan bij vraagstukken die om een frisse blik vragen, die vlot getrokken moeten worden of waarbij college of directie aanvullende strategische denkkracht nodig heeft. Alles wat nodig is voor een zorgvuldige besluitvorming leg jij op tafel; zowel voor wat betreft de inhoud, als de onderstroom. Je vindt het leuk om je kennis en ervaring in te zetten voor de ontwikkeling binnen ons team en de organisatie. Je bekijkt kansen en knelpunten vanuit een integraal perspectief. Jouw natuurlijke overwicht en kennis van zaken zorgen ervoor dat jouw adviezen gewaardeerd worden.

Je taken zijn onder andere:

  • Adviseren van het college van B&W over bestuurlijke en strategische vraagstukken en weging van belangen;
  • Voorbereiden en coördineren van bestuurlijke besluitvorming bij specifieke dossiers;
  • Coördinatie advisering moties en amendementen;
  • Afhankelijk van het vraagstuk en de benodigde (aanvullende) competenties, vervul je een trekkende of ondersteunende rol als procesbegeleider of projectadviseur bij maatschappelijke vraagstukken of organisatie vraagstukken als bijvoorbeeld De Staat van Wijk;
  • Signaleren van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen;
  • Onderhouden van nauwe contacten met bestuurders, directie en organisatieonderdelen;

Competenties

  • Overtuigingskracht, analytisch vermogen en een hands-on mentaliteit en
  • Kun jij goed schakelen tussen strategie en praktijk en tussen denken en doen.
  • Een scherpe blik, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en organisatiesensitiviteit;
  • Je weet de juiste toon te raken daar waar polarisatie een steeds grotere rol speelt;
  • Uitstekende adviesvaardigheden én de rust om koers te houden in een dynamische omgeving;
  • Een stevige, zelfstandige werkhouding en een prettige manier van samenwerken;
  • Je bent proactief, je weet precies waar je moet zijn zowel binnen als buiten de organisatie.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11A. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

 

De Eisen

  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als bestuursadviseur;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring bij een gemeente in de afgelopen 10 jaar.
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als bestuursadviseur binnen gemeente;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
27 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox