Gemeente Leiden

Beleidsmedewerker werk en inkomen, aandachtsgebied armoede & schulden

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving – Beleidsmedewerker Armoede & Schulden (16 uur)

De gemeente Leiden is op zoek naar een beleidsmedewerker die bijdraagt aan het versterken van de beleidscapaciteit binnen het team Werk en Inkomen, met specifieke aandacht voor de aanpak van armoede en schulden. Deze uitbreiding is noodzakelijk om de ambities uit het coalitieakkoord en de landelijke wetgeving – zoals de invoering van een stadspas, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet handhaving sociale zekerheid – op lokaal niveau goed te kunnen vertalen naar uitvoerbaar beleid. De gemeente werkt hiervoor nauw samen met uitvoeringsorganisaties, juridische afdelingen, maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen aan een integrale en toekomstbestendige aanpak.

Binnen deze opdracht wordt aanvullend op de bestaande capaciteit gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van beleid op het gebied van armoede, preventie en vroegsignalering. Een belangrijk onderdeel is de evaluatie van het huidige armoede- en schuldhulpverleningsbeleid, evenals het optimaliseren van de aansluiting van armoederegelingen op de stadspas. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van bestaande regelingen en het versterken van de samenwerking met ketenpartners. De beleidsmedewerker zal het bestuur en management adviseren en bijdragen aan een transparante beleidsontwikkeling met aandacht voor uitvoerbaarheid en juridische borging.

Taken van de beleidsmedewerker Armoede & Schulden:

  • Ontwikkelen van beleid gericht op armoede- en schuldenaanpak;

  • Uitvoeren of begeleiden van projecten op het gebied van armoede, preventie, vroegsignalering en integrale aanpak;

  • Adviseren en actualiseren van beleidsregels en subsidieverordeningen, zoals de beleidsregels rond de toeslagenaffaire;

  • Bijdragen aan de integratie van armoederegelingen in de stadspas;

  • Evalueren van bestaande beleidsplannen op het gebied van armoede en schuldhulpverlening.

Belangrijke verantwoordelijkheden:

  • Beleidsontwikkeling en projectleiding binnen het domein armoede en schulden;

  • Vertalen van landelijke wetgeving naar lokaal beleid;

  • Samenwerken met maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen;

  • Adviseren van bestuur en management binnen een politiek-bestuurlijke context.

Doel van de opdracht:
Het doel is het versterken van de beleidsstructuur binnen het team Werk en Inkomen, zodat een effectieve en rechtvaardige uitvoering van armoedebestrijding en schuldhulpverlening wordt gerealiseerd. Daarmee draagt de beleidsmedewerker bij aan het waarmaken van de wettelijke taken van de gemeente.

Verwachte resultaten:

  1. Uitgevoerde evaluatie van het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid en beleidsregels/verordeningen die aansluiten bij landelijke ontwikkelingen;

  2. Succesvolle implementatie van projecten gericht op preventie en een integrale aanpak van armoede en schulden;

  3. Bijgedragen aan de aansluiting van armoederegelingen op de stadspas;

  4. Uitvoering van moties en toezeggingen;

  5. Versterkte samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners.

De Eisen

  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
  • CV en Motivatiebrief: Inschrijver levert hier het CV en de motivatiebrief aan.
  • Eis 1 Kandidaat is geen ZZP’er
  • Eis 2 (Uiterlijke) startdatum op 1 augustus 2025
  • Eis 3 Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare beleidsfunctie binnen een 100.000+ gemeentelijke organisatie
  • Eis 4 Aantoonbare kennis van de Participatiewet (in balans) of wet Sociale Zekerheid of Wet gemeentelijke schuldhulp verlening

De Wensen

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten) Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:   De voorkeur gaat uit naar iemand die bekend is met het netwerk en de situatie in de regio Holland Rijnland   Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
  • Wel of geen zzp’er In het kader van de wet DBA en de af te sluiten overeenkomst vernemen wij graag of de door u aangeboden kandidaat een zzp'er betreft. Betreft de door u aangeboden kandidaat/u een zzp'er? - Ja, zzp’er met bemiddeling van een intermediair - Ja, zzp’er zonder bemiddeling van een intermediair - Nee, mijn aangeboden kandidaat betreft geen zzp’er
  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten) De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:   Visie op participatie, armoede en schuldhulpverleningsbeleid in relatie tot de opdracht waar we voor staan in Leiden? Concrete ervaring in brengt in 100.00+ gemeente waarbij duidelijk wordt toegelicht hoe de kandidaat resultaten in complexe politiek bestuurlijke omgeving heeft gerealiseerd. Snel je rol kunnen pakken in een situatie die deels nog in ontwikkeling is. Een stevige en verbindende persoonlijkheid: een onafhankelijke houding, focus op samenwerking, constructief èn resultaatgericht op de inhoud.
  • Prijs Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon
  • Prijs In onderstaand vak vult u het uurtarief van de kandidaat in exclusief btw. Let op: In deze aanvraag geldt een maximumtarief van €100,00 inschrijvingen met een hoger tarief zullen terzijde worden gelegd.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 juli 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox