gemeente De Fryske Marren

Beleidsmedewerker grondzaken

gemeente De Fryske Marren

De opdracht­omschrijving

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren interim beleidsmedewerker grondzaken met diepgaande expertise op het gebied van taxaties, grondverwerving en vastgoedtransacties. De opdracht is gericht op het zelfstandig uitvoeren van complexe en strategische werkzaamheden binnen het grond- en vastgoeddomein, in aanvulling op en ter ondersteuning van de bestaande organisatie.

De opdrachtnemer is gedurende de looptijd van de overeenkomst verantwoordelijk voor het zelfstandig uitvoeren van taxaties en vastgoedtransacties, inclusief de daarbij behorende onderhandelingen en juridische en financiële onderbouwingen.

Daarnaast wordt van de opdrachtnemer verwacht dat deze zijn/haar specialistische kennis inzet voor de ontwikkeling van interne expertise, met name door het begeleiden en opleiden van een junior rentmeester / beleidsadviseur grondzaken, zodat deze zich ontwikkelt tot een steeds zelfstandiger functionerende professional.


Verantwoordelijkheden

Werkzaamheden en resultaten
1. Taxaties en waardebepalingen

  • Zelfstandig uitvoeren van taxaties van vastgoed (wonen, landelijk en agrarisch).
  • Opleveren van een nader te bepalen aantal taxatierapporten, opgesteld conform NRVT-regelgeving.
  • Zorgdragen voor juridisch en financieel goed onderbouwde waardebepalingen ten behoeve van besluitvorming.

Resultaat:

Volledig en toetsbaar opgestelde taxatierapporten die inzicht geven in de waarde van vastgoedobjecten en bestuurlijk gebruikt kunnen worden.

2. Vastgoed- en grondtransacties

  • Voeren van onderhandelingen over aan- en verkoop van gronden en vastgoed.
  • Bijdragen aan en tot stand brengen van overeenkomsten.
  • Adviseren over strategische verwervingen en transacties.
  • Opstellen van onderbouwingen ten behoeve van verantwoording van transacties.

Resultaat:

Zorgvuldig voorbereide en onderbouwde vastgoedtransacties die bijdragen aan de strategische doelen van de gemeente.

3. Kennisoverdracht en coaching

  • Opleiden en coachen van een junior rentmeester / beleidsadviseur grondzaken.
  • Overdragen van expertise op het gebied van taxaties, grondverwerving, onteigening en schadevergoedingen.
  • Begeleiden bij complexe dossiers en strategische verwervingen.

Resultaat:

Een aantoonbaar verder ontwikkelde junior adviseur die steeds zelfstandiger opereert binnen grondzaken en bijdraagt aan de voortgang van strategische dossiers.

4. Samenwerking en afstemming

  • Afstemming met interne collega’s, bestuur en externe partijen.
  • Zorgdragen voor heldere communicatie over voortgang en resultaten.
  • Adviseren binnen een politiek-bestuurlijke context.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Afgeronde HBO-opleiding (bij voorkeur richting landbouw, vastgoed, rentmeesterij of vergelijkbaar).
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Ingeschreven in het register Deskundigen Onteigening en Bestuursrechtelijke Schadevergoedingen (DOBS).
  • Ingeschreven in het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen (LRGD).
  • Ingeschreven in het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) voor Wonen, Landelijk en Agrarisch Vastgoed.
  • Minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van taxaties, grondverwerving, onteigening en bestuursrechtelijke schadeloosstellingen.
  • Beëdigd rentmeester, aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Rentmeesters (NVR).
  • Beschikbaar voor 16 uur per week gedurende de gehele looptijd

De Wensen

  • Relevante opleiding en certificeringen: NRVT, DOBS, LRGD, beëdigd rentmeester
  • Ervaring met taxaties en vastgoedtransacties: complexe dossiers, strategische verwervingen, onderhandelingen
  • Communicatieve vaardigheden & bestuurlijke sensitiviteit
  • Ervaring binnen gemeentelijke context: specifieke kennis van (water)recreatie en veenweideproblematiek

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox