Gemeente Bernheze

Beleidsmedewerker energietransitie

Gemeente Bernheze

De opdracht­omschrijving

Bernheze, een unieke gemeente 
Klein genoeg voor overzicht, groot genoeg voor uitdaging: dát is Bernheze. We zijn een groene gemeente die bestaat uit 5 woonkernen. Ongeveer 200 medewerkers werken samen met bedrijven, instellingen en 32.000 inwoners. We omarmen moedige initiatieven vanuit de kern en de werkvloer, dit zorgt voor mooie kansen om te verzilveren. Hier maak je impact. Want hoe kleiner de schaal, hoe zichtbaarder het resultaat. We staan midden in de samenleving, net als ons gemeentehuis. Tijdens een lunchwandeling loop je zo het prachtige buitengebied of het centrum van Heesch in met volop winkelaanbod. Hybride werken doen we al jaren, op basis van vertrouwen in elkaar. Vertrouwen maakt dat we kunnen bouwen. Samen, met aandacht en moed.

Voor het team Beleid Woon- en Leefgemeente zoeken wij een tijdelijke beleidsmedewerker energietransitie, voor de periode van 1 september 2025 tot en met 30 april 2026. Het betreft een opdracht voor 24 uur per week.

Wat ga je doen?

Je krijgt een breed en afwisselend takenpakket. Je werkt aan de uitvoering en ontwikkeling van het lokale energiebeleid, met name gericht op de opwek van duurzame elektriciteit en oplossingen voor netcongestie. Concreet ga je aan de slag met:

  • Je vertegenwoordigt de gemeente in de RES NOB, levert een bijdrage aan de verschillende werkgroepen binnen de RES NOB en adviseert de betrokken bestuurder;
  • Je bent verantwoordelijk voor het verder brengen van projecten voor duurzame energieopwek. Je werkt samen met Rijkswaterstaat en gemeente ’s-Hertogenbosch aan het project OER A59 en zorgt voor bestuurlijke besluitvorming hierover. Ook adviseer je over een vergunningsaanvraag voor een grootschalige energieproject;
  • Je werkt verder aan de beleidsregels voor kleinschalige windenergie en zorgt voor bestuurlijke besluitvorming;
  • Je adviseert collega’s rondom de netcongestie, je houdt collega’s en het bestuur op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom netcongestie en staat in contact met de netbeheerder;
  • Je adviseert het bestuur over de inkoop van energie voor de gemeentelijke gebouwen en je zorgt voor bestuurlijke besluitvorming hierover;
  • Je werkt samen met de verkeerskundige aan het uitvoeren van het Laadplan voor de realisatie van publieke laadinfrastructuur;
  • Je adviseert bij (bouw)plannen op de Omgevingstafel;
  • Je sluit aan bij verschillende overleggen en netwerken binnen en buiten de gemeente.

De bovengenoemde taken voer je zelfstandig uit maar je zoekt wel de samenwerking op met collega beleidsmedewerkers zoals de beleidsmedewerkers warmtetransitie en diverse partners zoals de netbeheerder en de energiecoöperatie.

De Eisen

  • Werkervaring (aantoonbaar) Je hebt werkervaring op de energietransitie en de RES bij een gemeente;
  • Ervaring met bestuurlijke besluitvorming Je hebt ervaring met bestuurlijke besluitvorming, beleidsopstelling en -uitvoering en het aansturen van projecten;

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Een goede, duidelijke motivatiebrief, waarin helder omschreven staat waarom de kandidaat geschikt is voor deze opdracht.
  • Directe inzetbaarheid Zonder uitgebreide inwerkperiode is vereist voor de tijdelijke invulling i.v.m. zwangerschapsverlof.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 juli 2025 om 05:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox