Gemeente Capelle aan den IJssel

Beleidsadviseur veiligheid

Gemeente Capelle aan den IJssel

De opdracht­omschrijving

 

Omschrijving unit
De unit veiligheid is onderdeel van de afdeling BCO. In de unit werken onder andere stadsmariniers, casusregisseurs en beleidsadviseurs samen om een bijdrage te leveren aan een veilige stad. De unit adviseert het bestuur over vraagstukken met betrekking tot openbare orde en veiligheid. Daarnaast bereidt de unit het lokale veiligheidsbeleid voor, voert ze de regie op de uitvoering daarvan en draagt ze bij aan een adequate gemeentelijke crisisorganisatie. Voor de meest overlastgevende personen zijn er persoonsgerichte aanpakken. Dit alles om te komen tot effectieve maatregelen die bijdragen aan minder criminaliteit, openbare orde verstoringen en (woon)overlast. Het onderwerp veiligheid heeft politieke prioriteit.

Binnen de unit werken 6 collega’s aan de beleidskaders van onze veiligheidsaanpak. Denk aan  ons algemeen veiligheidsbeleid (IVB 2019-2022), onze crisisorganisatie, maar ook onze aanpak op ondermijnende criminaliteit en onze persoonsgerichte aanpakken. De beleidsadviseurs en stadsmariniers PGA en Ondermijning stellen hiervoor beleidsnota’s, voortgangsrapportages, projectplannen, evaluaties etc. op. Door het vertrek van een collega zoeken we een tijdelijke versterking van onze unit.



Opdrachtomschrijving
Je
 bent belast met het uitvoeren van allerhande voorkomende beleidswerkzaamheden. Je stemt je inzet af met het hoofd van unit en met je beleidscollega’s in het beleidsteamoverleg.

De focus ligt in eerste instantie op het coördineren en monitoren van het integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB 5) en de wijkveiligheidsplannen. Je schrijft hiervoor onder andere de voortgangsrapportages, beantwoordt raadsvragen, stelt collegebrieven op en handelt toezeggingen af. Binnen het IVB 5 ben jij het aanspreekpunt voor beleidsmatige zaken over het gemeentelijke cameratoezicht en cybercrime (oa Cyberbuddie scan). Je coördineert de herplaatsing van het camerasysteem op Capelsebrug en zorgt dat dit in juli weer operationeel wordt. Daarnaast coördineer je de uitvoering en verzorg je de afronding & verantwoording van onze deelname aan het project Weerbaarheidsgelden van het ministerie van V&J. Je ondersteunt de stadsmarinier PGA en de stadsmarinier Ondermijning in hun beleidstaken. Je neemt op verzoek deel aan het casusoverleg ondermijning. Daarnaast lopen er diverse veiligheidsprojecten (onder andere Buurtpreventie, Politiekids, KVO, Burgernet) waaraan je indien nodig, je ondersteuning en inzet levert in de vorm van beleidsproducten. Kortom een uitdagende opdracht in een leuke unit!

 

Kandidaatomschrijving

Je beschikt over HBO+ / WO werk- en denkniveau en meerdere jaren aantoonbare werkervaring in het in veiligheidsdomein in een beleidsfunctie. Je hebt een afgeronde WO opleiding, bijvoorbeeld op het gebied van Bestuurskunde, Criminologie of Beleidswetenschappen. Je beschikt over een politieke antenne en weet wat er leeft en haalbaar is in een gemeente. Bovendien heb je actuele kennis van wet- en regelgeving, zicht op landelijke ontwikkelingen en trends en kun je deze uitstekend mondeling en schriftelijk vertalen naar de Capelse situatie. Belangrijke competenties in deze opdracht zijn flexibiliteit, resultaatgerichtheid, samenwerken, stressbestendigheid en lef.

Interviewplanning

De gesprekken worden gehouden in week 22.

Dienstencategorie

Diensten voor plaatsing van personeel en personeelsverschaffing

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Motivatiebrief Referentie
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met thema’s als integraal veiligheidsbeleid, buurtpreventie, cameratoezicht, persoonsgebonden aanpak.
  • Kandidaat heeft kennis en ervaring van het beleidsterrein Openbare orde en veiligheid
  • Kandidaat heeft ervaring met advisering college van burgemeester en wethouders, de beleidscyclus binnen een gemeente, het opstellen van beleidsnotities, projectplannen e.d.
  • Kandidaat heeft 2 tot 3 jaar ervaring aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker op het gebied van openbare orde en veiligheid, binnen een gemeente.
  • Kandidaat heeft minimaal afgeronde HBO/WO opleiding bijvoorbeeld op het gebied van bijvoorbeeld Bestuurskundige, Criminologie, beleidswetenschappen, MER.

De Wensen

  • Resultaatgerichtheid: Je maakt je opdrachten concreet en zorgt voor uitvoering en opvolging
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.<br> <div style="padding:10px"> <p>Communicatieve vaardigheden</p> <p>Samenwerkingsgerichtheid</p> <p>Bestuurlijke sensitiviteit</p>
  • Stressbestendigheid: Onder druk lever je prima prestaties en blijf je overzicht houden
  • Lef: Je durft bestuurders, collega’s en partners “stevig” te adviseren. Hierbij beschik je over een goed gevoel voor politiek-/bestuurlijke en organisatorische verhoudingen.
  • Kandidaat kan samenwerken: Het resultaat van beleid is afhankelijk van veel partijen. Je kunt goed samenwerken zonder het overzicht te verliezen en hebt geen hokjesgeest.
  • Kandidaat is flexibiliteit (je kunt zowel beleidsmatig denken als actiegericht handelen, waarbij je met je voeten in de klei staat)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox