Gemeente Breda

Beleidsadviseur buurthuizen & vrijwilligers.

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Samen met onze inwoners werken we aan leefbare wijken en dorpen. De gemeente zorgt dat de basis op orde is (leefbaar, schoon, veilig). We geven een ‘plus’ op datgene waar behoefte aan is vanuit de wijk en op waar organisaties en bewoners elkaar onvoldoende weten te vinden. We zoeken samen naar manieren om de buurten veerkrachtig te houden.

De afdeling Wijkzaken zoekt een beleidsadviseur die een jaar lang gemiddeld 12 uren in de week aan de slag gaat met het herijken van ons beleid op het gebied van buurthuizen en haar vrijwilligers. De raadsmotie ‘Ondersteun Buurthuizen en hun vrijwilligers’ is je startpunt. En samen met je collega's van team Wijk (wijkbeheerders, wijkmanagers) én de vrijwilligers van de buurthuisbesturen maak je werk van het toekomstbestendig maken van de exploitatie van buurthuizen.

Wat ga je doen?

Het wijkgericht werken heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Wijkprocessen en wijkagenda’s, wijkplatforms, coördinatie buurthuizen, dierenweides, wijkdeals zijn toegevoegd aan het participatiepalet van de gemeente Breda. Het wijkgericht werken richt zich zowel op de vele aspecten van goed wonen in een fijne buurt, veiligheid, sociaal en het ruimtelijk economische als het domein. In meer of mindere mate werken we mee aan de grote opgaven (zoals wonen en energie) in stad en dorpen.

Verspreid door Breda bevinden zich meerdere buurthuizen. Een deel van deze accommodaties is in particulier bezit, een groot deel is eigendom van de gemeente. De verschillende buurthuizen worden vaak beheerd door vrijwilligersbesturen of maken deel uit van multifunctionele accommodaties die beheerd worden door een team van vrijwilligers en professionals.

De inzet van vrijwilligers wordt erg gewaardeerd maar tegelijkertijd erkent de gemeente dat veel van ze wordt gevraagd. De gemeente wil daarom de vrijwillige besturen van buurthuizen ontzorgen waar dit nodig en mogelijk is. Naast de reguliere taken van de gemeente voor wat betreft onderhoud van de accommodaties, het toezien op het gebruik ervan volgens de gemaakte afspraken en op het gebruik van de directe omgeving van de accommodaties, gaat de gemeente de besturen van de buurthuizen integraal ondersteunen. Dit doet de gemeente door te helpen in het vereenvoudigen van het beheer van de accommodatie en (daarmee) ook in het verbeteren van de exploitatie van de buurthuizen. Vanzelfsprekend alleen daar waar dat nodig is, ofwel geheel op maat gemaakt voor het betreffende bestuur en de accommodatie.

Als beleidsadviseur 'Buurthuizen & vrijwilligers' ga jij met de volgende zaken aan de slag:

  • Je voert de aangenomen motie ‘’Ondersteun Buurthuizen en hun vrijwilligers’’ uit door het herijken van bestaand beleid samen met de (vrijwillige) besturen, anders betrokkenen en medewerkers binnen de gemeente Breda (zoals die binnen Vastgoedbeheer);
  • Je stelt en voert een uitvoeringsopdracht + ontwikkel(proces)opdracht uit specifiek voor de buurthuizen en aanverwante onderwerpen;  
  • Je hebt voor deze opdracht nadrukkelijk contact met de besturen van de wijk- en dorpscentra en de collega's van de afdeling Wijkzaken, Vastgoedbeheer en Sociaal Domein om te komen tot herijking van het beleid rondom buurthuizen en aanverwante onderwerpen;
  • Jij treedt op als coördinerend en organiserend persoon voor het opstellen van het beleid. De wijkbeheerders van de afdeling Wijkzaken zijn eerste aanspreekpunt voor de besturen.

We zoeken jou!

Jij bent een doortastende beleidsadviseur die een helikopterview combineert met oog voor detail. De termen proactief, resultaat- en oplossingsgericht en kartrekker passen perfect bij jou. Krachtig en helder communiceren op verschillende niveaus zit in jouw tweede natuur. Ook heb je een goed gevoel voor ambtelijke/bestuurlijke verhoudingen en kan je denken buiten de gebaande paden.

Je bent goed in plannen, organiseren en begeleiden van projecten. En weet de opdracht duidelijk te vertalen naar je collega's en de vrijwilligersbesturen en weet hen te motiveren. Je werkt en denkt op HBO/WO-niveau en hebt ervaring in een soortgelijke functie.

Als beleidsadviseur switch jij moeiteloos van een gesprek met de wethouder, via werkoverleg met een wijkbeheerder naar een accountgesprek met het bestuur van een buurthuis.

Wil je het liefst elk dag achter je computer je werk doen, dan is deze opdracht niks voor jou. Voor deze opdracht loop je met één been in de organisatie en één been in de wijken. 

Wie zijn wij?

De afdeling Wijkzaken zit op het schakelpunt tussen de behoeften van de stad en de gemeentelijke programma’s om daar invulling aan te geven. Het team Zaken richt zich op het beheer van de openbare ruimte. Team Wijk richt zich op bewonersbetrokkenheid met instrumenten als wijkplatforms, wijkagenda’s, wijkdeals en andere (samenwerkings)processen. Team Wijk bestaat uit een bonte verzameling van wijkmanagers en sociaal / fysiek wijkbeheerders die verspreid over een vijftal wijkteams samen met bewoners het verschil maken in de dorpen en de stad Breda.

M+Ondersteun+Buurthuizen+en+hun+vrijwilligers (notubiz.nl)

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO/WO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv
  • Uw kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als beleidsadviseur bij een gemeente. Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring in projecten met betrekking tot maatschappelijk vastgoed, zoals bijvoorbeeld buurthuizen. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - resultaatgericht - politiek-bestuurlijk sensitief - omgevingsbewust - analytisch - proactief - communicatief Jij bent een doortastende beleidsadviseur die een helikopterview combineert met oog voor detail. De termen proactief, resultaat- en oplossingsgericht en kartrekker passen perfect bij jou. Krachtig en helder communiceren op verschillende niveaus zit in jouw tweede natuur. Ook heb je een goed gevoel voor ambtelijke/bestuurlijke verhoudingen en kan je denken buiten de gebaande paden. Je bent goed in plannen, organiseren en begeleiden van projecten. En weet de opdracht duidelijk te vertalen naar je collega's en de vrijwilligersbesturen en weet hen te motiveren. Je werkt en denkt op HBO/WO-niveau en hebt ervaring in een soortgelijke functie. Als beleidsadviseur switch jij moeiteloos van een gesprek met de wethouder, via werkoverleg met een wijkbeheerder naar een accountgesprek met het bestuur van een buurthuis.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met inwonersparticipatie / bewonersbetrokkenheid. Dit moet blijken uit het cv. (25 Punten)Kandidaat heeft 1-3 jaar ervaring met inwonersparticipatie / bewonersbetrokkenheid (10 Punten)Kandidaat heeft minder dan 1 jaar ervaring met inwonersparticipatie / bewonersbetrokkenheid (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox