Rijkswaterstaat

Assistent contractmanager en VTW coördinatie spoor

Rijkswaterstaat

  • max €91 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 01 januari 2023

  • 31 december 2023

De opdracht­omschrijving

Eén Rijkswaterstaat

Als assistent contractmanager ben je verantwoordelijk voor contractmanagement zowel richting interne als externe stakeholders, het VTW-proces (verzoeken tot wijziging). Je bent werkzaam voor het cluster contractmanagement van project MaVa (A15 Maasvlakte-Vaanplein). Je werkt aan een DBFM contract met een groot afbreukrisico op politiek-bestuurlijk of technisch- veiligheidskritisch gebied.

Je assisteert de contractmanager en de andere IPM rolhouders op het gebied van contractwijzigingen vanuit een expertise op het gebied van contractmanagement en techniek, met name de contractwijzigingen mbt het spoorse deel. Je treedt op als projectleider bij de diverse werkgroepen op het gebied van VTW’s. Je voert impactanalyses en kostenbatenanalyses uit. Op basis van jouw adviezen worden beslissingen genomen over om de VTW’s al dan niet uit te voeren. Tevens ben je bekend met systems-engineering met specifieke ervaring bij de fasenovergang bij DBFM’s contracten.

Je werkzaamheden bestaan uit het afwikkelen van de VTW’s met zowel de opdrachtnemer als Rijkswaterstaat onderdelen. Je bereidt de te sluiten wijzigingsovereenkomsten voor en bewaakt de procedurele voortgang en je signaleert tijdig potentiële knelpunten. Daarnaast zorg je voor de afstemming over de VTW’s met de projectleden en derden zoals de verkeerscentrale en de beheerder over de te sluiten wijzigingen. Je hebt daarbij de operationele doelen scherp voor ogen.

Naast advies over contractuele aspecten van de VTW’s geef je ook technisch advies over de VTW’s en ben je bekend met verificatie en validatie van de eisen in DBFM contract. Je zoekt daarvoor afstemming met je collega’s van het cluster techniek, cluster contract voor de exploitatie, overige Rijkswaterstaat onderdelen en omgeving. Je stemt af met de financieel adviseur over de financiële inbedding van de wijzigingen. Je registreert en beheert het wijzigingsdossier in Relatics. Tot slot draag je actief bij aan het overdragen en borgen van jouw kennis aan collega’s. Je voert daarbij actief een strategie ten aanzien van de beheerdersaspecten in overleg met contractmanager.

Met jouw enthousiasme en overtuigingskracht weet je partijen met elkaar te verbinden. Je onderhoudt je netwerk en zet dit actief in. Je weet draagvlak te creëren bij collega’s binnen WNZ en de regio voor adviezen/producten die zijn gericht op het behalen van het gewenste resultaat. Tot slot draag je actief bij aan het overdragen en borgen van jouw kennis aan collega’s.

Aandachtsgebied Spoor

Je assisteert de contractmanager en de andere IPM rolhouders op het gebied van contractwijzigingen vanuit een expertise op het gebied van contractmanagement en techniek, met name de contractwijzigingen m.b.t. het spoorse deel.

Waar

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen,- vaarwegen en –wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar we vlot en veilig van A naar B kunnen.

Cluster DBFM

In de periode van 2020 tot en met 2026 wordt de realisatiefase van vier DB(F)M-contracten binnen de regio West-Nederland Zuid (WNZ) afgesloten: A15 Maasvlakte-Vaanplein (MaVa), de Rijnlandroute (RLR), de Blankenburgverbinding (BBV) en A16 Rotterdam. Daarmee gaan deze contracten elk van de realisatiefase (GPO) naar de exploitatiefase (PPO). De contracten komen samen in het cluster DBFM.

Project A15 MaVa

De A15 is een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse Haven- en industriegebied en het Europese achterland. Anno 2007 bood de A15 op diverse plaatsen te weinig capaciteit. De verkeersintensiteit zou, mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de bouw van nieuwe woningen, verder toenemen. Om dit op te lossen is de A15 in de periode 2011-2015 verbreed en gemoderniseerd en is het nautisch knelpunt (deels) opgelost door de bouw van een nieuwe Botlekbrug. Het werk is met een DBFM contract op de markt gezet en uitgevoerd door het consortium A-Lanes A15 B.V.

Eind 2015 zijn de realisatiewerkzaamheden aan de A15 ten behoeve van het hoofdwegennet afgerond en sinds april 2016 is de exploitatiefase van het DBFM-contract ingegaan, de beheer- en onderhoudsperiode tot en met juni 2035. Een aantal werkzaamheden dienen nog gerealiseerd te worden. Dit betreft het aanleggen van een nieuw spoor (inclusief aansluiting op het bestaande spoor), een langzaam verkeersverbinding (inclusief aanpassingen onderliggend wegennet) over de nieuwe Botlekbrug. Ook dienen zijn er nog diverse aanvullende werkzaamheden in het areaal te worden gerealiseerd. Deze werkzaamheden zijn samengevoegd tot de “deelrealisatie Botlek” en zullen eind 2021 afgerond zijn.

De werkzaamheden voor deze functie komen zowel voort uit de deelrealisatie Botlek als de exploitatiefase.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 1: De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO-opleiding, Civiele Techniek, Industriële Automatisering, Werkbouwtuigkunde of Elektrotechniek.
  • Eis 2: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare brede kennis en ervaring van Contract Management van projecten als assistent Contract Management (≥ 3 jaar)
  • Eis 3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare brede kennis en ervaring met Technisch/Contract Management van DBFM contracten in het publieke domein (≥ 2 jaar)
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • E In verband met de werkzaamheden dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
  • Eis 4: De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA). Toelichting: Geldige diploma’s dragen het VCA/VCU-logo, de vermelding ‘Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCA’, de naam van het Examencentrum VCA, kandidaat naam, geboortedatum en VCA diplomanummer. Bij het niet benoemen van VCA gegevens in het CV van de kandidaat en hierdoor de verificatie in het Centraal Diploma Register (CDR) https://www.vca.ssvv.nl niet kan plaatsvinden zal de aanbieding terzijde worden gelegd.

De Wensen

  • Wens 1: De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het leiden en/ of coördineren van (deel)projecten in een driehoeks relatie (RWS/ProRail/opdrachtnemer relatie).
  • Wens 2: De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring van contractmanagement en wijzigingsbeheer in de GWW sector.
  • Wens 4: De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met het VTW-proces en beoordelen van wijzigingsvoorstellen van de aannemer binnen het rijk:
  • Wens 3: De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring op het gebied van DBFM contracten in complexe infrastructuur projecten: (25 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox