
Edam-Volendam
geen max tarief
Noord-Holland
24 uur per week
17 november 2025
17 mei 2026
Organisatie
De gemeente Edam-Volendam is een interessante en ambitieuze organisatie. Er werken ongeveer 340 collega’s. Die schaal maakt de organisatie overzichtelijk, zorgt dat jijzelf als persoon zichtbaar bent en dat je echt invloed hebt op beleid en uitvoering. Je hebt een breed takenpakket, veel vrijheid en verantwoordelijkheid en korte lijntjes naar het bestuur. Collegialiteit en zakelijke betrokkenheid zijn belangrijke uitgangspunten. Edam-Volendam heeft ca. 37.000 inwoners, is een toeristische hotspot, heeft een betaald voetbalorganisatie, een grootse kermis, een intensief horecagebied op De Dijk, een historisch centrum in Edam, meer verstedelijkte buurten in Volendam en een groot buitengebied met kleinere kernen en een schitterende natuur.
Opdracht
De afdeling Bedrijfsvoering omvat de PIJOFACH-disciplines: Personeel, Informatievoorziening/ICT, Juridische zaken, Organisatieontwikkeling, Financiën, Automatisering, Communicatie en Huisvesting. Deze disciplines worden aangestuurd door teamleiders.
Het team Bestuursondersteuning & Communicatie valt op dit moment niet onder de afdeling Bedrijfsvoering. In deze opdracht onderzoek je of, en onder welke voorwaarden een herpositionering wenselijk en haalbaar is. Aan het eind van de opdracht ligt hierover een helder en gedragen voorstel. Deze rol wordt op interim-basis ingevuld, omdat de organisatie eerst een nieuwe gemeentesecretaris werft en aanstelt. Nadat deze is gestart, kan de werving voor een nieuw vaste manager Bedrijfsvoering verder worden vormgeven.
Over de plek in de organisatie
Als afdelingshoofd ben je in de eerste plaats lid van het managementteam (MT) en rapporteer je aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Je levert een belangrijke bijdrage aan het verder versterken van de samenhang binnen de organisatie en de afdeling. Je zorgt voor het helder positioneren van rollen en verantwoordelijkheden en het bevorderen van samenwerking tussen de verschillende teams. Je hebt een duidelijke visie op bedrijfsvoering in brede zin in de ondersteuning van de lijnorganisatie en de eigenstandige functies. Je bent in staat om met je teams de administratieve organisatie van de gemeente op orde te brengen.
Daarnaast speelt de afdeling een sleutelrol in het versterken van de interne dienstverlening. Jij zorgt ervoor dat bedrijfsvoering niet alleen goed functioneert binnen de eigen muren, maar zichtbaar waarde toevoegt aan de gemeentelijke opgaven. Je legt actief verbinding tussen wat de organisatie extern wil bereiken en de interne ondersteuning die daarvoor nodig is, zodat de bedrijfsvoering een strategische partner is in het realiseren van maatschappelijke resultaten.
Je richt je vooral op leiderschap, processturing en organisatieontwikkeling. Hierbij creëer je overzicht, duidelijkheid en verbinding.
Wat ga je doen?
Jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
Competenties
- Leiderschap;
- Management skills;
- Coachend leidinggeven;
- Communicatieve vaardigheid;
- Resultaatgericht;
- Politieke sensitiviteit;
- Luisteren;
- Oordeelsvorming.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox