Gemeente Nijmegen

Adviseur strategische huisvesting

Gemeente Nijmegen

De opdracht­omschrijving

Organisatie 
Werken voor de gemeente betekent werken voor een bestuur dat bijna 190.000 Nijmegenaren vertegenwoordigt. Dat doe je samen met ongeveer 2.000 collega's, die op hun eigen manier bijdragen aan de stad waar we zo trots op zijn. En dit doen we met hart voor de stad, en oog voor de toekomst. Voor én met de inwoners, instellingen en bedrijven in Nijmegen werken we aan de opgaven die in de stad en haar omgeving spelen. Daarbij is vertrouwen ons vertrekpunt, kiezen we voor contact, doen we gewoon wat nodig is en leren we van wat we doen.

Opdracht

De kantoorhuisvesting van de gemeente loopt qua omvang en functionaliteit tegen grenzen aan en leidt tot een tekort aan passende werkplekken. Er komen steeds meer vragen vanuit de organisatie voor kleine en grotere aanpassingen in ruimte, functionaliteit en werkplekken in de dienstgebouwen. Het aantal medewerkers van de gemeente groeit, tegelijkertijd zien we ook een verandering in hoe medewerkers werken en wat dit vraagt van een kantoor. Hierdoor zal er voor de huidige dienstgebouwen voor de langere termijn onderzocht moeten worden hoe de gemeentelijke organisatie het beste kan worden gehuisvest.

Er is een integraal onderzoek uitgevoerd naar de huisvesting van de gemeente op langere termijn. Deze verkenning wordt nu uitgewerkt tot een advies om zo te komen tot een plan dat het beste aansluit bij de ontwikkeling en veranderende behoeftes van de organisatie. 

Een analyse van de organisatie heeft laten zien dat er op een drietal sporen ontwikkeling noodzakelijk is. In 2024 is dit richtinggevend uitgewerkt langs de lijnen: ambtelijk vakmanschap; hoe we werken en organiseren en sturing en inrichting. De ontwikkeling gaat in de basis over ‘de cultuur’ in de organisatie. Met interventies op gedrag, houding, competenties en vaardigheden zal de komende jaren gewerkt worden aan een ‘warm zakelijke’ organisatie, waarin afspraken worden gemaakt en nagekomen, waarin resultaten worden gehaald door vertrouwen te geven, verantwoordelijkheid te nemen en verantwoording af te leggen. Deze nieuwe manier van werken moet zich vertalen in een huisvestingsvisie waar een uitgewerkte kantoorinrichting met de juiste balans tussen verschillende soorten werkplekken op aan moet sluiten.  

De publieksruimtes en balies in de dienstgebouwen en buitenlocaties moeten aansluiten bij de behoefte en ontwikkelingen in dienstverlening op lange termijn. Vanuit de visie op dienstverlening met de Nijmegenaar centraal is het dus ook van belang naar de inwoners en de stad te kijken in het huisvestingsplan. Uiteraard spelen ook financiën, haalbaarheid, duurzaamheid, de impact op de organisatie en op de stadsontwikkeling een grote rol in de afwegingen over het beste scenario.

Er is al veel voorwerk verricht. De opdracht is om wat er nu ligt verder uit te werken en een huisvestingsvisie die aansluit bij de organisatieontwikkeling en de nieuwe manier van werken uit te werken en bij interne en externe stakeholders te toetsen. Hiermee kan een breed gedragen huisvestingsplan voor de gemeente Nijmegen opgeleverd worden. Je maakt als deskundig adviseur deel uit van een projectteam, met deelname vanuit FZ, Vastgoed, P&O en financiën, dat je voor onderzoek en organiseren kan ondersteunen. Voor specifieke onderdelen zal aangesloten worden door collega’s van stadsontwikkeling, duurzaamheid, dienstverlening en communicatie.  

 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr.
Is hybride werken mogelijk: ja.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo master niveau;
  • Per direct beschikbaar en geen concrete vakantieplannen voor de komende 9 maanden (Benoem dit duidelijk in het cv).
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur strategische huisvesting;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie;

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties; 3 jaar aantoonbare werkervaring; (0 pt) Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring; (20 pt) Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring; (40 pt) Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring; (60 pt)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie, beschrijf dit in beknopte maar concrete voorbeelden; 1 concreet voorbeeld; (20 pt) 2 concrete voorbeelden. (40 pt) geen concrete voorbeelden; (0 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 juli 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox