gemeente Utrecht

Adviseur organisatieontwikkeling afdeling ruimte

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving:
Wij zoeken een stevige organisatieadviseur met kennis van (grote) gemeentelijke organisaties en planprocessen in de openbare ruimte. Gevraagd wordt voort te bouwen op de reeds gemaakte keuzes in de organisatieontwikkeling en opgestarte verbetertrajecten. We zoeken iemand die een adviserende rol heeft in een aantal van deze verbetertrajecten, waar nodig de verbinding kan leggen tussen de verbetertrajecten en daarmee de directie helpt om mee te kunnen sturen op de meest kritieke onderdelen. De rol is vooral gericht op het bieden van advies en inzicht; voor de implementatie van verbeteringen en het voeren van projectmanagement is de gemeente grotendeels zelf aan zet. Onderdelen: 
-    Organisatieadvies bij de versterking van het opdrachtgeverschap voor openbare ruimte projecten vanuit de afdeling Ruimte van de gemeente Utrecht. Daarbij het leggen van de relatie met gebiedsgerichte sturing en de positionering van de robuuste gebieden. Je wordt hierbij onderdeel van het kernteam. 
-    Het leggen van de verbinding vanuit bovengenoemd project met een verbetertraject gericht op het verbeteren van het integraal stedelijk programmeren van de openbare ruimte (zonder aan de werkgroep daarvan zelf deel te nemen). Hierbij is het met name van belang inzicht te creëren in de samenhang met de versterking van het opdrachtgeverschap binnen Ruimte, het primaire planproces en de vertaling naar de praktijk. 
-    Advisering en deelname aan een werkgroep om de positionering van de BInG (taken, rollen, etc.) binnen de organisatie te formaliseren, waarbij ook naar benodigde en mogelijke verbeteringen wordt gekeken.
-    Aansluiting zoeken bij een verbetertraject gericht op het verbeteren van het primaire planproces in de openbare ruimte; bilateraal, in meedenksessies, etc. Hierin is het met name van belang inzicht te krijgen in hoe dit nieuwe proces zich verhoudt tot de uitkomsten van de andere trajecten en de vertaling ervan naar de praktijk. 
-    Monitoren van raakvlakken en knelpunten tussen de trajecten en het in kaart brengen van benodigde vervolgstappen om tot goede borging in de organisatie te komen.  
-    Afstemming met de opdrachtgevers en/of projectmanagers van de verschillende verbetertrajecten; 
-    Informeren en escaleren naar directie Ruimte waar nodig.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
-    Oplevering van een eindrapport en implementatieplan (beide in samenwerking op te stellen) voor het versterken van het opdrachtgeverschap in de openbare ruimte.
-    Oplevering van een Afsprakenkader van de BInG (in samenwerking op te stellen). 
-    Oplevering van een organisatie- / procesplaat waarin de uitwerkingen van en samenhang tussen de belangrijkste verbetertrajecten visueel inzichtelijk worden gemaakt, incl. de mogelijke knelpunten / resterende opgaven. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland op 27 augustus 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt een afgeronde WO – opleiding gericht op bestuur en organisatie.
  • Je hebt minimaal 8 jaar ervaring als organisatieadviseur voor organisaties actief in het fysieke domein.

De Wensen

  • Minimaal 4 jaar ervaring in een aansturende rol bij projecten in de openbare ruimte.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt minimaal 4 jaar ervaring bij een ruimtelijke ontwikkelafdeling van een G4-gemeente. - Geen gemeente ervaring - 100.000+ gemeente - G4-gemeente
  • Beschrijf je meest relevante ervaring (in de laatste 5 jaar) met het adviseren op management, directie en bestuurlijk niveau. Waar liep je tegen aan en hoe heb je dit opgelost? (maximaal 250 woorden).
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
25 augustus 2025 om 07:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox