Gemeente Pijnacker Nootdorp

Adviseur juridische zaken

Gemeente Pijnacker Nootdorp

  • geen max tarief

  • Zuid-Holland

  • 32 uur per week

  • Juridisch
  • 30 december 2025

  • 30 juni 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Je maakt deel uit van het team Juridische Zaken binnen de afdeling bij de afdeling Concernstaf.
De Concernstaf (CST) is een afdeling overstijgende stafafdeling die in opdracht van de gemeentesecretaris ondersteuning biedt aan zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie en op een aantal onderwerpen regie voert. Het is een kleine afdeling, van ongeveer 30 mensen, die zich kenmerkt door een adviserend en dienend karakter aan het bestuur en het Directie Team. Bovendien voert de CST controles en onderzoeken uit. Onze inzet is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie zodat wij er staan voor de inwoners van onze gemeente.

Met jouw specialistische kennis versterk je dit team tijdelijk als Juridisch adviseur, waarbij je een waardevolle bijdrage levert aan de ontwikkeling van de organisatie.

Opdracht
Het team Juridische zaken heeft als core business het behandelen van juridische vragen, aansprakelijkstellingen en het leveren van adviezen aan het bestuur en interne collega’s.  Het team bestaat uit twee gedreven juristen die met elkaar en de afdelingen samenwerken en ook binnen de regio een rol hebben als het om regionale projecten gaat. Ook de klachtencoördinator/mediator maakt deel uit van dit team. Wij zoeken een Jurist die zich herkent als generalist of kennis en ervaring heeft van bestuursrecht, privaatrecht en/of ruimtelijk recht .

In opdracht van de afdeling Concernstaf zoeken wij een ervaren en zelfstandig werkende senior jurist die verantwoordelijk is voor het opleveren van advies over algemene juridische vragen van de domeinen.

Competenties
- Je bent communicatief sterk en sociaal vaardig;
- Je werkt nauwkeurig en accuraat;
- Je schrijft foutloos Nederlands;
- Je kunt mensen enthousiasmeren en weet de juridische werkelijkheid ook aan niet-juristen uit te leggen. Je kunt overtuigen in de juridische risico’s, maar kijkt tegelijkertijd ook naar oplossingen die wel passen;
- Je beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

De Eisen

  • 5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist bij een gemeente;
  • 3. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. De kandidaat maakt bij de start van de opdracht zijn/haar telefoonnummer bekend;
  • 6. Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding in juridische richting;
  • 7. Minimaal 3 dagen per week aanwezigheid op kantoor in Pijnacker-Nootdorp (kantoordagen in overleg, niet op vrijdag), benoem dit duidelijk in de uitgeschreven motivatie;
  • 8. Uiterlijk per 12 januari 2026 beschikbaar voor 16 tot 32 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen.

De Wensen

  • 11. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met subsidierecht binnen een gemeente, benoem waar deze is opgedaan
  • 9. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met advisering bij Woo-verzoeken binnen een gemeente
  • 10. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist op het gebied van Omgevingsrecht, benoem waar deze is opgedaan
  • 12. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
30 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox