gemeente Utrecht

Adviseur bestuurlijke zaken bij team samenleven

gemeente Utrecht

  • max €125 per uur

  • Utrecht

  • 32 uur per week

  • Juridisch
  • 14 november 2025

  • 01 november 2025

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!

De gemeente Utrecht zoekt een Adviseur Bestuurlijke Zaken voor de Staf Zorg en Welzijn, binnen de afdeling Sociale Basis. Als Adviseur Bestuurlijke Zaken verbind je bestuur en organisatie  in het hart van het sociaal domein. Jij zorgt dat de bestuursvoorstellen en besluitvormingsprocessen voor de Staf Zorg en Welzijn goed verlopen. Met een scherp oog voor ontwikkelingen in de politiek, samenhang van beleid, en besluitvormingsprocesse  werk je samen met de wethouder, de afdelings/teammanager en collega’s binnen de gemeente. In deze opdracht vervul je de rol bij de afdeling Sociale Basis, binnen team Samenleving, en werk je samen met 23 collega’s. De afdeling bestaat uit 64 gedreven professionals. Er heerst een hoge betrokkenheid bij de stad.

Opdrachtomschrijving (de taken):
Adviseren van wethouders, het MT en collega’s over bestuurlijke processen en vraagstukken. 
Begeleiden en adviseren van opstellers van bestuursvoorstellen en raadsbrieven.
Voorbereiden van overleggen van de wethouder: agenda maken, stukken controleren, afspraken vastleggen en opvolgen.
Zorgen dat toezeggingen en moties tijdig worden uitgevoerd.
Organiseren van de beantwoording van schriftelijke en mondelinge vragen van de gemeenteraad.
Ondersteunen van de wethouder bij raadsdebatten en bijeenkomsten zoals commissies, technische sessies of informatieavonden.
Signaleren en volgen van politieke en bestuurlijke ontwikkelingen, risico’s en/of dilemma’s en die gevraagd en ongevraagd vertalen naar adviezen.
Bevorderen van integraliteit door verbanden te leggen tussen verschillende dossiers.
In een duo met de strateeg werk je samen om de bestuurlijke lijn en de inhoudelijke strategie met elkaar te verbinden.
Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Tijdelijk waarnemen van de rol ABZ’er totdat helder is hoe de rol van Adviseur Bestuurlijke Zaken vanaf komend jaar wordt gepositioneerd en de gedane werkzaamheden zijn geborgd.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op  20 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Uren toelichting: in principe zal deze opdracht gedaan worden voor 24 uur per week gemiddeld. De kans bestaat dat er in sommige fases van de opdracht meer uren gemaakt moeten worden, tot maximaal 32 uur per week gemiddeld. Dit zal in overleg zijn. Bij een mogelijke verlenging zullen we ook rekeninghouden met het aantal uren in combinatie met de wet DBA.

Hybride werken is mogelijk, maar maan- en dinsdagen zijn vaste kantoordagen ivm de stafoverleggen met de wethouder.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Er loopt op dit moment een interne sollicitatieprocedure dat invloed kan hebben op de uitkomst van deze tender.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Het is mogelijk om na deze opdracht in gesprek te gaan om in dienst komen.  

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Je beschikt over minimaal 4 jaar ervaring als bestuursadviseur
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in het sociaal domein bij een gemeente

De Wensen

  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je beschikt over minimaal 4 jaar ervaring als bestuursadviseur, namelijk:  - Minder dan 4 jaar (KO) - 4 tot 6 jaar - 6 jaar of meer
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in het sociaal domein bij een gemeente, bij voorkeur bij een grote gemeente - G4 - 100.000+ - Kleinere gemeente - Geen van bovenstaand
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 november 2025 om 09:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox