Rijksvastgoedbedrijf
max €120 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
01 juni 2020
31 mei 2021
Directie
De directie Transacties en Projecten (T&P) is de schakel naar de vastgoed- en bouwmarkt. De
directie is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de vastgoedportefeuille van het
Rijksvastgoedbedrijf aan de door de rijksdienst gestelde eisen. De directie T&P voert onder andere
de portefeuillestrategie van het Rijksvastgoedbedrijf uit, realiseert omvangrijke verkoopopgaven
van vastgoed, genereert inkomsten door gebruik van vastgoed en contracteert nieuwbouw. Ook
het afsluiten van (bijzondere) contracten zoals erfpacht/pacht, huur, medegebruik en bijzonder
beheer.
Afdeling
De afdeling Inkoop en Contractmanagement is verantwoordelijk voor de inkoopstrategie voor de
opdrachten van het Rijksvastgoedbedrijf. De sectie Inkoop Vastgoed maakt deel uit van deze
afdeling.
Sectie
De sectie Inkoop Vastgoed zorgt voor de verwerving (koop en huur) van aan de voorraad toe te
voegen vastgoed en de inkoop van onroerend goed dat nog herontwikkeld moet worden. Per jaar
verwerft deze sectie diverse kantoren, bedrijfsruimten en bos- en bouwpercelen voor de
Rijksoverheid. Daarnaast wordt per jaar gemiddeld circa 300.000 m2 aan huurcontracten
heronderhandeld. De huurtransacties zijn terug te vinden op
https://data.overheid.nl/dataset/aanhuurtransacties-vastgoed-rijksoverheid.
Project
De inkoper vastgoed realiseert zelfstandig 12 vastgoedtransacties en in totaal samen met de directe collega’s jaarlijks voor 300.000 m² aan huur- en kooptransacties. Opdrachten variëren van marktverkenningen en investeringsanalyses tot herontwikkelingen, huur(heronderhandelingen) en koop. Zo zoek en koop je bijvoorbeeld 60 hectare oefenterrein of verwerf je locaties voor een nieuw te ontwikkelen rechtbank. Maar je verricht ook de marktstudie en huur(her)onderhandeling voor een Rijksverzamelkantoor van 5.000 m². Voor alle projecten binnen de sectie Inkoop Vastgoed stel jij zelfstandig de investeringsanalyse op en verken je de markt. Samen met je collega’s bedenk je een onderhandelingsstrategie en voer je de onderhandeling. Als teamspeler ben je in staat om collega’s te versterken en goed samen te werken. Tegelijkertijd realiseer je zelfstandig je deelopdrachten binnen de gestelde tijd en kaders. Daarbij kun je vertrouwen op jouw
inlevingsvermogen in de bestuurlijke, organisatorische of maatschappelijke context. Je bent
ondernemend en onderhoudt een netwerk in de commerciële vastgoedmarkt. Ook adviseer
je frequent over commerciële vastgoedvraagstukken.
Opdrachtomschrijving
Als inkoper vastgoed heb je een taakstelling om minimaal 12 transacties binnen een jaar te realiseren dan wel structurele verbeterpunten in de sectie te implementeren. Hierbij kan je denken aan het verbeteren van model contracten standaard reken templates. Vastgoed verwervingen variëren van de koop van grond posities, bedrijfsruimte en kantoren.
Competenties/opdrachteisen
- WO werk- en denkniveau
- Is in staat om zelfstandig waardebepalingen op te stellen
- Minimaal 5 jaar werkervaring
- Zelfstandig investeringsanalyses opstellen
- Is in staat op projectplannen bestuurlijke notities te schrijven
- Ervaring met projectmatig werken
- Ervaring in een bestuurlijk complexe werkomgeving
- Minimaal 5 jaar ervaring met transacties in de vastgoed en utiliteitsbouw
- Heeft aantoonbaar de capaciteit om vastgoedtransacties of verbeterprojecten die ondersteunend / gerelateerd zijn aan vastgoedtransacties te realiseren
- Heeft acquisitie / inkoop vastgoedervaring
Voor het volledige FGR-profiel zie http://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/functiegebouw.]
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox