Rijksvastgoedbedrijf

Acquisiteur Vastgoed

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Directie 

De directie Transacties en Projecten (T&P) is de schakel naar de vastgoed- en bouwmarkt. De 

directie is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de vastgoedportefeuille van het 

Rijksvastgoedbedrijf aan de door de rijksdienst gestelde eisen. De directie T&P voert onder andere 

de portefeuillestrategie van het Rijksvastgoedbedrijf uit, realiseert omvangrijke verkoopopgaven 

van vastgoed, genereert inkomsten door gebruik van vastgoed en contracteert nieuwbouw. Ook 

het afsluiten van (bijzondere) contracten zoals erfpacht/pacht, huur, medegebruik en bijzonder 

beheer. 

 

Afdeling 

De afdeling Inkoop en Contractmanagement is verantwoordelijk voor de inkoopstrategie voor de 

opdrachten van het Rijksvastgoedbedrijf. De sectie Inkoop Vastgoed maakt deel uit van deze 

afdeling. 

 

Sectie 

De sectie Inkoop Vastgoed zorgt voor de verwerving (koop en huur) van aan de voorraad toe te

voegen vastgoed en de inkoop van onroerend goed dat nog herontwikkeld moet worden. Per jaar 

verwerft deze sectie diverse kantoren, bedrijfsruimten en bos- en bouwpercelen voor de 

Rijksoverheid. Daarnaast wordt per jaar gemiddeld circa 300.000 m2 aan huurcontracten 

heronderhandeld. De huurtransacties zijn terug te vinden op 

https://data.overheid.nl/dataset/aanhuurtransacties-vastgoed-rijksoverheid. 

 

Project 

De inkoper vastgoed realiseert zelfstandig 12 vastgoedtransacties en in totaal samen met de directe collega’s jaarlijks voor 300.000 m² aan huur- en kooptransacties. Opdrachten variëren van marktverkenningen en investeringsanalyses tot herontwikkelingen, huur(heronderhandelingen) en koop. Zo zoek en koop je bijvoorbeeld 60 hectare oefenterrein of verwerf je locaties voor een nieuw te ontwikkelen rechtbank. Maar je verricht ook de marktstudie en huur(her)onderhandeling voor een Rijksverzamelkantoor van 5.000 m². Voor alle projecten binnen de sectie Inkoop Vastgoed stel jij zelfstandig de investeringsanalyse op en verken je de markt. Samen met je collega’s bedenk je een onderhandelingsstrategie en voer je de onderhandeling. Als teamspeler ben je in staat om collega’s te versterken en goed samen te werken. Tegelijkertijd realiseer je zelfstandig je deelopdrachten binnen de gestelde tijd en kaders. Daarbij kun je vertrouwen op jouw 

inlevingsvermogen in de bestuurlijke, organisatorische of maatschappelijke context. Je bent 

ondernemend en onderhoudt een netwerk in de commerciële vastgoedmarkt. Ook adviseer 

je frequent over commerciële vastgoedvraagstukken. 

 

Opdrachtomschrijving 

Als inkoper vastgoed heb je een taakstelling om minimaal 12 transacties binnen een jaar te realiseren dan wel structurele verbeterpunten in de sectie te implementeren. Hierbij kan je denken aan het verbeteren van model contracten standaard reken templates. Vastgoed verwervingen variëren van de koop van grond posities, bedrijfsruimte en kantoren. 

 

Competenties/opdrachteisen 

- WO werk- en denkniveau 

- Is in staat om zelfstandig waardebepalingen op te stellen 

- Minimaal 5 jaar werkervaring 

- Zelfstandig investeringsanalyses opstellen 

- Is in staat op projectplannen bestuurlijke notities te schrijven 

- Ervaring met projectmatig werken 

- Ervaring in een bestuurlijk complexe werkomgeving 

- Minimaal 5 jaar ervaring met transacties in de vastgoed en utiliteitsbouw 

- Heeft aantoonbaar de capaciteit om vastgoedtransacties of verbeterprojecten die ondersteunend / gerelateerd zijn aan vastgoedtransacties te realiseren 

- Heeft acquisitie / inkoop vastgoedervaring 

 

Voor het volledige FGR-profiel zie http://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/functiegebouw.] 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een aantoonbaar werk- en denkniveau WO op het gebied van vastgoed, recht of economie.
  • In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
  • De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • De aangeboden kandidaat bezit de competenties benoemd in de opdracht omschrijving.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar ervaring met het realiseren van commercieel vastgoed transacties of commercieel vastgoed project ontwikkeling of vastgoed financiering.

De Wensen

  • De mate van ervaring met het realiseren van koop en huur transacties voor kantoren, grond en bedrijfsruimten die geografisch verdeeld zijn over het gehele land. Aspecten: • Realiseren transacties • Verschillende type waaronder bedrijfsruimten, kantoren en grond • Verdeeld over Nederland
  • De mate van deskundigheid bij het adviseren van directies op het gebied van vastgoed investeringen en locatie keuze. Aspecten: • Adviesvaardigheid op het vlak van vastgoed investeringen • Adviesvaardigheid aan directies op het vlak van locatie keuze
  • Kennis van wet- en regelgeving gerelateerd aan huur en koop transacties. Aspecten: • Verbintenissen recht • Huurrecht

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox