Universiteit Utrecht

88.2025 directievoerder anna-maria van schurmangebouw

Universiteit Utrecht

  • max €115 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Directie
  • 01 november 2025

  • 01 november 2026

De opdracht­omschrijving

Voor onze afdeling Campus & Facilities (C&F) zijn we op zoek naar een directievoerder voor de

nieuwbouw en renovatie van het Anne Maria van Schurmangebouw / Onderwijscentrum binnenstad.

1.1 Achtergrondinformatie bij de opdracht

Aan de voet van de Utrechtse Dom gaat Universiteit Utrecht vier gebouwen samenvoegen tot het onderwijscentrum binnenstad, genaamd het Anna Maria van Schurmangebouw. Drie rijksmonumentale historische panden uit verschillende periodes worden gerenoveerd en herontwikkeld, en het gebouw uit de jaren 50 wordt vervangen door nieuwbouw. Waar de vier gebouwen elkaar ontmoeten wordt een verbindend atrium met een houten boogstructuur, gerealiseerd als een nieuwe tijdlaag die letterlijk en figuurlijk verbinding legt.

Centraal onderwijscentrum

in Transcluster De identiteit van Universiteit Utrecht is verweven met de geschiedenis van de binnenstad, waar de verschillende lagen in de tijd het gebouwen- en stratenpatroon hebben gevormd. De universiteitsgebouwen rondom de Dom vormen samen het Transcluster. Dit cluster ontbeerde nog een generiek onderwijsgebouw dat de verschillende faculteiten verbindt en faciliteert: één centraal gebouw waarin naast project- en werkgroepruimten, zelfstudieplekken en een collegezaal ruimte is voor ontmoeting en samenwerking.

Vier gebouwen uit verschillende tijdlagen

Die plek werd gevonden door het clusteren van vier gebouwen aan Achter Sint Pieter en Achter de Dom: een tweebeukig dwarshuis waarvan de bouwstructuur uit 1650 stamt, een - van oorsprong - bankgebouw uit 1911 met een prachtig trapgeveltje, een vrijstaande conciërgewoning uit 1912 en een nieuwer universiteitsgebouw uit 1958 dat plaats gaat maken voor een nieuwbouw. Door deze gebouwen te verbinden wil de universiteit het gewenste, uitnodigende onderwijscentrum realiseren. Een helder gestructureerd complex dat nadrukkelijk verbonden is met de straat en onderdeel uitmaakt van de binnenstad, vanzelfsprekend aansluitend bij de schaal en het karakter van de bestaande bebouwing.

Poort als symbool voor verbinding

Tussen de vier gebouwen wordt in het ontwerp van DP6 een verbindende houten boogstructuur gerealiseerd, als een licht en transparant ‘atrium’ of ‘oranjerie’, zodat de openheid tussen de gebouwen afleesbaar blijft. De op de rijke historie geïnspireerde poort staat symbool voor de zo gewenste verbinding: de verbinding tussen studenten, docenten, onderzoekers en gasten, tussen onderwijs en onderzoek in het Transcluster, tussen de universiteit en de stad. Letterlijk verbindt de boogstructuur de vier gebouwen en creëert het een doorsteek van Achter Sint Pieter naar Achter de Dom. De boogstructuur respecteert de bestaande gebouwen en zorgt dat ze afzonderlijk afleesbaar blijven, zonder dat het zichzelf wegcijfert. Het werkt als een ruggengraat in het onderwijscentrum en creëert een nieuwe tijdlaag, als symbool van verbinding, gemaakt van hout, zichtbaar demontabel door de ornamentieke verbindingen en daarmee tevens reversibel. De nieuwe hoofdentree wordt zichtbaar en helder gepositioneerd aan Achter Sint Pieter-zijde door het toevoegen van een driedelig opengewerkte poort, waar vroeger ook een muur met poort heeft gestaan. Aan de zijde van de Dom wordt de nevenentree in de trapgevel benadrukt door een enkele tuinpoort. Het ontwerp van het te vervangen gebouw uit de jaren ‘50 refereert aan de oorspronkelijke bebouwing in de straat, zowel in materialisatie als geleding. Het krijgt een klassieke opbouw van plint-midden-kroon, boogramen, erkers en bijzondere metselpatronen. Aan de binnenzijde krijgt het een grote mate van flexibiliteit zodat het gebouw in de toekomst op allerlei manieren gebruikt kan worden. De bestaande gebouwen worden gerenoveerd, waarbij er wordt uitgegaan van de bestaande ruimtelijke en monumentale kwaliteiten. 

De scope van de opdracht betreft de realisatie van de nieuwbouw als de renovatie van de drie rijksmonumentale panden, globaal ca. 3.500m2 BvO. Het Technisch Ontwerp is door het integraal ontwerpteam uitgewerkt.

Deelnemers in dit ontwerpteam zijn:

- Architectuur en bouwkundig ontwerp: DP6 architectuur studio;

- Adviseur installatietechniek: Galjema Technisch adviesbureau;

- Adviseur constructies: Pieters Bouwtechniek;

- Adviseur bouwfysica, akoestiek en brandveiligheid: LBP│Sight Advies & ingenieursbureau;

- Adviseur bouwkosten: Hi Plus Adviseurs

- Adviseur restauratie: Bureau Vlaardingerbroek

Daarnaast zijn de volgende adviseurs betrokken bij het project:

- Landschapsarchitect: Copijn Landschapsarchitecten

- Adviseur milieutechnisch grondonderzoek: Bureau Boot

- Commissioningsmanager: D-Tacs

- Bouwkundig en installatietechnisch toezicht: n.t.b.

- Adviseur archeologie: Transect

Taakomschrijving directievoerder

GELD - Bewaken van de bouwkosten, behandelen bestekswijzigingen en meer- en minderwerk; - Advisering met betrekking tot betalingstermijnen; - Het proactief sturen op, en opdrachtgever informeren over de financiële risico's.

ORGANISATIE Inrichten projectorganisatie Uitvoeringsfase; - Plannen en voorzitten van de bouwvergaderingen, inclusief het opstellen van het verslag en het proactief managen van de actielijst; - Deelnemen aan werkvergadering die betrekking hebben op de coördinatie en/of afstemming met gebruikers; - Vertegenwoordigen van de opdrachtgever en het begeleiden van het bouwproces vanaf de aanvang van de werkzaamheden op de bouwplaats tot en met de oplevering van het gebouw inclusief de onderhoudstermijnen; - Het verzorgen van de oplevering, alsmede het begeleiden van de nazorg en afhandeling van eventuele restpunten; - Erop toezien dat de gemaakte afspraken met adviseurs en aannemers in uitvoering, tijd en geld worden nagekomen.

TIJD - Bewaking van de voortgang van het bouwproces, volgens de aannemingsovereenkomst en de door de opdrachtopgestelde milestones t.b.v. de continuiteit bedrijfsvoering..

INFORMATIE - Zorgvuldige administratie (o.a. verslagen, besluiten, actielijst, meerminderwerk overzichten) gedurende en na de uitvoering; - Zorgvuldige verslaglegging (SMART).

KWALITEIT - Bewaking en documentatie van de kwaliteit van het werk van de aannemer volgens de aannemingsovereenkomst tot en met de oplevering en nazorg.De controle op de (kwalitatieve) uitvoering en Commissioning tijdens de realisatie van het bouwproject, vanaf start bouw tot en met de oplevering en nazorg; UU heeft een commissioningsmanager aangetrokken die de trekker is van het commisioningstraject met de aannemer; - Toezien op het tijdig documenteren en verstrekken van het opleverdossier; - Toezien op een beheersbaar proces ten aanzien van de te nemen veiligheidsmaatregelen en voorzieningen ten einde de werkzaamheden van de aannemer te laten plaatsvinden. - Het verzorgen van de oplevering, alsmede het begeleiden van de nazorg en afhandeling van eventuele restpunten; - Erop toezien dat de gemaakte afspraken met adviseurs en aannemers in uitvoering, tijd en geld worden nagekomen.

TIJD - Bewaking van de voortgang van het bouwproces, volgens de aannemingsovereenkomst en de door de opdrachtopgestelde milestones t.b.v. de continuiteit bedrijfsvoering..

INFORMATIE - Zorgvuldige administratie (o.a. verslagen, besluiten, actielijst, meerminderwerk overzichten) gedurende en na de uitvoering; - Zorgvuldige verslaglegging (SMART).

KWALITEIT - Bewaking en documentatie van de kwaliteit van het werk van de aannemer volgens de aannemingsovereenkomst tot en met de oplevering en nazorg.De controle op de (kwalitatieve) uitvoering en Commissioning tijdens de realisatie van het bouwproject, vanaf start bouw tot en met de oplevering en nazorg; UU heeft een commissioningsmanager aangetrokken die de trekker is van het commisioningstraject met de aannemer; - Toezien op het tijdig documenteren en verstrekken van het opleverdossier; - Toezien op een beheersbaar proces ten aanzien van de te nemen veiligheidsmaatregelen en voorzieningen ten einde de werkzaamheden van de aannemer te laten plaatsvinden.

COMMUNICATIE - Regelen van evenementen en communicatiemomenten voor en naar de omgeving. - Vastgestelde gebreken en afwijkingen communiceren. 

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat beschikt minimaal over een geldig VCA-VOL certificaat. Toelichting: de afgeronde en erkende opleiding(en) moet(en) benoemd zijn in het C.V. van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald.  Bij het niet benoemen of het diploma is behaald kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • De kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren,  opdrachtperiode en eventuele verlengingen) met als startdatum 10 november 2025.
  • De kandidaat dient de Nederlandse taal uitstekend te beheersen in woord en geschrift.
  • De kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde opleiding op HBO-niveau in de richting bouwkunde of technische bedrijfskunde. Toelichting: de afgeronde en erkende opleiding(en) moet(en) benoemd zijn in het C.V. van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald.  Bij het niet benoemen of het diploma is behaald kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • De kandidaat beschikt over werkervaring met tenminste 2 vergelijkbare projecten (in een complexe binnenstedelijke omgeving) met bouwkosten van minimaal €10.000.000,-.
  • De kandidaat beschikt over werkervaring als directievoerder met tenminste twee projecten betreffende rijksmonumenten.

De Wensen

  • 2.2 Aanvullend op eis 3 kunnen er extra punten behaald worden indien de kandidaat beschikt over aanvullende werkervaring met vergelijkbare projecten (in een complexe binnenstedelijke omgeving) met bouwkosten van minimaal €10.000.000,-.:
  • 2.3 Aanvullend op eis 4 kunnen er extra punten behaald worden indien de kandidaat beschikt over ervaring met meerdere projecten betreffende rijksmonumenten:
  • 2.1 Aanvullend op eis 1 kunnen er extra punten behaald worden indien de kandidaat beschikt over een afgeronde opleiding op WO-niveau in de richting bouwkunde of technisch bedrijfskunde.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 oktober 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox