Gemeente Amstelveen

Medewerker Sociaal Team

Gemeente Amstelveen

De opdracht­omschrijving

 

De afdeling Jeugd & Samenleving (J&S) vormt samen met de afdelingen Werk en Inkomen en Sociale Voorzieningen het Sociaal Domein van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen en is verantwoordelijk voor de volgende taken, uitgevoerd door 4 teams:

·        Jeugd en gezin (jeugdhulp, advies en ondersteuning).
·        Jeugdbegeleiding (jongerenwerk, Top 1000 regie en verbinding straf en zorg, leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
·        Sociale teams (voor meervoudige problematiek in complexe gezinssituaties).
·        Samenleving (advies en opdrachtverlening collectieve voorzieningen en maatschappelijke ontwikkeling). 

Het Sociaal Team richt zich op de meervoudige problematiek. Het doel is het huishouden dusdanig te ondersteunen dat deze weer in staat is zelf de zaken op te pakken. De instroom (aanmeldingen) komt vanuit de hulpverlening, het gemeenteloket, politie, scholen etc). Daarnaast krijgt het Sociaal team zaken van Veilig Thuis en de Jeugdbescherming.

I.v.m. een zwangerschap zijn wij tijdelijk op zoek naar een Medewerker Sociaal Team.

Als Medewerker Sociaal team heb je een regisserende/coördinerende rol en indien nodig kan je vanuit je functie ook kortdurende interventies doen om de klant snel en effectief te ondersteunen. Je gaat samen met de klant (en het aanwezige netwerk) met de hulpvraag aan het werk. Er wordt gestart met één (of meerdere) huisbezoeken (keukentafel gesprek) waar de hulpvraag, onder andere op basis van de ZRM (Zelf Redzaamheid Matrix), inzichtelijk wordt gemaakt. Door een integrale diagnose en daarop afgestemde interventies is de effectiviteit van de ondersteuning optimaal.

Aan de hand van de analyse maak je samen met het huishouden een ondersteuningsplan, een plan waarin beschreven wordt wat het huishouden/gezin gaat ondernemen om de zelfredzaamheid te herstellen en welke ondersteuning vanuit de professional daarvoor nodig is. Hierbij schakel je het netwerk van het huishouden actief in. Het organiseren van eigen oplossingen is geen separaat traject maar een integraal onderdeel van de werkwijze.
Je hebt altijd oog voor veiligheid in het huishouden. Indien onveiligheid aan de orde is, worden in het ondersteuningsplan concrete veiligheidsmaatregelen opgenomen.Elk huishouden met een ondersteuningsplan heeft één aanspreekpunt, dat ben jij. Je monitort samen met de klant de resultaten van het plan. Indien nodig spreek je organisaties of collega’s aan op het nakomen van afspraken. Waar nodig schaal je tijdig op naar de teamleider.
Je werkt nauw samen met collega’s van andere afdelingen en met partners die in het gebied actief zijn zoals: scholen, de huisarts, de wijkverpleegkundige, casemanagers dementie, het steunpunt mantelzorg, het veiligheidshuis, Eigenhaard en/of andere verhuurders in de wijk, de wijkagent, wijkwelzijnswerk, burger initiatief groepen en de vrijwilligerscentrale. Ook wordt samengewerkt met gespecialiseerde zorgaanbieders, zoals OTT (Ons tweede thuis) of Heliomare. 

De opdracht loopt tot 1 maart 2022. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Kandidaatomschrijving

  • Je beschikt over een relevante HBO opleiding, bijvoorbeeld Maatschappelijk Werk en Dienstverlening of Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
  • Je bent SKJ geregistreerd.
  • Je hebt meerjarige ervaring als hulpverlener binnen het sociale domein.
  • Aantoonbare ervaring in deze regisserende rol is gewenst, evenals het kunnen opstellen van een ZRM, een netwerkanalyse en de Arij.
  • Ervaring met Signs of Safety.
  • Kennis van tijdelijk huisverbod is een pré.
  • Kennis van de gemeentelijke organisatie is een pré.
  • Je hebt kennis van de sociale kaart en van relevante juridische wet- en regelgeving.
  • Je hebt kennis van complexe (gezins)systemen en voorkomende problematiek.
  • Je hebt inzicht in het hulpaanbod, hulpverleningsmethodieken en in te zetten diagnostische instrumenten. Je kunt signalen herkennen en risicofactoren inschatten.
  • Je kunt belangentegenstellingen overbruggen, anderen overtuigen en draagvlak creëren voor beslissingen in conflictsituaties.
  • Je bent een teamspeler die graag gebruik maakt van de expertise van andere teamleden van het sociaal team. Ook vanuit je eigen expertise heb je iets te bieden;
  • Je herkent (bestuurlijke) risico’s en informeert daarover tijdig en je pakt door om zaken voor elkaar te krijgen.

Competenties
Als Medewerker Sociaal Team beschik je over de volgende competenties:

  • Klantgericht.
  • Resultaatgericht.
  • Betrouwbaar.
  • Stressbestendig.
  • Analytisch.
  • Oplossingsgericht.
  • Proactief.
  • Planmatig.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Flexibel; in staat om te gaan met weerstanden, agressie en grensoverschrijdend gedrag.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Op cv aantoonbaar in het bezit van een geldige SKJ-registratie (aangetoond met registratienummer).
  • Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring, in de afgelopen 5 jaar, binnen de specialistische jeugdhulp, zoals Veilig Thuis of Jeugdbescherming.
  • Op cv aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO opleiding richting Maatschappelijk Werk en Dienstverlening of Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
  • Kandidaat beschikt over eigen devices (BYOD), zoals omschreven bij de kandidaat omschrijving.

De Wensen

  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.<br> <div style="padding:10px"><ul><li>Klantgericht.</li><li>Resultaatgericht.</li><li>Betrouwbaar.</li><li>Stressbestendig.</li><li>Analytisch.</li><li>Oplossingsgericht.</li><li>Proactief.</li><li>Planmatig.</li><li>Uitstekende communicatieve vaardigheden.</li><li>Flexibel; in staat om te gaan met weerstanden, agressie en grensoverschrijdend gedrag.</li><li>Motivatie van de wijze waarop de kandidaat invulling denkt te geven aan de opdracht.</li></ul>
  • Op cv aantoonbaar werkervaring bij een gemeentelijke organisatie.
  • Op cv aantoonbaar werkervaring met opstellen van veiligheidsplannen volgens Signs of Safety.
  • Op cv aantoonbaar ervaring met het opstellen van een Actuarieel Risicotaxatie Instrument voor Jeugdbescherming (ARIJ).
  • Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar ervaring met complexe gezinssituaties binnen jeugdhulp, opgedaan in de afgelopen 3 jaar

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox