Achtergrond
Het UMC Utrecht zoekt een samenwerkingspartner die expertise en ondersteuning biedt voor het inrichten van professionele personeelsplanning voor ongeveer 20 tot 30 zorgafdelingen met verpleegkundigen, laboranten en apotheekmedewerkers.
Het UMC Utrecht is deze verandering reeds begonnen binnen de kliniek en hebben hiervoor een draaiboek beschikbaar. Bij de andere organisatieonderdelen moeten we nog starten en evt. het draaiboek aanpassen. Een deel van de projectinzet kunnen we intern oplossen, dit verschilt per organisatieonderdeel. Er ontbreekt bij het UMC Utrecht de expertise om dit volledig op eigen kracht te doen. Daarom zijn we op zoek naar expertise en inhoudelijke ondersteuning in een flexibele vorm, voor naar verwachting maximaal de helft van de (15) afdelingen.
We vragen om een samenwerkingsovereenkomst, in principe t/m uiterlijk eind 2027 waarin per kwartaal de in- en externe inzet wordt bepaald voor het kwartaal daarna. Invulling van deze rollen door opdrachtgever/nemer wordt in overleg en per fase bepaald.
Het UMC Utrecht zoekt een leverancier die in staat is expertise en inhoudelijke ondersteuning te bieden:
- Op centraal niveau: bij het implementeren van beleid, trainingen, processen en inrichting van roostersoftware;
- Binnen het project: leer via ‘voordoen-meedoen-zelf doen’ onze tactisch planners en deelprojectleiders om in trajecten per afdeling de roostering te professionaliseren, samen met de afdeling zelf – zie rolbeschrijving;
- Op decentraal niveau: leer onze leidinggevenden en planners op tactisch en operationeel niveau de personeelsplanning te professionaliseren, samen met de afdeling zelf – zie rolbeschrijving.
Huidige situatie
Oorspronkelijke situatie voorafgaand aan de inmiddels doorlopen proeftuinen:
- Personeelsroostering is binnen de afdelingen divers ingericht qua proces en beleid.
- Kennis van en ervaring met roosteren/personeelsplanning is zeer wisselend/beperkt aanwezig bij leidinggevenden (operationeel en tactisch) en planners. Personeelsplanning wordt meestal als neventaak uitgevoerd door de teamleden i.p.v. door professionele planners.
- Voor personeelsplanning op tactisch niveau ontbrak een uniform proces en software. Vooruitkijken is lastig en leidt bij opstellen van de roosters tot onvoorziene problemen.
- Het oplossen van ad hoc knelpunten in uitgegeven roosters geven personeel en leidinggevenden veel onrust.
Inmiddels is hiervoor instrumentarium ontwikkeld, wat nu bij 4 afdelingen binnen Kliniek/IC is getoetst in een proeftuinvorm:
- Uniform (jaar)proces personeelsplanning en -roostering met overlegstructuur op strategisch/tactisch/operationeel niveau om via teamroosteren roosters kloppend te maken.
- Uniform roosterbeleid voor verpleegafdelingen, waar kan generiek te gebruiken binnen andere type afdelingen, waar nodig uit te breiden.
- Inrichtingsontwerp huidige roostersoftware.
- Softwaretool met dashboards voor inzicht op (verschil tussen) beschikbaar en benodigd personeel per week binnen de tactische planhorizon.
- Flexibiliteitskader met opties en voorkeursoplossingen per planfase.
- Meetplan voor effectmeting van de verandering.
- Draaiboek voor uitrol van de verandering per afdeling.
- Beschrijving van rollen/taken/verantwoordelijkheden op het gebied van personeelsplanning binnen huidige afdelingen. De planorganisatie en -functies in een aanstaande organisatiestructuur waarin afdelingen met gelijksoortige processen worden samengevoegd in Centra wordt nog nader ingevuld.
- Beschrijving van rollen/verantwoordelijkheden om de verandering in projectvorm te realiseren (zie inhoudelijke vragen binnen het Plan van Aanpak).
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.