Gemeente Amsterdam

WOB-Coördinator

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
Kom jij ons stadsdeel ondersteunen bij de afhandeling van een toenemend aantal ingediende verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Deze WOB-verzoeken gaan over allerhande zaken waarover binnen ons stadsdeel en door ons Dagelijks Bestuur over wordt besloten.
Jij coördineert de afhandeling van het WOB-verzoek, dus onder andere het bepalen wie welke informatie kan aanleveren, welke informatie openbaar gemaakt kan worden. Je verzorgt daarnaast  het opstellen van een WOB-besluit.


  Werkzaamheden.
-  Na ontvangst van het WOB-verzoek interpreteert de WOB-coördinator het WOB-verzoek; daarbij rekening houdend met bestuurlijk, politiek en/of mediagevoelige WOB-verzoeken;
-  Je betrekt de betrokken afdelingen en collega's en verzamelt de documenten waarop het verzoek betrekking heeft;
-  Je onderhoudt het contact met de verzoeker;
-  Je beoordeelt op basis van de weigeringsgronden uit de WOB of de documenten al dan niet openbaar kunnen worden gemaakt in nauwe samenwerking met de inhoudelijke collega's;
-  Je stelt aan de hand daarvan het WOB-besluit op en zorgt voor ondertekening , verzending en publicatie van het besluit met stukken;
-  Als WOB-coördinator werk je daarbij nauw samen met collega's binnen ons stadsdeel en het  WOB-coördinatorenoverleg van de gemeente en hebt met hen regelmatig overleg;
-  Je houdt het overzicht over en bewaakt de deadlines van de verschillende processtappen die genomen moeten worden bij lopende verzoeken, zoals ontvangstbevestiging, tijdige verdaging, zienswijzeprocedure en binnen de beslistermijn te nemen besluit;     
-  Je vertegenwoordigt de gemeente in bezwaarzaken, stelt verweerschriften op;
-  Je informeert collega's binnen het stadsdeel over alle relevante ontwikkelingen binnen de WOB.


Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Amsterdam Nieuw West is één van de zeven stadsdelen van Amsterdam. De stadsdelen zijn de schakel tussen de buurt en het stadhuis. Ieder stadsdeel heeft een eigen dagelijks bestuur en stadsdeelcommissie. De stadsdeelcommissies bestaan uit vertegenwoordigers uit de buurten. Zij behartigen de belangen van bewoners en ondernemers en adviseren het dagelijks bestuur en het stadsbestuur over wat er speelt in het stadsdeel. De stadsdeelorganisaties zijn in de eerste plaats gericht op de uitvoering van stedelijk beleid. Veel ambtenaren die in de stadsdelen werken, zie je dagelijks op straat voor bijvoorbeeld het onderhoud van het groen, handhaving en het ophalen van huisvuil.
 
Het stadsdeel Nieuw West bestaat uit de gebieden: De Aker, Sloten, Nieuw-Sloten, Geuzenveld, Slotermeer, Sloterdijk, Osdorp en Slotervaart. Het groene, multiculturele Nieuw West wordt gekenmerkt door tientallen broedplaatsen, heel veel nieuwe jongerenwoningen, steeds meer hippe koffietentjes en een uitbundig nachtleven.
 



 

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met WOB-coördinatie binnen de gemeente Amsterdam.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het afhandelen van WOB verzoeken.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo of wo diploma.Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring als WOB-coördinator binnen de gemeente Amsterdam.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur een juridische achtergrond.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox