Gemeente Baarn

Juridisch adviseur

Gemeente Baarn

  • max €110 per uur

  • Utrecht

  • 28 uur per week

  • Juridisch
  • 05 januari 2026

  • 05 augustus 2028

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Baarn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Baarn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Organisatie
Bij de gemeente Baarn zijn ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie.

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Ons team
Je wordt onderdeel van het team Juridische zaken. Je komt terecht in een klein team van drie juridisch adviseurs, een juridisch kwaliteitsmedewerker, een juridisch administratief medewerker, een medewerker grondzaken en twee inkoopadviseurs. Binnen dit team ben jij dé expert die het recht naar de praktijk vertaalt. Je geeft deskundig juridisch advies en ondersteuning op diverse gebieden, waarbij de nadruk ligt op het bestuursrecht in de breedste zin van het woord. 

Opdracht
Als juridisch adviseur bij de gemeente Baarn ben je een onmisbare schakel binnen onze organisatie. Je houdt je bezig met juridische advisering op uiteenlopende terreinen, met een sterke focus op het bestuursrecht. Je geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies en fungeert als sparringpartner voor collega’s van andere vakteams bij complexe juridische vraagstukken.

Je verzorgt de informele aanpak in bezwaarzaken en treedt op als proactieve secretaris voor de (externe) Adviescommissie voor de bezwaarschriften, waarbij je adviezen opstelt. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente in (hoger) beroepszaken en bij verzoeken om voorlopige voorziening. Als klachtencoördinator bewaak je het proces rondom klachten en zorg je voor een constructieve afhandeling, waarbij je de verbinding legt tussen inwoners en organisatie.

Je beschikt over kennis en ervaring met de Omgevingswet en weet deze wetgeving toe te passen in jouw advisering en besluitvorming. Kortom: een veelzijdige functie waarin jouw juridische kennis en communicatieve vaardigheden het verschil maken.

Competenties
- Politiek-bestuurlijk sensitief en kunt risico’s en kansen goed inschatten;
- Je bent communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk
- Je bent flexibel en gericht op een goed resultaat
- Je hebt goede contactuele eigenschappen en je kunt omgaan met tegenstellingen en werkdruk
- Je staat open voor praktische oplossingen en draagt bij aan het faciliteren daarvan

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja, maar deels en in overleg

De Eisen

  • 1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting;
  • 2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur binnen een overheidsinstelling;
  • 3. BYOD (bring your own device) voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;

De Wensen

  • 4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur in de afgelopen 10 jaar op het gebied van bestuursrecht
  • 5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het gebied van omgevingswet en/of klachten coördinatie
  • 6. Uiterlijk beschikbaar per 15 januari 2026, voor minimaal 28 uur per week
  • 7. Minimaal een dag per week in Baarn op kantoor aanwezig
  • 8. Uurtarief maximaal €110 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk en fee Flextender
  • 9. Een afgeronde WO opleiding in juridische richting

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 januari 2026 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox