VNG
max €125 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
16 september 2025
31 december 2025
Vanuit Bedrijfsvoering zorg jij dat alle ontwikkelings- en ondersteuningsprocessen op het gebied
van ict en informatisering effectief en efficiënt verlopen, zodat jouw collega’s van de primaire
processen zich volledig kunnen richten op de kernactiviteiten.
Je bent verantwoordelijk voor het aansturen en ontwikkelen van jouw team, dat
faciliterend/ondersteunend en in bepaalde gevallen ook kaderstellend werkt aan onder meer
netwerkfaciliteiten, het applicatielandschap, telefonie, hardware en informatiemanagement
(inclusief privacy en gegevensveiligheid). Daarnaast zorg je voor integrale advisering aan interne
klanten vanuit de verschillende expertisegebieden binnen jouw team. Vooral de kaderstellende en
de adviserende rollen mogen in de toekomst versterkt worden.
Je ondersteunt de directeuren actief bij strategische besluitvorming, vertegenwoordigt jouw team
in organisatiebrede projecten en hebt een belangrijke rol in het opstellen en bewaken van het ict-
en informatiseringsbeleid en de uitvoering daarvan binnen de VNG.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
De leiding over team I&A gaat gepaard met een ontwikkelopgave. In de huidige situatie worden de
rollen van I&A met betrekking tot informatiemanagement slechts beperkt ingevuld, mede vanwege
gebrek aan capaciteit. Dit zal de komende tijd een sterke ontwikkeling moeten doormaken, in
samenwerking met het cio-office dat zich op de projecten en programma’s voor de leden richt.
Voor het gebrek aan capaciteit zal een oplossing gezocht moeten worden.
Ook het contractmanagement moet worden doorontwikkeld, in samenwerking met team Inkoop.
Heel Bedrijfsvoering (dus ook I&A) gaat nog meer klantgericht werken, dat is de opgave. We gaan
volgens de principes van businesspartnerschap werken, waarbij de medewerkers nog meer vanuit
het perspectief van de klant zullen werken. De klant spreekt zijn functionele eisen en wensen uit,
team I&A vertaalt die behoeften in een passende oplossing en stemt de oplossing af met de klant.
Dit betekent dat we gezamenlijke verbeterprojecten opzetten met Inkoop, heldere
servicestandaarden formuleren en klantfeedback actief gebruiken om onze dienstverlening te
optimaliseren. Organisatiebreed gaan we klantgericht werken en organiseren we regelmatige
afstemming met interne klanten om hun behoeften beter te begrijpen. Hiermee maken we
klantgerichtheid meetbaar en zichtbaar in ons dagelijks werk. En voelen onze klanten meer
betrokkenheid.
De kern van deze opdracht is dat er een doorontwikkeling plaatsvindt op het team en de taken van
I&A. Het gaat onder meer om de ict-strategie (in concept aanwezig), een informatiseringsstrategie,
het applicatielandschap (inclusief functioneel beheer), gebruik van a.i., en de (zaak)systemen voor
informatie en managementinformatie. Daarnaast zorg jij dat er een weloverwogen keuze gemaakt
wordt in hoeverre I&A als een uitvoerend beheerteam opereert en in hoeverre het optreedt als een
regieteam dat externe leveranciers aanstuurt.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox