Het Kadaster

UX Designer

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Soms werkt het beter om even je zinnen te verzetten en kan je met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken.

Omdat het Kadaster innovatie hoog in het vaandel heeft staan wordt er 1x per maand een Innovation Friday georganiseerd waarin nieuwe, veelbelovende technieken worden uitgeprobeerd en worden er regelmatig “Taco” sessies gehouden waarin kennis wordt gedeeld.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Wij zijn op zoek naar een UX Designer, ter versterking van het DSO Viewer team.

De GEO viewers zijn de interactieve kaartcomponenten in het DSO Omgevingsloket, waar gebruikers kunnen opzoeken welke omgevingsplannen gelden op een bepaalde locatie. Deze plannen zijn te bekijken in samenhang met de omgevingsplannen die in voorbereiding zijn en die in de nabije toekomst gaan gelden. Ook is het mogelijk om plannen te bekijken die in het verleden geldig waren.

De Viewer Documenten op de Kaart heeft professionele gebruikers en juristen als doelgroep. Met deze viewer zijn de volledige documenten die bij de omgevingsplannen horen op te vragen. Dit is de oorspronkelijke informatie die door de Bevoegd Gezagen is aangeleverd. De inhoud ervan is juridisch van aard.
De Viewer Regels op de Kaart is bedoeld voor de reguliere gebruiker (‘de burger’). Deze viewer toont voor een gegeven locatie, alle regels uit de omgevingsdocumenten die voor de aanvraag van de gebruiker van toepassing zijn. Het doel is om de getoonde informatie voor de gebruiker zo toegankelijk mogelijk te maken.

De informatie wordt opgehaald uit twee backend applicaties, OZON en Informatiehuis Ruimte (IHR). OZON valideert, registreert en ontsluit de DSO omgevingsplannen. IHR transformeert de bestemmingsplannen van de oude ruimtelijke wetgeving uit Ruimtelijkeplannen.nl, die in een overgangsperiode nog van toepassing blijft. Voor het opvragen van deze informatie en het samenstellen ervan voor de presentatie in de viewers, ontwikkelt het DSOV team ook een backend applicatie, de Kaartmotor.

De DSO viewers worden beheerd en ontwikkeld door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

De teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. In dat programma werken verschillende organisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. 

Opdrachtomschrijving
Ja gaat werken in het DSO Viewer team, in een professioneel, ervaren en gedreven

Agile/Scrum-omgeving. Je krijgt als opdracht ontwerpen te maken in de DSO huisstijl en die voldoen aan de WCAG richtlijn. Als basis voor het eenduidig en consequent ontwerpen en bouwen van frontend applicaties met een DSO ‘look and feel’ en volgens de overheidsrichtlijnen voor web toegankelijkheid, wordt gebruik gemaakt van een DSO Toolkit. De DSO Toolkit is het design system van de DSO-LV en bewaakt de centrale architectuur.

Als UX Designer inventariseer en analyseer je de wensen van gebruikers, onderzoekt de behoeften van de doelgroep en je werkt concepten uit in wireframes en klikbare prototypes. Waar nodig ga je in gesprek met stakeholders en eindgebruikers.

Het DSO Viewer team bestaat uit 8 frontend ontwikkelaars, 2 UX designers, 2 informatie analisten, 3 test engineers, een product owner en een scrum master. In een tweede (backend) scrum team werken 4 Java ontwikkelaars en een integratiespecialist.

Daarnaast maak je als UX designer deel uit van een virtueel UX team waarvan de leden van het team werken voor verschillende organisaties als Rijkswaterstaat en Kadaster. Het team bestaat momenteel uit 5 UX ontwerpers, 1 adviseur digitale toegankelijkheid, 3 frontend ontwikkelaars, 1 UX lead en de DSO Toolkit Product Owner.

Ons doel is om nieuwe, gebruiksvriendelijke, toegankelijke en aantrekkelijke front-ends te ontwikkelen, die WCAG proof zijn en vervolgens door ontwikkelaars gebouwd kunnen worden. Je put uit ons bestaande Design System en draagt daaraan bij waar nodig. Ook bij het ontwikkelproces ben je nauw betrokken.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Agile/Scrum, SAFe;
  • Userflows, user story mapping, persona’s;
  • Stakeholder interviews en workshops;
  • Wireframes en prototyping;
  • UI design;
  • Usability testen;
  • Sketch;
  • Overflow;
  • GitHub;
  • Jira;
  • Miro.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • UX ontwerpen maken voor de DSO viewers, volgens DSO huisstijl en WCAG richtlijnen;
  • User stories maken en input leveren aan front-end ontwikkelaars;
  • Naast details ook de hoofdlijnen zien en waar nodig afstemming opzoeken met andere teams;
  • Presenteren van ontwerpen en afstemmen met stakeholders;
  • Gebruikersonderzoeken initiëren, begeleiden en uitvoeren;
  • Binnen virtueel UX team samenwerken aan UX strategie.

Taken

  • Deelnemen aan sessies waarin het team samen met de Product Owner en gebruikers spart over een gedegen oplossing;
  • Bijdragen leveren aan Design System (DSO-Toolkit);
  • Actief deelnemen aan Scrum, Agile en SAFe events;
  • Input leveren aan front-end ontwikkelaars.


availability
De kandidaat is inzetbaar vanaf 04-09-2023 of zo spoedig mogelijk tot en met 31-08-2024 voor 32-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde opleidingen op het gebied van bijvoorbeeld Interaction Design, Human Technology Interaction of User Experience Design.
  • Minimaal 3 jaar recente ervaring met UX Design.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met werken vanuit ontwerpprincipes, toptaken, persona’s, klantreizen, scenario’s, etc.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 04-09-2023 of zo spoedig mogelijk tot en met 31-08-2024 voor 32-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Analytisch vermogen - Kan de juiste essentiële details uit een complexe hoeveelheid • informatie halen. Komt met verschillende oplossingsrichtingen; • Creatief - Verbindt concepten en denkwijzen uit verschillende vakgebieden met elkaar; • Innoverend - Weet anderen voor nieuwe ideeën te winnen en hen mee te krijgen om deze mede uit te dragen; • Initiatief – Signaleert problemen en kansen en handelt hiernaar; • Kwaliteit – Zet zich in om de kwaliteit van diensten en producten te verbeteren.
  • Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Agile en Scrum.
  • Minimaal 3 jaar ervaring de andere in de uitvraag genoemde technieken, methoden en tools.
  • HBO werk- en denkniveau, op basis van opleidingen en/of opgedane werkervaring.
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
  • Ervaring met ontwerpen voor Geo- of kaartapplicaties is een pré.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

De Wensen

  • U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties (soft en hard skills) binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (max. 300 woorden, zie ook Opdracht omschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
  • U geeft een beschrijving van uw kennis van en ervaring met de in de uitvraag genoemde taken, technieken, methoden en tools (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met het werken in grote ICT-projecten met een politiek/bestuurlijk karakter, en/of het werken in een organisatie met een overkoepelend design system en UX Designers in meerdere aanverwante teams. (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijf uw ervaring met werken in een SAFe/Agile omgeving. Beschrijf wat uw bijdrage was in het team en op welke manier u uw competenties en ontwerptools heeft ingezet om meer waarde voor gebruikers te creëren. Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox