BEL Combinatie

Urgentiefunctionaris wonen eemnes

BEL Combinatie

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De BEL Combinatie is een uniek samenwerkingsverband tussen de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren. In deze constructie zijn de drie gemeenten zelfstandig en maken ze alle drie gebruik van één grote, professionele en flexibele ambtelijke organisatie, de BEL Combinatie. Wij werken vanuit de volgende vier kerncompetenties: Professionaliteit, Openheid, Samenwerken en Publiek Ondernemerschap.

Wil jij je inzetten om urgente woningzoekenden in de gemeente Eemnes te adviseren en ondersteunen? Heb jij ervaring op het gebied van sociaal-maatschappelijke dienstverlening, volkshuisvesting en/of juridische zaken? En vind je het leuk om je in te zetten als (onafhankelijke) schakel tussen de gemeente en haar inwoners? Dan hebben wij een leuke opdracht voor jou!

Opdracht
De wachttijden voor een sociale huurwoning zijn lang. In zeer uitzonderlijke situaties van nood kan het zijn dat er een snellere oplossing nodig is voor een woningzoekende. Inwoners van Eemnes die in zo’n noodsituatie zitten kunnen dan een urgentieverklaring krijgen waarmee ze voorrang krijgen op een sociale huurwoning. De spelregels van woonruimteverdeling kunnen voor inwoners ingewikkeld zijn. Wanneer ben je urgent? Welke regels gelden er? En welke documenten moeten daarvoor worden aangeleverd?

Als urgentiefunctionaris wonen ben je verantwoordelijk voor het begeleiden en adviseren van woningzoekenden die urgentie willen aanvragen in de gemeente Eemnes. Je kent de regels en voorwaarden voor urgentie goed en kunt de vertaalslag maken tussen wet- en regelgeving en vragen van woningzoekenden. Je begrijpt welke documenten de urgentiecommissie van aanvragers nodig heeft om goed te kunnen oordelen. Je bent in staat om je te verplaatsen in de situatie van de aanvrager en tegelijkertijd realistisch advies te geven over de slagingskans en eigen verantwoordelijkheid van aanvragers. Met jouw advies kan de aanvrager uiteindelijk zelf een weloverwogen keuze maken of ze echt een urgentieverzoek willen indienen of niet. Als iemand uiteindelijk besluit om een urgentie aan te vragen, maak jij het dossier compleet en zorg je ervoor dat het dossier tijdig bij de urgentiecommissie terecht komt.

De gemeente Eemnes is een kleine, hechte gemeente waar mensen elkaar goed kennen. Een onafhankelijke urgentiefunctionaris is idealiter iemand die niet in Eemnes woonachtig is of sterk sociaal netwerk heeft in de gemeente. De ideale kandidaat heeft kennis van woonruimteverdeling en voorrangsregelingen. Je bent op de hoogte van besluitvormingsprocedures en begrijpt hoe een juridische tekst, zoals een Huisvestingsverordening, werkt of bent bereid om deze kennis snel eigen te maken. Je kan ingewikkelde wetgeving of procedures makkelijk uitleggen. Je bent maatschappelijk betrokken, besluitvaardig en beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Daarnaast zijn integriteit en objectiviteit belangrijke waarden voor jou.

Competenties

  • Communicatief;
  • Politiek sensitief;
  • Samenwerking;
  • Oplossingsgericht;
  • Klantgericht;
  • Resultaatgericht;
  • Analytisch;
  • Inlevingsvermogen;
  • Goede schrijfvaardigheid.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg. Je bent flexibel inzetbaar en bij voorkeur meerdere dagen 1-2 uur beschikbaar om (op afstand) te werken.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Huisvestingswet of de Participatiewet en aanverwante regelingen binnen de gemeente (benoem dit duidelijk in het cv);

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring en/of kennis met Corsa (benoem dit duidelijk in het cv.);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met de Huisvestingswet of de Participatiewet en aanverwante regelingen binnen de gemeente;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Consulent/Klantmanager Woonurgentie of Inkomen;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker bij een gemeente op het gebied van woonurgentie;
  • Afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4 in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening en/of Rechten;
  • Aantoonbare werkervaring in gespreksvoering en conflicthantering binnen het Sociaal Domein.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox