Gemeente Alphen aan den Rijn
max €110 per uur
Zuid-Holland
16 uur per week
01 juni 2025
01 december 2025
Organisatie
Wij zijn een 100.000+ gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Opdracht
De opdracht van programmateam nieuwkomers is het verzorgen van voldoende en goede opvangplekken voor zowel Oekraïense vluchtelingen als asielzoekers. Ook het organiseren van de bijkomende zorg, ondersteuning en begeleiding voor Oekraïense vluchtelingen behoort tot het takenpakket. De financiering van het team vindt plaats door het rijk, met verschillende financieringsbronnen voor Oekraïners en asielzoekers.
Gemeente Alphen aan den Rijn geeft al enkele jaren succesvol invulling aan deze opdracht, waarbij op basis van een scherpe begroting wordt gewerkt. Omdat de basis goed staat, willen we graag een volgende stap zetten in het doorrekenen van verschillende toekomstscenario’s. Daarom zoekt het programmateam een tijdelijke controller. Deze controller levert de volgende resultaten:
Financiële strategie voor de totale opgave
In overleg met collega’s neerzetten van een financiële strategie die de opvang op lange termijn rendabel houdt, waarbij ook de blik naar de toekomst gaat bij bijvoorbeeld mogelijk vertrek van een deel van de Oekraïense vluchtelingen. Maar bijvoorbeeld ook de kosten die gemaakt worden voor de opvang van asielzoekers en de zoektocht naar mogelijke financiële voordelen op basis van samenwerking binnen de organisatie
Basis in beeld en doorrekenen scenario’s
Op basis van de gegevens die we hebben doorrekenen van verschillende scenario’s voor de toekomst als onderlegger voor de financiële strategie. Aan het einde van de opdracht levert de controller een helder bestand met de huidige stand van zaken op, en overzichten van de doorgerekende scenario’s.
Adviseren over financiële inrichting
Hoe kunnen we onze administratie zo inrichten dat meer inzicht in de kosten ontstaat. Daarbij is de rol van de controller om hierover mee te denken en de structuur voor een goede inrichting, in samenwerking met andere collega’s neer te zetten. Hiermee willen we ook na vertrek van de controller een goede basis creëren waarmee we structureel overzicht houden.
Aanspreekpunt financiën binnen team Nieuwkomers
De controller is degene die de leden van team Nieuwkomers benaderen voor financieel advies. De controller rekent businesscases door, is verantwoordelijk voor het aanvragen van transitiekostenvergoedingen, schrijft (mee aan) financiële paragrafen van collegevoorstellen, schakelt met de collega’s van financiën, levert input voor de reguliere financiële cycli en kent de deadlines daarvoor.
De werkzaamheden vinden op kantoor plaats. Thuis werken is mogelijk, maar we verwachten dat je in ieder geval 1 dag op kantoor bent.
Competenties
De controller is sterkt met cijfers, en kan deze simpel en overzichtelijk in beeld brengen. Je hebt ervaring met het adviseren van het bestuur en je bent communicatief sterk. Je bent een netwerker die gemakkelijk contact maakt. Je bent flexibel en kunt inspringen wanneer dat nodig is, zodat ook onder tijdsdruk stukken op tijd af zijn. Je bent in staat om vooruit te denken en de strategie uit te zetten en tegelijkertijd heb je oog voor de details en zorg je dat je werkt klopt.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (is hybride werken mogelijk, ja, maar 1 dag op kantoor)
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox