gemeente Noardeast-Fryslan

Toezichthouder milieu

gemeente Noardeast-Fryslan

  • geen max tarief

  • Friesland

  • 36 uur per week

  • Omgevingsdiensten
  • 17 november 2025

  • 30 april 2026

De opdracht­omschrijving

Context

Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet is het begrip ‘inrichtingen’ vervangen door ‘milieubelastende activiteiten’. Een deel van deze mba’s is overgedragen aan de FUMO, maar de gemeente Noardeast-Fryslân voert nog steeds toezicht uit op een aantal thuistaken. De inrichtingen zijn recent overgezet naar het nieuwe backoffice systeem Centric Leefomgeving (CLO). Op basis van data uit de oude applicatie GISVG is er per inrichting een kern mba aan gekoppeld. 

Doel van de opdracht

Het actualiseren van de bedrijven met milieubelastende activiteiten (mba) van de gemeente Noardeast-Fryslân, op basis van toezicht op locatie en administratief toezicht. Dit omvat het controleren, aanvullen en waar nodig corrigeren van de kern-mba’s in het CLO. Daarnaast is de toezichthouder verantwoordelijk voor het afhandelen van milieuklachten en het onderhouden van contact met toezichthouders van de FUMO.


Verantwoordelijkheden

Actualisatie mba-bestand:

  • Uitvoeren van toezicht op locatie bij bedrijven binnen de gemeente.
  • Controleren of de geregistreerde kern-mba’s overeenkomen met de feitelijke situatie.
  • Aanvullen of corrigeren van mba’s waar nodig, inclusief administratieve verwerking in CLO.

 Administratief toezicht:

  • Bestuderen van bedrijfsinformatie, vergunningen en meldingen.
  • Verwerken van bevindingen in het CLO-systeem.
  • Rapporteren van afwijkingen en adviseren over vervolgstappen.

Afhandeling milieuklachten:

  • Onderzoeken van klachten van inwoners en bedrijven.
  • Beoordelen van de ernst en urgentie van klachten.
  • Terugkoppeling geven aan melders en waar nodig handhavend optreden.

Samenwerking met FUMO:

  • Fungeren als aanspreekpunt voor toezichthouders van de FUMO.

Rapportage en communicatie:

  • Opstellen van duidelijke rapportages van toezichtcontroles
  • Informeren van interne collega’s over bevindingen en voortgang.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 30 april 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kennis van de systematiek van milieubelastende activiteiten (mba’s)
  • Certificering op het gebied van milieutoezicht
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 30 april 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • • Ervaring met milieutoezicht • Kennis van de systematiek van milieubelastende activiteiten (mba’s)
  • Hbo opleiding in een relevante richting.
  • Ervaring met milieutoezicht

De Wensen

  • Ervaring met CLO

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 november 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox