Gemeente Tytsjerksteradiel

Toezichthouder bouw en brandveilig gebruik

Gemeente Tytsjerksteradiel

De opdracht­omschrijving

De toezichthouder voert projectmatig toezicht uit op het bouwbesluit, bestemmingsplan en relevante regelgeving. De opdracht omvat controle van bouwprojecten, signalering van afwijkingen, rapportage en eventuele handhaving. Het betreft een tijdelijke opdracht met duidelijke toezichtdoelstellingen binnen een afgebakende periode.

Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao SGO.

De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht. 


Verantwoordelijkheden

De kandidaat is verantwoordelijk voor de correspondentie inclusief eerste bestuursrechtelijke aanschrijvingen (in overleg met de juridische medewerkers). Het uitvoeren van hercontroles om te kijken of de gewenste voorzieningen/maatregelen zijn uitgevoerd en in acht genomen, behoort tot de taken. Tijdens de controle bezoeken is het een noodzaak dat de regels goed uitgelegd worden aan de gebruikers. 

Gezamenlijk met jouw collega’s van toezicht en handhaving ben je verantwoordelijk voor;

  • Toezicht houden op de verleende vergunningen en meldingen met name voor de activiteiten: bouwen, slopen en ruimtelijke ordening;
  • Handhaven op illegale activiteiten binnen de fysieke leefomgeving en controles uitvoeren op de naleving van wet- en regelgeving voor bouw en ruimtelijke ordening;
  • Verrichten van handhavingswerkzaamheden op meerdere samenhangende beleidsterreinen;
  • Rapporteren over afwijkingen en schrijven van brieven eventueel in overleg met een jurist binnen het team;
  • Adviseren over technische aspecten van handhavingszaken en zorgdragen voor de administratieve procedurele afhandeling;
  • Afhandelen klachten en meldingen.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 12 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32-36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de Cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 8. De opdracht wordt in verkorte vorm uitgezet vanwege de startdatum op 1 januari 2026. De gesprekken vinden plaats op donderdag 11 december 2025.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.
  • De kandidaat beschikt over een afgeronde Hbo-opleiding met een specialisatie in bouwkunde.
  • De kandidaat heeft > 5 jaar relevante werkervaring in een vergelijkbare functie bij een vergelijkbare gemeentelijke organisatie.
  • De kandidaat heeft kennis en ervaring met de relevante wet- en regelgeving.
  • De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
  • De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 12 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32-36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de Cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 8. De opdracht wordt in verkorte vorm uitgezet vanwege de startdatum op 1 januari 2026. De gesprekken vinden plaats op donderdag 11 december 2025.

De Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring in een vergelijkbare functie binnen het werkveld en beschikt over kennis van de geldende wet- en regelgeving.
  • Mate van werkervaring bij een gemeente.
  • Kandidaat is fysiek aanwezig op de werkvloer.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 december 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox