gemeente Utrecht

Teamleider beleid & programma

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Opdracht

Utrecht heeft jou nodig! Als Teamleider Beleid & Programma binnen onze afdeling Groen & Ondergrond (Bomen, Groen, Beeldende Kunstwerken, Data en Ondergrondse Infra) krijg je de verantwoordelijkheid om een nieuw team te vormen van ca. 10 a 15 medewerkers dat op assetmanagementniveau verantwoordelijk is voor 2 of meer van de eerdergenoemde vakinhoudelijke thema’s.

Wat maakt dit werk zo leuk?
-Je werkt bij een van de vier grootste gemeentes van Nederland, je werk heeft serieuze impact op een grote stad.
-Je werkt samen met veel verschillende collega’s en afdelingen. Je staat er niet alleen voor!
-Je hebt invloed op belangrijke vraagstukken in de stad en bent een serieuze gesprekspartner voor andere partijen.
-Je bent een spil in de renovatieopgave van de openbare ruimte!
-Benieuwd wat dit werk nog meer inhoudt? Lees dan snel verder!

Opdrachtomschrijving
Je wordt onderdeel van een MT bestaand uit één afdelingshoofd en vier teamleiders (waarvan één positie vacant) waarmee we de gehele afdeling Groen & Ondergrond met ca 70 medewerkers aansturen.

Samen met de andere teamleider Beleid & Programma begeleid je gedreven vakgenoten. Dit doe je door hen als collectief goed samen te laten werken en door individuen te begeleiden in hun carrière. Het huidige team Beleid & Programma bestaat uit ca. 30 medewerkers. Vanwege de voorliggende ontwikkel- en veranderopgaven en span of attention is besloten dat het team gesplitst gaat worden. Jouw taak is samen met de andere teamleider een logische splitsing te maken en deze organisatiewijziging met het team en HR vorm te geven.
Je geeft in eerste dagelijks leiding aan de medewerkers met de taakgebieden Ondergrond/Energietransitie en Data. De definitieve samenstelling van het nieuwe team is mede aan jou en de andere teamleider Beleid & Programma om te vormen.

Op het gebied van Ondergrond/Energietransitie en Data is het team is verantwoordelijk voor:
Alle datastromen en het informatiemanagement van de afdeling,
Doorontwikkelen van data- en informatiemanagement,
Assetmanagement van de ondergrond opstellen en uitvoering,
Implementatie regie ondergrond op basis van recent vastgestelde beleidsnota ondergrond,
Samenwerkingsafspraken met netbeheerders en interne belanghebbenden.  
Zowel op het gebied van Data als Ondergrond/Energietransitie ligt er een stevige bouw- & ontwikkelopgave. De teamleider is in staat deze samen met de medewerkers scherp te stellen en ook elders in de organisatie positie in te nemen.
Daarnaast pak je teamoverstijgende dossiers op voor de afdeling samen met de andere teamleiders (bv. een opleidingsplan voor de hele afdeling) en nemen de MT-leden op basis van ieder talenten en voorkeuren taken voor elkaar waar.  

Wij zoeken een collega die met veel enthousiasme en plezier verder wil bouwen aan een divers toekomstbestendig team, Je coacht en faciliteert de medewerkers, zodat zij met hun kennis, kwaliteiten en talenten hun werk zo goed mogelijk en met plezier kunnen doen.

Je gaat een team van ca 10-15 professionals leiden.
Je geeft op een coachende manier leiding aan professionals waarbij je vooral focust op het goed laten samenwerken van collega's binnen en buiten je team.
Je zoekt naar een oplossing bij knelpunten en ben je niet bang om op cruciale momenten je verantwoordelijkheid te nemen.
Je begrijpt de (technische) wereld van medewerkers voldoende om een gesprek met een medewerker te kunnen voeren over zijn werk.
Je stuurt actief op teamontwikkeling, waarbij de doorontwikkeling van de afdeling en bevlogenheid in ons werk hand in hand moeten gaan.
Je weet de zachte en de harde kant van organisatieverandering effectief aan elkaar te verbinden.
Je behaalt de volgende resultaten:
Je hebt voor elk van jouw clusters binnen het team een plan om één team te maken van de medewerkers, wat leidt tot een gedragen en formeel vastgestelde organisatiestructuurwijziging.
Je bent verantwoordelijk voor het informatieplan en zorgt dat dit door jouw team wordt uitgevoerd.
Cluster Energietransitie/Ondergrond is stevig gepositioneerd, op krachten en er liggen heldere afspraken over middelenverdeling met andere organisatieonderdelen.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op 20 januari. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. 

Hybride werken is mogelijk in overleg, gemiddeld ben je voor minimaal 50% aanwezig op locatie.

In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp’ers niet toegestaan. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Is de kandidaat een zzp’er? Toelichting: Hieronder verstaan we zowel een rechtstreekse zzp’er als een zzp’er via tussenkomst/DGA.
  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Je hebt minimaal 5 jaar relevante, bij voorkeur meer jaren werkervaring als manager binnen een overheidsorganisatie.

De Wensen

  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Geef aan met welke van de onderstaande je ervaring hebt:   - Ondergrond/ ondergrondse infra - Energietransitie - Data en informatiemanagement - Geen van bovenstaande
  • Beschrijf je ervaring met het begeleiden van een team met een veranderopgave, hoe heb je dit aangepakt, wat was jouw rol en vooral wat was het behaalde resultaat?
  • Licht toe wat maakt dat je gemotiveerd bent om deze opdracht te doen en wat maakt dat je geschikt bent om deze opdracht te voltooien?
  • Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat. Detachering:  De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst.  ZZP rechtstreeks:  De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding.  ZZP via tussenkomst:  Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA.   DGA:  De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit.   LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.  - Detachering - ZZP rechtstreeks - ZZP via tussenkomst/DGA
  • Je hebt minimaal 5 jaar relevante, bij voorkeur meer jaren werkervaring als manager binnen een overheidsorganisatie.  - Minder dan 5 (KO) - 5 tot 8 jaar - 8 tot 10 jaar - 10 jaar of meer
  • Je hebt ervaring als manager binnen het fysieke domein.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
13 januari 2026 om 07:45
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox