Gemeente Hilversum

Strategisch raadsadviseur

Gemeente Hilversum

De opdracht­omschrijving

Gemeente Hilversum, mediastad in het groen

Zorgen voor nu en werken aan morgen
Met bovenstaand motto leggen we de verbinding tussen onze ambities voor Hilversum in de toekomst en de wensen en behoeftes die op dit moment bij de Hilversummers leven.

De afgelopen jaren is gewerkt aan een fundament waar we Hilversum verder op uitbouwen. Naar elkaar omkijken, goed bereikbare voorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben, en veilige buurten vinden wij belangrijk. Het is onze wens dat inwoners voor elkaar zorgen en dat mensen zaken in hun eigen buurt of wijk kunnen regelen. En als het nodig is bieden we zorg of ondersteuning. Maar er is meer: ook toekomstbestendige werkgelegenheid, bereikbare woningen, een duurzame leefomgeving en voorzieningen op het gebied van sport, kunst en cultuur staan hoog op onze agenda.

Als gemeente willen we ín de maatschappij staan, niet ernaast. Hilversum moet een leefbare en veilige stad zijn, waar iedereen zich thuis voelt, waar inwoners zich gewaardeerd voelen en waar mensen zich in hun werk en vrije tijd kunnen ontplooien. Om samen met de Hilversummers op te trekken, blijven we in contact met inwoners, bedrijven en organisaties. Op die manier komen hun zorgen, ideeën en wensen rechtstreeks bij ons terecht.

Opdracht
De gemeenteraad van Hilversum telt 37 raadsleden. Daarnaast zijn er nog circa 20 commissieleden (niet zijnde raadsleden). De griffie houdt zich bezig met het adviseren, ondersteunen en faciliteren van de gemeenteraad. Op de griffie van de gemeente Hilversum werken 8 enthousiaste collega’s. Het team bestaat uit een griffier, een (interim) strategisch raadsadviseur, twee raadsadviseurs, de raadscommunicatieadviseur, twee griffiemedewerkers/officemanagers en een secretaris van de Rekenkamer.

De uitbreiding van taken en verantwoordelijkheden van de gemeente, de versterking van de samenwerking in de regio en de steeds complexer wordende samenleving vragen om een professionele, flexibele ambtelijke ondersteuning van de raad. De griffie in Hilversum zit midden in een doorontwikkeling naar een toekomstbestendiging (strategische) griffie. De stip op de horizon is door de raad gezet door het vaststellen van de instructie van de griffie(r), welke is uitgewerkt in het griffieplan 2024-2026. De koers staat.

Door het vertrek van de interim strategisch raadsadviseur zijn wij, tijdelijk, op zoek naar een nieuwe

strategisch raadsadviseur.

Een ervaren raadsadviseur die:

  • zelfstandig optreedt als griffier bij een commissie. Je bent een goede sparringpartner voor de commissievoorzitter en de collega’s uit de organisatie in aanloop naar besluitvorming door de raad. Daarbij ben je proactief. Ook heb je in dit proces oog voor de kwaliteit van raadsstukken;
  • raads- en commissieleden adviseert en ondersteunt bij de uitoefening van taken, rechten en de inzet van politiek-bestuurlijke instrumenten. Hierbij horen moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en interpellaties. Ook draag je bij aan het bewaken van de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces;
  • stukken kan opstellen voor de griffier en voor het presidium van de raad waarin lijnen worden uitgezet voor het functioneren van de raad en zijn commissies en de griffie;
  • sparringpartner is voor de griffier én meewerkt aan de verdere doorontwikkeling van de griffie;
  • bijdraagt aan de verdere automatisering en actualisering van de verschillende werkprocessen binnen de griffie;
  • werkbijeenkomsten voor de raad initieert met het oog op informatievoorziening, kennisontwikkeling en besluitvorming.

Competenties
- Analytisch vermogen;
- Bestuurlijke sensitiviteit;
- Inlevingsvermogen;
- Pro-Actief;
- Nauwkeurig.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt voor minimaal 75% vervuld vanuit het raadhuis in Hilversum.
De vergaderavond (veelal woensdagavond) én de maandagen en vrijdagen zijn in ieder geval werkdagen vanuit Hilversum. De overige dagen in overleg.  

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 19 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De kosten hiervan zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het formulier ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 13 december 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 16 december 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde wo opleiding op het gebied van bestuurskunde of politicologie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als raadsgriffier of raadsadviseur;
  • Voor 75% werkzaam in het raadhuis van Hilversum, in ieder geval op de vergaderavonden én de maandagen en vrijdagen.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring binnen een politiek bestuurlijke omgeving. Beschrijf 3 voorbeelden in het CV waarin je politiek bestuurlijke sensitiviteit hebt laten zien;
  • Aantoonbare werkervaring met veranderingsprocessen en strategische advisering, onderbouw met voorbeelden in het CV waaruit dit blijkt;
  • Beschikbaar voor 36 uur, bij voorkeur vanaf 1 januari 2025;
  • Aantoonbare werkervaring als raadsadviseur of raadsgriffier; 3 tot 5 jaar ervaring als raadsadviseur/raadsgriffier. (0 pt) 5 tot 7 jaar ervaring als raadsadviseur/raadsgriffier; (10 pt) Meer dan 7 jaar ervaring als raadsadviseur/raadsgriffier; (20 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox