Gemeente Hardenberg

Strategisch juridisch adviseur vastgoed en grondzaken

Gemeente Hardenberg

  • geen max tarief

  • Overijssel

  • 18 uur per week

  • Juridisch
  • 01 november 2025

  • 01 november 2026

De opdracht­omschrijving

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht
Het Team Beleid en Gebiedseconomie geeft vakinhoudelijk invulling aan de groei- en transitieopgaven in onze gemeente. Onze kennis en ervaring zetten wij binnen de organisatie in om kansen te benutten en de juiste bijdrage te leveren aan ruimtelijke en economische opgaven.. Als Strategisch juridisch adviseur Vastgoed en Grondzaken ben je onderdeel van het team dat zich binnen het cluster Grondzaken en Planeconomie bezighoudt met gebiedsontwikkelingsprojecten en de verdere implementatie en inzetten van het grondbeleidsinstrumentarium en de monitoring ervan. Je bent verantwoordelijk voor het vertalen van complexe vraagstukken naar praktische (juridische) oplossingen. Verder ben je op strategisch en juridisch vlak sparringpartner voor de projectmanagers, het MT en eventueel het college en/of bestuur.

 Jouw werkzaamheden bestaan o.a. uit:

  • Het adviseren over publiek-private samenwerking bij gebiedsontwikkelingsprojecten (waaronder Stationsgebied) en over de werkvelden grondzaken, vastgoed, privaatrecht en aanbestedingsrecht;
  • Het opstellen van complexe overeenkomsten binnen het proces van gebiedsontwikkeling en verkoop van vastgoed (onder andere koop- en verkoopovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en kostenverhaalovereenkomsten);
  • Het beoordelen van door collega’s opgestelde overeenkomsten en adviezen;
  • Het bewaken van dossiervorming en controleren van de procesadministratie;
  • Het adviseren en verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van bijzondere gronduitgiftes/ tenders/ aanbestedingen;
  • Het verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van landbouwgronden en gebouwen, waaronder advisering over verkoopkaders, deelname aan verkoopgesprekken en aanspreekpunt zijn voor de praktische uitvoering;
  • Het adviseren en ten aanzien van strategische verwervingen;
  • Het adviseren en acteren bij de inzet van grondbeleidsinstrumenten en het vormgeven van beleid hieromtrent;
  • Het analyseren van ontwikkelingen op het vakgebied en het vertalen van deze naar adviezen naar te maken keuzes door de gemeente.

 

Competenties

  • Communicatief vaardig;
  • Je bent een constructieve overleg- en sparringspartner en schakelt makkelijk tussen verschillende gesprekspartners, zoals bestuurders, management en inwoners;
  • Je bent een nuchter persoon;
  • Aantoonbaar gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen;
  • Je zoekt actief de verbinding met andere organisatieonderdelen en bent benaderbaar;
  • Proactief;
  • Je neemt verantwoordelijkheid en focust je op waar jij invloed op kunt uitoefenen;
  • Je bent een uitstekende besluitvormer en durft knopen door te hakken om de voortgang van het project te waarborgen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 3. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met juridische vraagstukken in ruimtelijke opgaven en vraagstukken in gemeenten met meer dan 60.000 inwoners;
  • 2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau in de richting van rechten;
  • 4. Minimaal 8 jaar werkervaring in juridische advisering in gebiedsontwikkeling;

De Wensen

  • 5. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als Jurist op het gebied van grondzaken & gebiedsontwikkeling;
  • 6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met europese aanbestedingen en tenders;
  • 7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met herontwikkeling van binnenstelijke gebieden;
  • 8. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van privaatrecht.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 oktober 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox