ZonMw

Strategisch communicatieadviseur post-covid

ZonMw

De opdracht­omschrijving

Organisatie ZonMw
ZonMw is de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. Wij werken op het snijvlak van onderzoek, beleid en praktijk aan een zo goed mogelijke gezondheid van mensen in Nederland. We stimuleren en financieren onderzoek, ontwikkeling en implementatie. De hoofdopdrachtgevers van ZonMw zijn het ministerie van VWS en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Zie ook onze site www.zonmw.nl. We zijn centraal gelegen in Den Haag, werken in een modern kantoorgebouw en zijn goed bereikbaar met openbaar vervoer.

Opdracht
Het cluster Translationeel onderzoek en Therapieontwikkeling voert het post-COVID programma uit. Dit programma is in 2023 gestart en loopt tot en met 2028. Met het post-COVID programma financiert ZonMw onderzoek naar post-COVID en zorgt het voor de versterking van de onderzoeks- en kennisinfrastructuur en het doorgeleiden van kennis richting de zorgpraktijk.

Het doel van deze opdracht is het doorontwikkelen van de communicatiestrategie voor het Post-COVID programma, met specifieke aandacht voor de positionering en profilering van het programma en de stakeholdercommunicatie. De vernieuwde strategie moet richting geven aan alle communicatieactiviteiten en bijdragen aan een sterk, herkenbaar en consistent verhaal richting de verschillende doelgroepen.

Onderdelen van de opdracht

  • Doorontwikkeling van de communicatiestrategie

De communicatiestrategie wordt vernieuwd en uitgebreid, met nadruk op de positionering en profilering van het programma, ook in relatie tot de programma-uitbreiding.

Verwachte resultaten:

  • Analyse van de huidige situatie, waarin onder meer wordt ingegaan op:
    • De kracht, resultaten en toegevoegde waarde van het programma tot nu toe;
    • De behoeften en verwachtingen van stakeholders in deze fase van het programma;
    • De communicatiemijlpalen voor de komende periode;
    • De belangrijkste discussiepunten, gevoeligheden en potentiële issues (zie punt 2 hieronder);
    • Relevante beleidsontwikkelingen rond post-acute infectieuze syndromen en de positionering van ZonMw binnen dit veld.
  • Deze analyse vormt de basis voor een bondige communicatiestrategie waarin de inzichten worden vertaald naar profileringsthema’s, kernboodschappen en communicatiemiddelen, inclusief een fasering in de tijd (wie, wat, wanneer, via welke kanalen).
  • Ontwikkelen van een issue- en stakeholderanalyse

Er wordt een issue- en stakeholderanalyse opgesteld die inzicht geeft in de belangrijkste (potentiële) issues die voor het programma relevant zijn. Deze worden gekoppeld aan de betrokken stakeholders. Op basis hiervan wordt een stakeholderaanpak ontwikkeld die:

  • beschrijft hoe met actuele issues kan worden omgegaan, en
  • handvatten biedt om mogelijke issues te voorkomen.
  • Communicatieve ondersteuning van het programmateam

De opdrachtnemer ondersteunt het programmateam bij de uitvoering van het Post-COVID programma op communicatief vlak. Dit omvat onder meer:

  • het adviseren over en coördineren van communicatieactiviteiten;
  • het ondersteunen van woordvoering en afstemming van debatten, Kamerbrieven en Kamervragen;
  • het bewaken van consistentie en kwaliteit in de communicatie-uitingen van het programma

Deliverables

  • Een vernieuwde communicatiestrategie met positionering, profilering en implementatieaanpak;
  • Een issue- en stakeholderanalyse met concrete aanbevelingen voor stakeholdermanagement.

De opdrachtnemer heeft oog voor-, en kan opereren in een ingewikkelde omgeving waarin uiteenlopende belangen een rol spelen. Naast omgevingsbewustzijn en (politiek-bestuurlijke) sensitiviteit is het ook van belang dat de opdrachtgever snel kan schakelen en hands-on de benodigde acties oppakt. Vanwege het betrokken stakeholderveld is het kunnen werken binnen complexe omgevingen een vereiste. Van de opdrachtnemer wordt verwacht dat hij of zij proactief kan opereren binnen complexe omgevingen met oog voor de belangen van mensen, organisaties en ZonMw.

Competenties:

  • overtuigend (stevige adviseur);
  • zelfstandig (maar waar nodig betrek je anderen of spring je bij);
  • hands-on;
  • stressbestendig / behoudt overzicht in situaties met hoge druk;
  • Strategisch / analytisch;
  • verbindend (kan met verschillende mensen omgaan en ziet het geheel);
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

CV-richtlijnen
Maximaal 7 pagina’s, opgesteld in het Nederlands. Uit het CV dient duidelijk naar voren te komen waarom de kandidaat geschikt is voor deze functie.

Benodigd aantal professionals
1.

Werkdagen
De werkdagen worden in overleg bepaald.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met issue- en stakeholdermanagement;
  • 1. Een afgeronde communicatie opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 2. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de publieke sector als communicatiestrateeg, bij voorkeur ook opgedaan in het domein van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
  • 3. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met politiek bestuurlijke dossiers bij een overheidsorganisatie;
  • 4. Aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar met crisiscommunicatie;
  • 5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met woordvoering;
  • 8. Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2026, bij voorkeur eerder.

De Wensen

  • 9. Een afgeronde communicatie opleiding op minimaal wo master niveau;
  • 11. Aantoonbare werkervaring met adviseren in post-COVID en of COVID-19 situaties;
  • 13. Aantoonbare werkervaring met het werken in programmateams en programmacommunicatie;
  • 10. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van communicatie- en stakeholderstrategieën voor communicatievraagstukken in een complex politiek-bestuurlijk stakeholderveld;
  • 12. Aantoonbare werkervaring met strategisch communicatieadvies aan directie en management;
  • 14. Beschikbaar voor ten minste 24 uur per week.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox