Regio Gooi en Vechtstreek

Strategisch communicatie adviseur

Regio Gooi en Vechtstreek

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Eemnes en Wijdemeren. Wij bestaan uit de volgende organisatieonderdelen: Beleid en Bestuur, Maatschappelijke Dienstverlening, Inkoop en Contractbeheer, Gemeentelijke Gezondheidsdienst, Onderwijs en Werk, Grondstoffen en Afvalstoffendienst, Concernstaf Bedrijfsvoering en de Regionale Ambulancevoorziening. Er zijn ca. 500 medewerkers in dienst bij onze organisatie.

De Regio-organisatie ontwikkelt zich. De komende periode wordt er gewerkt aan een organisatiebreed ontwikkeltraject, dat gericht is op nóg beter worden in wat we doen.

Voor dit ontwikkeltraject is een programma ingericht, met vier pijlers of deelprogramma’s, uiteenlopend van planning en verantwoording, tot HR en inrichting van de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking intern en met externe partners. Naast inhoud, processen en structuren kent het programma nadrukkelijk ook een cultuurcomponent, samengevat als ‘Hoe doen wij de dingen samen’.

Opdracht
Om het programma intern van bekendheid en draagvlak te voorzien, om alle collega’s te betrekken, bereiken en mee te nemen, hebben wij behoefte aan een helder communicatieplan én begeleiding in de uitvoering daarvan door een ervaren strategisch communicatieadviseur die niet alleen het programma communicatief ondersteunt maar ook strategisch sparringpartner is voor de directie, het programmamanagement en andere betrokkenen bij het programma.

Het doel is om een communicatiestrategie te ontwikkelen, die:

  • bijdraagt aan draagvlak, betrokkenheid en eigenaarschap bij medewerkers;
  • zorgt voor transparante en consistente informatiedeling over de verandering;
  • gelegenheid geeft voor het ophalen van signalen, wensen en belevingen uit alle geledingen van de organisatie
  • helpt om interne en externe stakeholders tijdig en effectief te betrekken;
  • daarbij rekening houdt met de grote diversiteit die onze organisatie kent;
  • aansluit bij de organisatiedoelen en de gewenste ontwikkeling ondersteunt.

Taken en verantwoordelijkheden
De strategisch communicatieadviseur:

  • Ontwikkelt, samen met het programmateam, een communicatiestrategie en -aanpak voor het traject, waarin ook aandacht is voor de wijze waarop de aanpak in de organisatie kan worden opgepakt en ingebed;
  • Adviseert directie, programmamanager en programmateam over communicatie rondom de ontwikkeling en deelactiviteiten;
  • Formuleert kernboodschappen, communicatiethema’s en interventies;
  • Coördineert en begeleidt de uitvoering van communicatiemiddelen (nieuwsbrieven, bijeenkomsten, intranet, video’s, Q&A’s e.d.);
  • Helpt leidinggevenden en andere stakeholders bij de invulling van hun ambassadeursrol;
  • Meet en evalueert desgewenst de communicatieve impact (draagvlak, begrip, betrokkenheid);
  • Draagt bij aan een open en lerende cultuur binnen de organisatie.

Competenties

  • Kan schakelen tussen strategie en uitvoering;
  • Beschikt over uitstekende adviesvaardigheden en een toegankelijke schrijfstijl;
  • Is analytisch, proactief en verbindend;
  • Kan goed samenwerken met management, directie, programmateam en Communicatie.
  • Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende dagen:

☒Ma – ☒Di – ☒Wo – ☒Do – ☒Vr – ☐Za – ☐Zo

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. Aantoonbare afgeronde communicatie opleiding op minimaal hbo bachelor;
  • 4. Flexibel beschikbaar gedurende de periode van de opdracht, variërend van 0 tot 16 uren per week;
  • 2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als strategisch communicatieadviseur, bij voorkeur binnen een overheidsinstelling;
  • 3. Minimaal 2 jaar aantoonbaar werkervaring met communicatiestrategieën gericht op organisatieverandering. Benoem dit concreet en duidelijk in het cv;
  • 5. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel. De opdrachtgever stelt een laptop beschikbaar;

De Wensen

  • 6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als strategisch communicatieadviseur binnen een overheidsorganisatie
  • 10. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met integrale communicatieplannen binnen een overheidsorganisatie.
  • 8. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband
  • 7. Minimaal 2 jaar aantoonbaar werkervaring met communicatiestrategieën gericht op organisatieverandering. Benoem dit concreet en duidelijk in het cv;
  • 9. Een door de kandidaat zelf geschreven motivatie, waarin hij/zij duidelijk motiveert waarom deze opdracht het best passende is voor hem/haar;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
21 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox